مقالات

کوچکترین کاکتوس های گلدانی برای تزئین دکوراسیون و هدیه

کاکتوس های گلدانی

کاکتوس‌ها یکی از زیباترین و کم دردسرترین گیاهانی هستند که می‌توانیم در خانه آن‌ها را پرورش دهیم. از نکات جالب توجه درباره کاکتوس‌ها، این است که در سراسر جهان آن‌ها را به عنوان یک هدیه مناسب می‌شناسند. حتی ما در ایران هم برای هدیه دادن از این گیاه استفاده می‌کنیم. به خصوص هدیه دادن کاکتوس‌های کوچک که طرفداران بسیار زیادی هم دارند، امری بسیار رایج است. جالب است بدانید که کاکتوس‌ها، به بیشتر از ۲۰۰۰ نوع تقسیم می‌شوند. این گیاهان به گونه‌ای خلق شده‌اند که به خوبی آب را در میان بافت‌های خود نگه می‌دارند. به همین دلیل هم در شرایط خشکسالی و گرمای زیاد بسیار مقاوم هستند. همچنین نیاز به آبیاری چندانی ندارند. شاید برایتان سوال باشد که چرا برخی از کاکتوس‌ها روی ساقه‌های خود خارهای کوچکی دارند؟ دلیل وجود این خارها در واقع محافظت از این گیاه در برابر موجودات دیگر مانند پرندگان است. در ادامه این مقاله از سایت گل‌بیار کوچکترین کاکتوس های گلدانی برای تزئین دکوراسیون و هدیه را معرفی می‌کنیم.

چرا کاکتوس‌ها به عنوان هدیه بسیار پرطرفدار هستند؟ 

دلیل اصلی محبوبیت کاکتوس‌ها برای هدیه دادن، ظاهر خاص و متفاوتشان است. همچنین دلیل دیگر محبوبیت این گیاه آن است که به راحتی در هر شرایطی رشد می‌کند و نیاز به مراقبت چندانی ندارد. به همین دلیل نگهداری از کاکتوس برای افراد مختلف آسان است. تنها کافیست هفته یک بار این گیاه را آبیاری کنید تا برای مدت طولانی سالم باقی بماند. کاکتوس نماد قدرت و مقاومت است. به همین دلیل برای نشان دادن احترام و وفاداری در بسیاری از فرهنگ‌ها از این گیاه استفاده می‌کنند. به علاوه کاکتوس‌ها معمولاً گیاهانی هستند که قیمت مناسبی دارند. در نتیجه برای هدیه دادن انتخاب خوبی هستند.

فواید نگهداری از گیاه کاکتوس گیاه کاکتوس در خانه

علاوه بر آن که اغلب کاکتوس‌ها، گیاهانی بسیار زیبا هستند و زیبایی خاصی به فضای اتاق می‌بخشند، خواص متعددی هم برای سلامت جسم و روح انسان دارند. بسیاری از تحقیقات و مطالعات نشان داده‌اند که نگهداری از گیاه کاکتوس تا ۲۰ درصد از زوال حافظه جلوگیری می‌کند. از آن جایی که این گیاه به تنهایی می‌تواند اکسیژن تولید کند، در نتیجه هوا را پاکیزه‌تر کرده و به بهبود کیفیت آن کمک می‌کند.

معرفی انواع کاکتوس‌های زینتی و کوچک برای هدیه

کاکتوس‌ها در اندازه‌ها و شکل‌های گوناگونی یافت می‌شوند. اما اکثر انواع تزیینیشان اندازه‌های کوچکی دارند. در ادامه برخی از پرطرفدارترین انواع کاکتوس را معرفی می‌کنیم.

  • آکانتاسرئوس تتراگانوس یا کاکتوس قلعه پری

بدون شک می‌توان این نوع کاکتوس را یکی از زیباترین انواع گیاهان دانست. برای مراقبت از این گیاه باید حتماً آن را در معرض نور زیاد و مستقیم آفتاب قرار دهید. همچنین برای نگهداری از آن دمای هوای خانه نباید به زیر صفر درجه برسد. در غیر این صورت گیاه خشک می‌شود. به هیچ عنوان سعی نکنید که بیش از اندازه این نوع از کاکتوس را آبیاری کنید.

  • مامیلاریا آلبیکنس یا کاکتوس گلدار

این نوع از کاکتوس معمولاً شکل کروی شکل پر از تیغ دارد که روی آن ممکن است شکوفه‌ها و گل‌های رنگارنگی ایجاد شوند. اگر به خوبی از این کاکتوس مراقبت کنید، می‌توانید گل‌های آن را ببینید. گل‌های این گیاه معمولاً به رنگ‌های سفید یا صورتی هستند و جلوه بسیار زیبایی در کنار رنگ سبز کاکتوس دارند. نهایت ارتفاعی که این کاکتوس می‌تواند قد بکشد، حدود ۱۵ سانتی‌متر است. گل‌های آن هم عموماً قطری در حدود ۳ سانتی‌متر دارند. برای مراقبت و نگهداری از این نوع کاکتوس بهتر است آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید.

معرفی انواع کاکتوس‌های زینتی و کوچک برای هدیه

  • کاکتوس آستروفیتوم کوهایلنس یا کاکتوس کیکو

این گیاه شکلی متفاوت با تمام کاکتوس‌هایی که تا به حال دیده‌اید دارد. شکل کاکتوس کیکو معمولاً به صورت مربع‌ها و لوزی‌های تو در تو است. ظاهر این گیاه را می‌توان شبیه به شکل ستاره دانست. اگر از این کاکتوس به نحو احسن مراقبت شود، ممکن است که شکوفه‌ای در مرکز آن به وجود بیاید و تبدیل به یک گل زیبا و زرد رنگ شود. این نوع از کاکتوس‌ها از کشور پاراگوئه به سایر مناطق جهان راه یافته‌اند. برای مراقبت از این گیاه آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید، زیرا گرمای موجود در نور خورشید می‌تواند آن را خشک کند.

  • کاکتوس اپونتیا یا کاکتوس انجیر تیغی

این کاکتوس یکی از گیاهان اصیل برزیل است. شکل این گیاه شبیه به بیضی بوده و ظاهری بسیار جذاب دارد. ارتفاع ساقه این گیاه معمولاً تا ۲۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. این نوع از کاکتوس‌ها میوه‌های کروی شکل و قرمز رنگ دارند. در گذر زمان این میوه‌ها تبدیل به گل‌های زیبای زرد رنگ می‌شوند.

نکات مهم و قابل توجه برای مراقبت و نگهداری از کاکتوس‌ها 

مهم‌ترین نکته‌ای که در مراقبت از کاکتوس‌ها باید به آن توجه کنید، میزان تابش نور خورشید است. از آنجایی که کاکتوس‌ها گیاهان بومی کشور مکزیک و آمریکای جنوبی هستند، علاقه زیادی به قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید دارند. البته توجه کنید که باید در این زمینه تعادل را رعایت نمایید. وگرنه در صورتی که کاکتوس شما بیش از حد در معرض آفتاب قرار بگیرد، دچار زردی خواهد شد.

یکی از جالب‌ترین نکات برای نگهداری از کاکتوس‌ها به طور کلی خاک آن‌ است. خاک این گیاه باید قوی و حاصلخیز باشد. در غیر این صورت هر چقدر هم که از کاکتوس مراقبت کنید، در نهایت خشک می‌شود و از بین می‌رود. 

همیشه به یاد داشته باشید که ته گلدان کاکتوس را باید سوراخ کنید. این کار باعث می‌شود که آب اضافی موجود در میان بافت خاک گلدان به راحتی از آن خارج شود. همچنین بهتر است برای کاشتن انواع کاکتوس به جای گلدان‌های پلاستیکی از گلدان‌های سفالی استفاده کنید.

آبیاری مداوم و هر روز کاکتوس‌ها کاری است که اصلاً توصیه نمی‌شود. بهتر است گیاه کاکتوس را هفته یک الی دو بار آبیاری نمایید. قبل از آبیاری کردن این گیاه حتماً بررسی کنید که خاک گیاه کاملاً خشک باشد. در غیر این صورت نیازی به آبیاری ندارد.

نتیجه‌گیری

شاید تا به حال نمی‌دانستید که کاکتوس‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها زیبایی و جلوه خاصی به فضا می‌بخشد. کاکتوس‌ها را می‌توان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای هدیه دانست. زمانی که شما از می‌خواهید به شخصی هدیه دهید که اطلاعات خاصی از علایقش ندارید و او را به خوبی نمی‌شناسید، کاکتوس‌ها به کمک شما می‌آیند. به طور مثال زمانی که می‌خواهید برای اولین بار به خانه یک شخص بروید و نمی‌خواهید که دست خالی وارد آن محیط شوید، تهیه کاکتوس می‌تواند انتخاب خوبی باشد. همچنین برای فردی که رابطه‌تان با او بیشتر کاری و رسمی است، اهدای کاکتوس کاری درست و هوشمندانه است. کاکتوس‌ها گیاهان بی‌دردسر و زیبایی برای طراحی دکوراسیون هستند. برای همین بیشتر افراد دوست دارند که این گیاهان را به عنوان هدیه دریافت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا