مقالات

استفاده از گل خشک در دکوراسیون: چگونگی تهیه و استفاده از گل ‌های خشک شده

انواع گل و گیاه همواره یکی از بهترین گزینه های ما جهت تزئین محیط های داخلی و خارجی هستند. گل ها می‌توانند هر محیطی را زیباتر کنند و حس خوب را به افراد منتقل نمایند. برای ایجاد این فضای دلنشین همیشه نیاز نیست که از گل های تازه استفاده کنیم. گل های خشک شده هم زیبایی خاص خود را دارند و می‌توانند در موارد بسیاری برای دکوراسیون و زیباسازی محیط مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه بیشتر با نحوه استفاده از گل خشک در دکوراسیون آشنا خواهید شد.

انواع گل خشک برای استفاده در دکوراسیون

گل خشک هایی که می‌توانید برای تزئین محیط و طراحی دکوراسیون داخلی از آن ها استفاده کنید بسیار متنوع هستند و برخی از آن ها به صورت طبیعی خشک هستند و برخی دیگر به کمک روش هایی خشک شده‌اند. همچنین شما نیز می‌توانید با یادگیری این روش ها گل های مورد علاقه خود را خشک کنید و از گل خشک در دکوراسیون منزلتان استفاده نمایید. برخی از گل های خشک شده محبوب در ادامه معرفی می‌شوند.

  • خوشه گندم خشک
  • راسکوس خشک
  • گل عروس
  • گل نی
  • پامپاس
  • نخل خشک
  • اسطوخدوس خشک
  • گل خشک دم خرگوشی
  • گل پنبه
  • گیاه سکه‌ای
  • و غیره

برای استفاده از گل خشک در دکوراسیون منزل خود بهتر است با یک متخصص دکوراسیون داخلی مشورت کنید و سبک کلی انتخاب وسایل و چیدمان خود را با این گل ها تطبیق دهید. معمولا تزئیات با گل های خشک برای سبک هایی همچون مینیمال، روستیک و بوهو مناسب است.

چگونه می‌توان از گل خشک در دکوراسیون استفاده کرد؟

برای استفاده از گل خشک در دکوراسیون راه های بسیاری وجود دارد. شما می‌توانید این گل ها را هم به صورت گلبرگ های رنگی خشک شده و هم به صورت دسته گل و شاخه های بلند و بزرگ تهیه کنید و در بخش های مختلف خانه استفاده نمایید. گیاهان بسیاری وجود دارند که به عنوان گیاهان خشک شناخته می‌شوند و بدون نیاز به مراقبت و نگهداری می‌توانید برای مدت طولانی آن ها را در دکوراسیون داخلی خود داشته باشید. در ادامه با برخی از روش های استفاده از گل خشک در دکوراسیون آشنا خواهید شد.

گل خشک در گلدان یا ظرف

اولین و ساده‌ترین راه استفاده از گل خشک در دکوراسیون، قرار دادن شاخه ها و دسته های این گل ها در یک گلدان یا ظرف زیباست. از آن جایی که این گیاهان نیازی به خاک و آبیاری ندارند می‌توانید هر نوع ظرف و گلدانی مانند انواع گلدان های سفالی یا شیشه‌ای و انواع تنگ یا پارچ و غیره را در نظر داشته باشید.

گل خشک در سبد

یکی دیگر از راه های استفاده از گل خشک در دکوراسیون که بسیار برای سبک استفاده از گیاهان خشک در منزل مناسب است، استفاده از انواع سبد حصیری می‌باشد. این سبد ها معمولا با طیف رنگی گیاهان خشک هارمونی زیبایی ایجاد می‌کنند و حس سادگی و زیبایی را به شما هدیه می‌دهند.

گل خشک روی تابلو و قاب

انواع گل خشک را می‌توانید به صورت دسته‌ای یا تکی روی انواع قاب و تابلو هایی که به دیوار های خود زده‌اید، تزئین کنید و زیبایی تابلو ها را دو چندان نمایید. برای استفاده از گل خشک در دکوراسیون و روی تابلو ها هم می‌توانید خود گل های خشک را قاب بگیرید و هم می‌توانید آن ها در اطراف تابلو های دیگر تزئین کنید.

گل خشک روی دیوار

برای استفاده از گل خشک در دکوراسیون نیازی نیست که حتما گل های خشک را با قاب و تابلو روی دیوار قرار دهید. می‌توانید به روش های مختلفی تعدادی از این گل های زیبا را به یک شکل واحد و خاص درآورید و آن را روی دیوار بچسبانید. به این ترتیب هم دیوار های خالی شما پر می‌شوند و هم توانسته‌اید گل های خشک را در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید.

گل خشک روی میز

برای تزئین انواع میز پذیرایی، غذاخوری، میز تحریر، آرایش و غیره می‌توانید از گل خشک استفاده نمایید. امروزه برای تزئین میز های غذاخوری بزرگ در مهمانی های مختلف مانند عروسی از انواع گل خشک استفاده می‌شود. برای زیباتر کردن میز با استفاده از این گل ها می‌توانید آن ها را در گلدان قرار دهید و یا با نظم و ترتیب خاصی آن ها را بین بشقاب ها و سایر وسایل روی میز جای دهید.

انواع گل خشک برای استفاده در دکوراسیون

گل خشک داخل شیشه

از آنجایی که گل های خشک نیازی به دریافت هوای تازه و تماس با محیط بیرون ندارند می‌توانید برای جلوگیری از خاک گرفتن آن ها، گل ها را در ظروف شیشه‌ای در بسته و انواع ظروف شیشه‌ای دیگر که با محیط تبادل ندارند قرار دهید. این ظرف ها زیبایی گل ها را دو چندان می‌کنند و گزینه مناسبی برای هدیه دادن نیز به شمار می‌آیند.

حلقه گل خشک 

با استفاده از یک قطعه چوب دایره‌ای می‌توانید یک حلقه گل زیبا با استفاده از گل های خشک بسازید. یک حلقه چوب نازک از نجاری تهیه کنید و روی آن را با استفاده از انواع گل خشک تزئین نمایید. این حلقه را می‌توانید از دیوار یا چهارچوب در آویزان کنید و یا در گوشه‌ای از خانه قرار دهید.

گل خشک روی آینه

گل های خشک همانطور که گزینه مناسبی برای تزئین تابلو ها و دیوار ها هستند، می‌توانند در کنار قاب آینه ها نیز بسیار زیبا باشند. اگر یک آینه نسبتا بزرگ در محیط سالن خانه خود دارید می‌توانید با انواع گل خشک دور تا دور یا بخشی از آن را قاب بگیرید و تزئین کنید.

گل خشک در مکرومه بافی

کنار هم قرار دادن گل های خشک با بافت مکرومه یک ترکیب جذاب و دلنشین به شما می‌دهد که می‌توانید آن را در هر بخشی از خانه خود روی دیوار یا بخش های دیگر آویزان کنید و از زیبایی این ترکیب لذت ببرید.

گل خشک برای تزئین سقف و لوستر

اگر سبک چیدمان و دکوراسیون خانه شما اجازه دهد می‌توانید انواع گل خشک را از سقف و لوستر آویزان کنید و نمای بسیار خاص و زیبایی ایجاد نمایید. این نوع تزئین تنها منحصر به محیط های داخلی نمی‌شود و امروزه برای تزئین بسیاری از سالن های عروسی و جشن و یا کافه و رستوران ها کاربرد دارد.

مزایای استفاده از گل خشک در دکوراسیون

استفاده از گل خشک در دکوراسیون بر خلاف تصور برخی افراد مزایایی نسبت به استفاده از گل های تازه دارد. اگر با این مزایا آشنا باشید بیشتر و بهتر می‌توانید از این گل های زیبا در طراحی دکوراسیون داخلی و بخش های مختلف خانه استفاده نمایید و با زحمت کم زیبایی محیط را دو چندان کنید. برخی از این مزایا به شرح زیر است.

  • گل های خشک نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارند و زمانی از شما نمی‌گیرند.
  • این گل ها ماندگاری بسیار بالاتری نسبت به انواع گل زنده و تازه دارند.
  • گل خشک نیاز به خاک ندارد و بدون استفاده گلدان می‌توانید آن را در هر جایی از خانه قرار دهید.
  • این گل ها تنوع بسیار بالایی دارند و بر اساس ابعاد و طرح مورد نظرتان می‌توانید انواع گل خشک را انتخاب نمایید.
  • با انتخاب این گل ها دیگر نگرانی دریافت نور و آب کافی و یا حشرات و آفات را نخواهید داشت.
  • زیبایی و حس حضور طبیعت در خانه

گل های تازه حس شادابی و بوی خوش را به فضای خانه شما می‌آورند و انتخاب اول اغلب افراد هستند. با این حال گل های خشک نیز مزایای مخصوص به خود را داشته و برای افرادی که فرصت زیادی برای مراقبت از گل و گیاه ندارند، اما می‌خواهند بخشی از طبیعت در خانه داشته باشند گزینه بسیار مناسبی هستند.

نتیجه گیری

استفاده از انواع گل خشک در دکوراسیون داخلی یا فضای باز می‌تواند یک انتخاب بسیار هوشمندانه و جذاب باشد. زیرا این گل ها در عین اینکه زیبایی یک گل و حس حضور طبیعت را به شما هدیه می‌دهند، ماندگاری بسیار بالایی دارند و در اثر عوامل محیطی خراب نمی‌شوند و نیازی به مراقبت و نگهداری خاصی ندارند.

بنابراین با استفاده از روش های گفته شده می‌توانید از انواع گل خشک برای تزئین منزل خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که سبک چیدمان خانه شما برای استفاده از گل خشک مناسب باشد و فضا هماهنگی کلی داشته باشد.

سوالات متداول

1-چگونه می‌توانیم خودمان گل ها را خشک کنیم؟

برای خشک کردن گل های طبیعی روش های زیادی وجود دارد و حتی دستگاه هایی نیز برای اینکار موجود است. با این حال بهتر است از گل هایی برای تزئین محیط خانه استفاده کنید که به طور طبیعی خشک هستند. زیرا این گل ها ماندگاری و زیبایی بیشتری نسبت به گل های طبیعی که خشک شده‌اند، دارند و راحت‌تر می‌توانید آن ها را شکل دهید و در موارد مختلف استفاده نمایید.

2-چرا استفاده از گل‌ خشک در دکوراسیون محبوب شده است؟

استفاده از گل ‌های خشک در دکوراسیون به دلایل متعددی محبوبیت یافته است. اولا، گل ‌های خشک برخلاف گل ‌های تازه که نیاز به آب و مراقبت دارند، نگهداری آسانی داشته و همچنین دارای عمر طولانی‌تری هستند. ثانیا، این گل‌ ها به دلیل طبیعت خشک خود، مقاومت بیشتری نسبت به شرایط محیطی نظیر رطوبت و حرارت دارند و به راحتی تحت تاثیر نور مستقیم قرار نمی‌گیرند. در نهایت، زیبایی و شکل ‌های منحصر به فردی که گل ‌های خشک به دکوراسیون می‌بخشند، باعث شده است که محبوبیت آن ها در دکوراسیون روز به روز بیشتر شود.

3-گل های خشک را در چه بخش هایی از خانه می‌توان استفاده کرد؟

گل های خشک تقریبا در تمام بخش های یک خانه می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و آن محیط را زیباتر کنند. بیشترین کاربرد استفاده از گل خشک به روش های مختلف، در سالن پذیرایی و نشیمن، آشپزخانه و میز ناهارخوری و اتاق خواب است. با این حال این گل ها می‌توانند در اتاق کار، بالکن، سرویس بهداشتی، راه پله و غیره نیز مورد استفاده قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا