مقالات

رایج‌ترین اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی

گل ها و گیاهان آپارتمانی امروزه عضو مهمی از دکوراسیون محیط های داخلی و خارجی هستند و علاوه بر زیباسازی محیط فواید فراوان دیگری نیز دارند. گیاهان آپارتمانی انواع و گونه های بسیار متنوعی را شامل می‌شوند که ویژگی مشترک همه آن ها نیاز به مراقبت و نگهداری صحیح است. احتمالا شنیده‌اید که برخی افراد در پرورش گیاهان آپارتمانی بسیار موفق‌تر از دیگران عمل می‌کنند و برخی دیگر نمی‌توانند گیاهان را سالم نگهدارند. در ادامه با وبلاگ گل بیار به بررسی رایج‌ترین اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی که دسته دوم دچار آن ها می‌شوند، می‌پردازیم.

اهمیت نگهداری صحیح از گیاهان آپارتمانی

برای دوری از اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی  و مراقبت صحیح از آن ها ابتدا بهتر است بدانید که چرا این نگهداری صحیح اهمیت بالایی دارد. گل ها و گیاهان آپارتمانی مختلف به مراقبت های متفاوتی نیاز دارند و درجه حساسیت آن ها به شرایط محیطی با یکدیگر تفاوت دارد. 

شما باید بتوانید بر اساس نیاز ها و میزان حساسیت هر گیاه با آن رفتار کنید و با تمام گیاهان موجود در خانه به یک روش برخورد نداشته باشید. اگر از گیاهان آپارتمانی به خوبی مراقبت نشود، بر خلاف گیاهان موجود در طبیعت، به سرعت خشک و پژمرده می‌شوند و علاوه بر اینکه یک موجود زنده جان خود را از دست می‌دهد، هزینه‌ای که شما برای خرید این گیاه کرده‌اید به هدر خواهد رفت.

بنابراین لازم است که مراقبت صحیح از گیاهان را جدی بگیرید و از اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی دوری کنید و آن ها را به حداقل برسانید. در صورتی که گیاهان آپارتمانی شما سالم و شاداب باشند محیط خانه شما را زیباتر می‌کنند، هوای خانه را تصفیه می‌کنند و برخی از آن ها با بوی خود می‌توانند آرامش اعصاب و حس خوب را به شما هدیه دهند.

اشتباهات رایج در نگهداری از گیاهان آپارتمانی

اغلب افرادی که در مراقبت از گیاهان آپارتمانی موفق نیستند معمولا اشتباهات مشابهی را تکرار می‌کنند. اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی در اغلب موارد قابل جبران هستند و با تغییر شرایط می‌توانید قبل از خشکی کامل گیاه، آن را نجات دهید. در ادامه با برخی از رایج‌ترین اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی آشنا خواهیم شد تا اگر شما نیز تاکنون به همین روش ها گیاهان خود را پرورش داده‌اید، این روش را تغییر داده و راه صحیح را ادامه دهید.

رفتار مشابه با تمام گیاهان آپارتمانی

اولین و رایج‌ترین مورد اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی، رفتار مشابه با تمام گیاهانی است که در خانه دارید. هر گونه گل و گیاه آپارتمانی نیاز ها و حساسیت های متفاوتی دارد که باید به آن ها توجه شود. نیاز های بسیاری از گیاهان آپارتمانی به هم نزدیک بوده و برای شرایط کم نور و خشک داخل آپارتمان تکامل یافته است، اما تفاوت هایی نیز در این میان وجود دارد که نباید آن ها را نادیده بگیرید.

به عنوان مثال اغلب افراد یک گوشه از خانه را برای نگهداری گیاهان اختصاص می‌دهند که نورگیر خوبی دارد و همه گلدان ها را در آن منطقه قرار می‌دهند. ممکن است یکی از گیاهان شما به این نور زیاد علاقه نداشته باشد و سایه را ترجیح دهد یا ممکن است یکی از گیاهان بزرگ‌تر روی گیاهانی که به نور نیاز دارند سایه بیاندازد. 

بهتر است گیاهان را در نقاط مختلف خانه با نورگیر متفاوت بر اساس میزان نور مورد نیاز آن ها پخش کنید و اگر چنین امکانی ندارید گیاهانی را بخرید که همگی نیاز های نوری یکسانی داشته باشند و اندازه آن ها نیز تفاوت زیادی نداشته باشد.

همچنین برخی افراد برای آبیاری گیاهان خود یک یا دو روز در هفته را انتخاب می‌کنند و به ترتیب به همه گلدان ها آب می‌دهند. شما باید ابتدا خاک هر گلدان را بررسی کنید و هر کدام نیاز به آب داشت آبیاری نمایید. همچنین برخی گیاهان باید به روش خاصی آبیاری شوند که با سایر گیاهان متفاوت است.

به همین ترتیب استفاده از گلدان های یکسان، خاک یکسان، کود یکسان و غیره نیز برای تمام گیاهان اشتباه است. شما باید در هنگام خرید هر گیاه وسایل مورد نیاز آن را نیز تهیه کنید و یا گیاهانی با نیاز های کاملا مشابه بخرید.

اشتباهات رایج در نگهداری از گیاهان آپارتمانی

آبیاری خیلی کم یا خیلی زیاد

دومین مورد از اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی آبیاری نامناسب است. آب یکی از اصلی‌ترین نیاز های گیاهان مختلف است و هر گیاه به برنامه آبیاری متفاوتی نیاز دارد. مهم‌ترین نکته در آبیاری گیاهان آپارتمانی میزان صحیح آب ورودی به خاک گیاه است. 

اگر بیش از حد به گیاه آب بدهید خاک آن رطوبت بالایی جذب می‌کند که در طولانی مدت می‌تواند باعث پوسیدن ریشه گیاه شود. همچنین اگر کم به گیاه آب بدهید ریشه آن خشک شده و آب کافی به ساقه و برگه ها نمی‌رسد. در این صورت نیز گیاه خشک می‌شود و از بین می‌رود.

 برای آبیاری صحیح ابتدا نیاز های هر گیاه را در اینترنت جستجو کنید و یا از فروشنده گیاه بپرسید. در اغلب موارد باید پیش از آبیاری خاک گلدان را بررسی کنید و اگر کاملا خشک بود به آن آب بدهید. اگر خاک هنوز رطوبت داشت از آبیاری خودداری نمایید. همچنین اجازه ندهید خاک گلدان برای چند روز خشک بماند و به آن بی توجهی نکنید.

نور اضافه یا کم

سومین موردی که در دسته اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی قرار می‌گیرد، نوردهی خیلی کم یا خیلی زیاد است. مانند نیاز های آبیاری، گیاهان نیاز های نوری مخصوص به خود را دارند. اغلب گیاهان آپارتمانی معمولا در شرایط کم نور داخل خانه نیز سازگار هستند و به نور مستقیم و زیاد احتیاج ندارند.

با این حال همین تفاوت های کوچک در میزان نور مورد نیاز گیاه را نیز باید در نظر داشته باشید و محل قرارگیری هر گیاه را بر اساس آن تعیین کنید. اگر در خانه نورگیر مناسبی ندارید بهتر است گیاهان سایه دوست بخرید. اگر گیاهان سایه دوست را در مقابل نور مستقیم قرار دهید خشک می‌شوند. به همین ترتیب اگر گیاهان علاقه مند به نور زیاد را در سایه بگذارید نیز پژمرده خواهد شد.

همچنین اغلب افراد تصورشان از گیاهان سایه دوست این است که این گیاهان به هیچ نوری نیاز ندارند. این تصور کاملا اشتباه است و منظور از سایه دوست و یا نیاز به نور کم، محیط کاملا تاریک نیست. شما نباید هیچ گیاهی را در اتاق کاملا تاریک با نور مصنوعی لامپ قرار دهید. حتی گیاهان سایه دوست نیز به یک نور حداقلی و غیرمستقیم در طول روز نیاز خواهند داشت.

انتخاب و تعویض اشتباه گلدان

از دیگر اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی انتخاب گلدان اشتباه و تعویض گلدان به روش نامناسب است. گلدان محل رشد ریشه گیاه و قرارگیری خاک گیاه و منبع تغذیه آن است. یکی از اشتباهات رایج در انتخاب نوع گلدان اندازه آن است. گاهی گلدانی که انتخاب می‌کنید برای میزان رشد ریشه های گیاه کوچک است و رشد گیاه محدود خواهد شد. گلدان بیش از حد بزرگ هم گزینه مناسبی نخواهد بود. 

همچنین از دیگر اشتباهات متداول در انتخاب گلدان، نداشتن زهکشی مناسب است. سوراخ های زهشکی باید حتما در کف گلدان موجود باشند تا آب اضافی پس آبیاری از خاک خارج شود. در صورتی که گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشد خاک گلدان از رطوبت اشباع می‌شود که می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه ها شود. اگر گلدان مورد علاقه شما سوراخ زهکشی نداشت می‌توانید خودتان چند سوراخ در کف گلدان ایجاد کنید.

یکی از کار هایی که گاهی لازم است برای مراقبت بهتر از گیاهان انجام دهید تعویض گلدان آن ها است. تعویض گلدان باید با دقت بالا و بدون آسیب زدن به ریشه های گیاه انجام شود. همچنین این کار را نباید زیاد و با فواصل زمانی کوتاه انجام دهید، زیرا ممکن است رشد گیاه متوقف شود.

کوددهی نامناسب

کوددهی یکی از بهترین روش های تغذیه گیاهان آپارتمانی و کمک به رشد آن ها است. با این حال استفاده نامناسب از کود می‌تواند یکی از انواع اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی باشد. کود های مختلفی در بازار موجود است که ممکن است همه آن ها برای تمام گیاهان آپارتمانی مناسب نباشند.

برای خرید کود مناسب برای گیاه خود حتما از فروشنده مشاوره دریافت کنید و مقدار مناسب کوددهی را نیز جویا شوید. کود بیش از حد می‌تواند کاملا برای گیاه مضر باشد و گیاه را از بین ببرد. با این حال کود با اندازه مناسب بهترین گزینه برای افزایش شادابی و سلامت گیاه است.

عدم توجه به تهویه، دما و رطوبت هوا

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی که معمولا نادیده گرفته می‌شود، توجه نکردن به دما، تهویه و رطوبت هوای خانه و مناسب بودن آن برای رشد گیاه است. برخی از گیاهان نیاز به رطوبت هوا دارند و آبیاری این نیاز آن ها را برطرف نخواهد کرد. این گیاهان در مناطق نزدیک به دریا بهتر رشد می‌کنند. با این حال در محیط هایی مانند آشپزخانه نیز تا حدودی می‌توانید رطوبت مورد نیاز این گیاهان را در مناطقی با آب و هوای خشک برطرف کنید.

همچنین هوای آلوده به دود دخانیات و سایر آلاینده ها در خانه می‌تواند برای گیاهان مضر باشد و باید تهویه مناسب را در نظر بگیرید. برخی گیاهان به دما های خیلی پایین یا خیلی بالا نیز حساس هستند و نمی‌توانند در این دما ها رشد کنند. بنابراین قرار دادن گیاهان حساس به دما در محیط هایی با دمای نامناسب نیز اشتباه است.

اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی

انتخاب خاک نامناسب

خاک بستر رشد گیاه و محل دریافت مواد مغذی و آب و همچنین محل قرارگیری ریشه است. بنابراین بسیار مهم است که چه نوع خاکی را برای گیاهتان انتخاب می‌کنید. در وهله اول باید تناسب نوع خاک با نوع گیاه و نحوه رشد و دریافت مغذی توسط ریشه های آن را در نظر بگیرید. سپس باید توجه داشته باشید که خاک زهکشی مناسب و مواد مغذی کافی داشته باشد.

منظور از زهکشی مناسب این است که ذرات خاک آنقدر به هم فشرده و متراکم نباشند که آب نتواند از میان آن ها عبور کند و از زهکشی زیر گلدان خارج شود. اگر خاک شما بیش از حد متراکم باشد، آب در بین ذرات آن باقی می‌ماند و ممکن است باعث پوسیدگی ریشه گیاه شود. همچنین ممکن است جلوی رشد ریشه نیز گرفته شود. 

خاکی که به تازگی خریداری کرده‌اید دارای مواد مغذی کافی است و معمولا به کوددهی نیازی ندارد. با گذشت زمان مواد مغذی خاک توسط گیاه مصرف می‌شوند و یا به وسیله آبیاری شسته شده و از زیر گلدان خارج می‌شوند. بنابراین نیاز به کوددهی خواهید داشت و پس از مدتی نیز باید خاک گلدان را تعویض نمایید.

عدم توجه به انتخاب گونه مناسب

هر گیاه نیاز های خاصی دارد و برخی گیاهان به دلایلی ممکن است برای محیط آپارتمانی شما مناسب نباشند. قبل از خرید گیاهان، مطالعه کافی درباره نیاز های آن ‌ها و تطابق آن با شرایط منزل خود را انجام دهید. بدون توجه به انتخاب گونه مناسب، نگهداری گیاهان آپارتمانی ممکن است چالش‌ های بیشتری داشته باشد و نتیجه‌ای مطلوب حاصل نشود.

ویژگی هایی مانند میزان نوری که از طریق پنجره ها وارد منزل شما می‌شود و یا میزان زمانی که در روز می‌توانید برای پرورش گیاهان در نظر بگیرید را بررسی کنید. همچنین دمای طبیعی محل زندگی شما و وضعیت رطوبت هوا نیز باید برای انتخاب گونه گیاهی مناسب مورد توجه قرار گیرند.

عدم توجه به تغییر فصل 

تغییر فصل ‌ها می‌تواند نیاز های گیاهان را تغییر دهد. برخی گیاهان نیاز به استراحت در فصل زمستان دارند و باید در این زمان به آن‌ ها اجازه دهید که به خواب زمستانی بروند. همچنین، در فصل‌ های گرم‌تر نیاز های آبی گیاهان ممکن است بیشتر شود. توجه به تغییر فصل و تنظیم مراقبت‌ ها مطابق با آن بسیار مهم است.

به عنوان مثال در فصل زمستان باید میزان آبیاری را کاهش دهید و کوددهی را به مرور به صفر برسانید. در صورتی که این نکات را رعایت نکنید، به خصوص در مورد گیاهان حساس‌تر و فصلی، چرخه رشد گیاه دچار اختلال شده و در فصلی که زمان گلدهی گیاه است، این اتفاق رخ نخواهد داد.

نتیجه گیری

گیاهان نیز مانند حیوانات خانگی موجود زنده هستند و نیاز به مراقبت و توجه دارند. زمانی که یک گیاه را به خانه می‌آورید باید زمان و هزینه لازم برای سالم نگهداشتن آن را در نظر بگیرید. متاسفانه برخی افراد با وجود توجه کافی و آبیاری نوردهی به گیاه در پرورش گیاهان آپارتمانی موفق نمی‌شوند. این افراد در اغلب موارد مرتکب رایج‌ترین اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی شده‌اند.

در این مقاله متداول‌ترین اشتباهاتی که افراد در نگهداری از گیاهان آپارتمانی انجام می‌دهند را بررسی کردیم و راه حل جایگزین و راه صحیح نیز در هر بخش معرفی شد. با اصلاح این اشتباهات در اغلب موارد می‌توانید جان گیاه را نجات دهید و آن را دوباره به شادابی سابق برگردانید.

سوالات متداول

1-از کجا بفهمم چه اشتباهی در پرورش گیاه انجام داده‌ام؟

گاهی اشتباهات رایج در نگهداری از گیاهان آپارتمانی نتیجه های مشترکی دارند. بنابراین گاهی نمی‌توان به صورت دقیق مشخص کرد که مشکلات گیاه در اثر کدام اشتباه بوده است. اگر علائم غیرطبیعی مانند زرد یا قهوه‌ای شدن برگ ها، خشک شدن، چروکیدگی برگ ها، توقف رشد و غیره مشاهده نمودید بهتر است این علامت را در اینترنت جستجو کنید و دلایلی که باعث این اتفاق می‌شوند را با نحوه مراقبت خود مقایسه کنید تا متوجه اشتباهات بشوید. 

2-چگونه می‌توان اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی را جبران نمود؟

به محض مشاهده اولین علائم از عدم سلامت گیاه، اشتباهی که در نگهداری از گیاه انجام داده‌اید را به صورت دقیق پیدا کنید و روش صحیح را جایگزین نمایید. به عنوان مثال اگر مشکل از آبیاری شما بوده است، روال آبیاری خود را بر اساس نیاز گیاه تصحیح کنید. اگر گیاه کاملا از دست نرفته باشد بعد از گذشت چند هفته سلامت و شادابی خود را به دست خواهد آورد.

3-چگونه از اشتباه در نگهداری گیاهان آپارتمانی جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از انجام اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی، پیش از خرید گیاه تمام نکات مراقبت از آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که امکان انجام آن ها را دارید. بررسی کنید که آیا در محیط خانه شما دما، نور و رطوبت مورد نیاز این گیاه فراهم است یا خیر. همچنین اگر ممکن است مدت های طولانی در خانه نباشید و برنامه آبیاری گیاهان به هم بریزد، گیاهانی را انتخاب کنید که نیاز کمی به آب دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا