مقالات

تقسیم بوته، روشی ساده برای تکثیر گل ها

تکثیر گل ها

شاید طراحی داخلی یک خانه بدون استفاده از گل و گیاه بسیار ساده و سرد به نظر برسد. به همین دلیل افراد علاقه زیادی دارند که تعداد زیادی از گلدان‌ها را در خانه خود داشته باشند. این امر سبب می‌شود که خانه شما سبز و با طراوت به نظر برسد. 

به طور کلی گل‌ها و گیاهان طراوت و زیبایی خاصی دارند. نگهداری و مراقبت از آن‌ها یکی از بهترین و جالب‌ترین کارهای روزمره است. نگهداری از گیاهان در منزل می‌تواند برای روح و روان انسان بسیار مفید باشد. همچنین با پرورش گل‌ها و گیاهان در منزل می‌توانید طراوت و تازگی آن‌ها را به خانه بیاورید. به همین دلیل بسیاری از افراد علاقه زیادی به داشتن یک گلخانه یا حیاط پر گل دارند. با این وجود هزینه بالای خرید گل‌ها و گیاهان مختلف ممکن است افراد را از این تصمیم منصرف کند. 

برای داشتن یک گلخانه زیبا حتماً نباید هزینه هنگفتی پرداخت. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های تکثیر گیاه یک گلخانه زیبا یا حیاط با طراوت داشته باشید. اغلب افرادی که در نگهداری از گیاه مبتدی هستند، روش‌های تکثیر گیاه را نمی‌دانند. بنابراین در این مقاله از سایت گل‌بیار قصد داریم تا شما را با یکی از روش‌های پرکاربرد برای تکثیر گیاهان آشنا کنیم. این روش تقسیم بوته نام دارد. 

معرفی رایج‌ترین روش‌های تکثیر گیاهان 

برای تکثیر یک گیاه روش‌های مختلفی وجود دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به قلمه زدن، خوابانیدن، پیوند زدن، تقسیم بوته، پاجوش و ساقه زیر زمینی یا ریزوم اشاره کرد.  قلمه زدن را می‌توان محبوب‌ترین و پرکاربردترین روش برای تکثیر یک گیاه دانست. اما روش تقسیم بوته هم یکی از روش‌های جالب و کاربردی است. از این روش معمولاً برای تکثیر گیاهان علفی و ریشه‌دار استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله با انواع روش‌های کاربردی برای تقسیم بوته روشی ساده برای تکثیر گل‌ها آشنا خواهید شد.

برای آشنایی بیشتر و گسترده‌تر با روش تکثیر قلمه زدن، مقاله نحوه قلمه زدن گیاهان آپارتمانی را مطالعه نمایید.

نحوه تکثیر گیاه با استفاده از روش تقسیم بوته

ین روش همانطور که از اسمش پیداست، با تقسیم کردن ریشه امکان پذیر است. در نتیجه شما ابتدا باید گیاه را به طور کامل از داخل گلدان بیرون بیاورید. در یک ظرف جداگانه مقداری آب ولرم و محلول ضد عفونی کننده و قارچ کش بریزید. این مخلوط را ترکیب کنید و روی قسمت ریشه گیاه اصلی بزنید. در این مرحله با استفاده از یک قیچی یا چاقوی باغبانی ضدعفونی شده به سراغ قسیم کردن بوته بروید. شما می‌توانید ریشه گیاه را به چند قسمت تقسیم کرده و از آن چند گیاه به وجود بیاورید. قبل از تقسیم کردن ریشه گیاه حتماً ریشه‌های پوسیده یا خشک شده را ببرید و از گیاه جدا کنید. 

برای کاشت گیاه جدید مانند کاشت سایر گیاهان عمل کنید. ابتدا روی گلدان یک سوراخ ایجاد کنید. آب باید بتواند از داخل این سوراخ بیرون بریزد. سپس یک لایه سنگ ریزه کف گلدان ریخته و به سراغ اضافه کردن خاک بروید. در نهایت ریشه جدید را داخل خاک قرار داده و رو و اطراف آن را پر از خاک کنید. بعد از انجام تمام مراحل تقسیم بوته باید گیاه را آبیاری کنید. در این مرحله از رشد گیاه جدید حتماً باید توجه داشته باشید که از این گیاه به خوبی مراقبت شود. روش‌های مراقبت از گیاه را هم که همه باغبانان به خوبی می‌دانند.  طور مثال رساندن نور مناسب، آبیاری مرتب در بازه‌های زمانی درست و همچنین استفاده از کود و مواد معدنی مورد نیاز برای گیاه شامل مراقبت‌های اصلی از گیاه هستند. برای آنکه یک گیاه سالم جدید ایجاد کرده و سلامت گیاه قبلی را هم حفظ کنید، باید از هر دوی این گیاهان به خوبی مراقبت نمایید.

تقسیم بوته

نکات مهم و دانستنی قبل از انجام تکثیر گیاه به روش تقسیم بوته

توجه داشته باشید که برای شروع انجام عمل تقسیم بوته گیاه نباید به تازگی آبیاری شده باشد. در واقع خاک گیاه باید به میزان کافی خشک شده باشد تا بتوان این روش تکثیر را روی آن پیاده کرد. همچنین توجه کنید که در همه این مراحل ابزار و وسایل مورد استفاده شما باید ضدعفونی شده باشند. در غیر این صورت ممکن است مقداری آلودگی قارچ یا کپک وارد ریشه گیاه جدید شده و آن را از بین ببرد. حتی قبل از انجام عمل تقسیم بوته باید ریشه گیاه اصلی را به خوبی ضدعفونی کنید. فراموش نکنید که هیچ یک از مراحل گفته شده را بدون استفاده از دستکش نجام ندهید. حتی اگر می‌توانید بهتر است که یک ماسک به صورت داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای تکثیر گیاه به روش تقسیم بوته باید رعایت کرد، فصل و زمان انجام این کار است. بهترین فصل برای انجام عمل تقسیم بوته بهار است. در نتیجه به هیچ عنوان در فصولی مانند زمستان یا پاییز به سراغ تکثیر گیاه با روش تقسیم بوته نروید. به علاوه در آخر بعد از کاشت کامل گیاه جدید می‌توانید آن را به خوبی آبیاری نمایید.

کدام گیاهان به روش تقسیم بوته تکثیر می‌شوند؟ 

همانطور که می‌دانید برخی از روش‌های تکثیر برای دسته‌ای از گیاهان مناسب‌ترند. بسیاری از افراد معتقدند که روش تقسیم بوته بهترین روش برای تکثیر گیاهان علفی است. در واقع نباید هر نوع گیاهی را با این روش تکثیر کرد. برخی از گیاهان با روش تقسیم بوته بهتر جواب می‌دهند. اما برخی برای قلمه زدن یا روش‌های دیگر تکثیر مناسب‌تر هستند. در واقع گیاهانی که ریشه‌های غده‌ای دارند برای انجام تقسیم بوته بهترین گزینه به حساب می‌آیند. به طور مثال، یکی از بهترین گیاهانی که با روش تقسیم بوته می‌توان آن را تکثیر کرد پیچ امین الدوله است. گل‌هایی مانند زنبق و کوکب هم از جمله بهترین گل‌ها برای انجام عمل تقسیم بوته به حساب می‌آیند. گل اسپاتی فیلوم، گیاه برگ عبایی، گیاه گوشت خوار و نخل مرداب از دیگر گیاهان مناسب برای انجام این کار هستند.

نتیجه گیری

همانطور که می‌دانید روش تکثیر گیاهان یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن چندین گلدان در خانه است. اگر بخواهید هر گیاه را از گل فروشی تهیه کنید و بخرید، شاید مجبور باشید هزینه بسیار زیادی برای آن پرداخت کنید. اما شما می‌توانید با صرف هزینه بسیار کم از یک گل و گیاه دوست داشتنی چندین نمونه داشته باشید که خانه‌تان را با طراوت و زیبا کنند. تقسیم بوته هم یکی از روش‌های آسان برای انجام انواع تکثیرها است. تنها کافی است که ریشه گیاه را به دو یا چند قسمت تقسیم کنید تا چندین گیاه جدید داشته باشید. در نتیجه در این مقاله سعی کردیم که شما را با این روش آسان و کاربردی آشنا کنیم. حالا می‌توانید در فصل بهار گیاهان زیبای خود را تکثیر کرده و از آن‌ها لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا