مقالات

پلنتاریوم چیست؟ استفاده پلنتاریوم در دکوراسیون

حتماً بارها دیده‌اید که بسیاری از افراد آکواریوم‌هایی دارند که در آن هیچ ماهی شنا نمی‌کند. در واقع این آکواریوم‌ها مخصوص رشد گیاهان است و در آن هیچ آبی وجود ندارد. به این نوع از آکواریوم‌ها در اصطلاح پلنتاریوم یا تراریوم گفته می‌شود و مخصوص کاشت و نگهداری گیاهان هستند. این تراریوم‌ها مانند آکواریوم‌ها زیبایی خارق‌العاده‌ای دارند و بیشتر برای تزیین یک بخش از خانه یا محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پلنتاریوم یا همان تراریوم چیست؟ 

تراریوم در واقع یک ظرف یا آکواریوم شیشه‌ای است که با گیاهان مختلف پر شده است. به طور مثال سطح کف این ظرف شیشه‌ای با خزه و چمن پوشیده شده است. برای ساخت یک تراریوم زیبا به صرف زمان و انرژی زیادی نیاز است. به همین دلیل هم اگر بخواهید یک پلنتاریوم آماده تهیه کنید قیمت آن ممکن است بسیار بالا باشد. البته ساخت تراریوم‌ها در خانه زحمت چندانی ندارد و حتی لذت بخش هم هست. اما نگهداری و مراقبت از آن می‌تواند امری چالش برانگیز باشد. تراریوم‌ها اغلب به نور غیر مستقیم خورشید و آبیاری کم احتیاج دارند. البته بسیاری از پلنتاریوم ‌ها هم هستند که احتیاجی به هیچ نوع آبیاری نخواهند داشت. 

برای ساخت یک تراریوم زیبا اهداف و مصارف زیادی وجود دارد. ممکن است شما آن‌ها را تنها برای تزیین کردن فضای داخلی منزل یا محل کار استفاده کنید. یا شاید دلتان بخواهد که یک وسیله زیبا را خودتان از صفر طراحی کرده و بسازید. همچنین ممکن است که به باغبانی علاقه زیادی داشته باشید و بخواهید که یک باغچه کوچک را در یک ظرف شیشه‌ای بازسازی کنید. به هر حال هر کدام از این اهداف که در ذهنتان باشد، ساخت و مراقبت از پلنتاریوم می‌تواند یک گزینه عالی برایتان به حساب بیاید. در ادامه این مطلب از سایت گل‌بیار به معرفی کاربرد و استفاده پلنتاریوم در دکوراسیون منزل یا محل کار و پاسخ به سوالات متداول درباره پلنتاریوم چیست؟ استفاده پلنتاریوم در دکوراسیون چه کاربردی دارد؟ می‌پردازیم.

کاربرد و استفاده پلنتاریوم در دکوراسیون منزل یا محل کار

پلنتاریوم یک وسیله تزئیناتی و زیباست. این وسیله کاربردهای زیادی در طراحی دکوراسیون خانه دارد. اگر در خانه یا محل کار یک دیوار خالی دارید که می‌خواهید آن را تزیین کنید یکی از بهترین انتخاب‌ها، خرید یا ساخت تراریوم است. همانطور که آکواریوم‌ها جلوه بسیار زیبایی به فضای داخلی محل کار یا منزل شما می‌بخشند، پلنتاریوم ‌ها هم همان کاربرد را دارند. با این تفاوت که ساخت یا خرید پلنتاریوم بسیار هزینه کمتری نسبت به آکواریوم دارد و مقرون به صرفه‌تر است. البته شما می‌توانید در اتاق خواب یا هر محل دیگری که می‌خواهید تراریوم را بسازید. در واقع نیازی نیست که پلنتاریوم شما بسیار بزرگ باشد و فضای وسیعی را در بر بگیرد. همین که در یک تنگ ماهی کوچک هم بتوانید تراریوم خلق کنید، به هدف خود نزدیک شده‌اید.

یکی از کاربردهای دیگر پلنتاریوم‌ها این است که شما می‌توانید آن را به عزیزانتان هدیه دهید. به این شیوه آن‌ها متوجه می‌شوند که شما زمان زیادی را برای ساخت این هدیه صرف کرده‌اید. در نتیجه باعث می‌شود که خوشحال‌تر شده و لذت بیشتری از گرفتن هدیه ببرند. اگر فردی که می‌خواهید به او هدیه دهید، علاقه زیادی به فضای سبز یا باغبانی داشته باشد، هدیه دادن یک تراریوم به او می‌تواند برایش بسیار هیجان انگیز تلقی شود.

اگر علاقه‌ای به ساخت تراریوم ندارید ولی از باغبانی در منزل لذت می‌برید، به شما توصیه می‌کنیم که مقاله گل‌های آپارتمانی مناسب فصل بهار را مطالعه کنید.

نحوه انتخاب گیاه برای ساخت پلنتاریوم‌ها

نحوه انتخاب گیاه برای ساخت پلنتاریوم‌ها

در این بخش از مقاله قصد داریم که چند نمونه از بهترین و معروف‌ترین گیاهان برای ساخت تراریوم را به شما معرفی کنیم.

  • گیاه فیتونیا

این گیاه برگ‌هایی به رنگ سبز قرمز یا بنفش دارد.  گیاه فیتونیا علاقه زیادی به رطوبت داشته و به همین دلیل هم در فضای تراریوم به خوبی سالم باقی می‌ماند. این گیاه همیشه سبز است و نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای ندارد. اگر در نگهداری از گیاهان تازه کار هستید، این گیاه برایتان انتخاب خوبی به حساب می‌آید.

  • گیاه خزه

یکی از گیاهانی که به خوبی در شرایط پلنتاریوم‌ها رشد می‌کند، گیاه خزه است. استفاده از خزه در تراریوم بسیار توصیه می‌شود. زیرا می‌تواند یک سطح کاملاً سبز و مشابه چمن را برایتان به وجود بیاورد. همچنین نگهداری از خزه احتیاج به مراقبت‌های خاصی ندارد و خودش به راحتی رشد می‌کند و سالم می‌ماند. تنها نکته‌ای که در نگهداری از خزه‌ها باید رعایت شود تنظیم میزان رطوبت مورد نیاز آن‌هاست.

  • گل بنفشه آفریقایی

گل بنفشه آفریقایی شکل ظاهری خاصی داشته و در طیف وسیعی از رنگ‌های بنفش و زیبا در بازار وجود دارد. پس اگر علاقه دارید که به جز گیاهان سبز رنگ، از گل‌های زیبا هم در تراریوم خود استفاده کنید، این گیاه انتخاب مناسبی برایتان خواهد بود. این گل فصلی نبوده و در تمام طول سال شکوفه‌های خود را حفظ می‌کند. همچنین به مراقبت خاصی احتیاج ندارد.

سوالات متداول درباره پلنتاریوم چیست؟ استفاده پلنتاریوم در دکوراسیون

  • آیا پلنتاریوم ‌ها بدون آبیاری رشد می‌کنند؟

بله اغلب این نوع از تراریوم‌ها به آبیاری احتیاجی ندارد. ولی برخی از انواع خاص پلنتاریوم‌‌ها در بازار وجود دارند که نیاز کمی به آبیاری دارند. بهتر است این دسته را ماهی یکبار یا هر دو ماه یکبار آبیاری نمایید.

  • مهم‌ترین دلیل از بین رفتن تراریوم‌ها کدام است؟

وجود آب بیش از حد در محفظه نگهداری از تراریوم می‌تواند موجب ایجاد انواع کپک و قارچ شود. در نتیجه بهتر است که این گیاهان را کمتر آبیاری کرده و در صورت نیاز از یک اسپری آب استفاده کنید. همچنین قرار دادن پلنتاریوم ‌ها در معرض نور مستقیم خورشید، می‌تواند به آن‌ها آسیب جدی وارد کند. زیرا نور مستقیم خورشید سبب ایجاد گرمای بیش از حد در محیط ظرف تراریوم می‌شود. این گرما گیاهان را پژمرده می‌کند.

  • آیا داشتن تراریوم و پرورش گیاه در آن برای سلامتی مفید است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که ساخت و نگهداری از یک پلنتاریوم برای سلامتی فواید بسیاری دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش سطح استرس و بهبود خلق و خو اشاره کرد. در واقع طبق تحقیقات انجام شده در معتبرترین دانشگاه‌های جهان سر و کار داشتن با گیاهان می‌تواند سبب بهبود سلامت روان انسان شود. بنابراین اگر به دنبال یک تفریح خانگی هستید که سرحالتان کند، می‌توانید ساخت تراریوم را شروع کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله جواب سوالاتی مانند پلنتاریوم چیست؟ استفاده پلنتاریوم در دکوراسیون چه فوایدی دارد؟ را گرفتید. حالا اگر بخواهید که یک تراریوم زیبا بسازید، به راحتی و با صرف هزینه بسیار کم می‌توانید این کار را انجام داده و به هدف خود برسید. همچنین می‌توانید یک تراریوم زیبا برای هدیه دادن به عزیزانتان آماده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا