مقالات

کوددهی گل ها، تغذیه مناسب برای رشد و گلدهی

رشد و پرورش گیاه

همانطور که خودتان بهتر می‌دانید، برای رشد و پرورش یک گیاه چندین عامل مهم و اساسی وجود دارد. آبیاری، کوددهی و میزان تابش نور از جمله این عوامل هستند. در واقع بدون وجود هر یک از این عوامل رشد گیاه به سختی انجام می‌شود و یا حتی می‌توان گفت که ممکن نیست. حتی اگر در باغبانی حرفه‌ای نباشید، می‌دانید که نیاز گیاهان به نور خورشید و همچنین آبیاری از همه چیز بیشتر است. اما در کنار این دو نکته کوددهی هم از اهمیت زیادی برخوردار است. به خصوص اگر گیاه شما گلدار یا میوه‌دار است. برای آنکه گیاه بارور شود و تغذیه مناسبی داشته باشد، حتماً باید از کود مناسب برای آن استفاده شود. در ادامه این مقاله از سایت گل‌بیار با اهمیت و روش‌های کوددهی گل ها، تغذیه مناسب برای رشد و گلدهی آشنا شوید.

کاربرد کود برای رشد گیاهان 

اگر تا به حال از یک گیاه مراقبت کرده باشید، شاید برایتان این سوال پیش بیاید که گیاهان غذا و مواد مغذی را از کجا تامین می‌کنند؟ اولین راه تغذیه گیاهان از نور خورشید است. زمانی که نور خورشید به برگ گیاه می‌تابد، طی فرایند فتوسنتز این نور تبدیل به منبع انرژی و غذای روزانه برای گیاه می‌شود. با این وجود نور خورشید همه مواد معدنی مورد نیاز گیاه را تامین نمی‌کند. این مواد معدنی عموماً از خاک و به خصوص از کود تامین می‌شوند. کودها مملو از مواد معدنی مورد نیاز برای رشد گیاهان هستند. از جمله این مواد معدنی می‌توان به منیزیم، کلسیم، فسفر، پتاسیم و نیتروژن اشاره کرد. در نتیجه شما با افزودن کود به خاک گیاه، به آن مواد معدنی مورد نیازش را خواهید داد. جالب است بدانید که گیاهان شب‌ها مواد معدنی را از خاک و کود جذب می‌کنند.البته کودها انواع متنوع و مختلفی دارند. در ادامه این مقاله با انواع کودها آشنا می‌شوید.

برای مطالعه بیشتر درباره خاک و شرایط مناسب آن برای رشد گیاه، مقاله نحوه انتخاب بهترین خاک برای گل های خانگی را بخوانید.

انواع کود برای گیاهان

کودها به طور کلی به دو دسته کود آلی و کود شیمیایی تقسیم می‌شوند. هر دوی این کودها برای رشد گیاه مناسب و موثر هستند. برای اینکه بدانید کدام یک از این دو را باید انتخاب کنید، بهتر است در ادامه با ما همراه شوید. در این بخش قصد داریم که به شرح کاربردها و تفاوت‌های کود آلی و شیمیایی بپردازیم.

کود آلی:

کود آلی در واقع از پسماند حیوانات به دست می‌آید. این کود طبیعی بوده و در چرخه طبیعت از ابتدا تاکنون وجود داشته است. کود آلی برای کمک به رشد گیاه بسیار موثر است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، کود آلی قیمت بالاتری نسبت به کود شیمیایی دارد. دلیل آن هم طبیعی بودنش است. البته کود عالی باعث پایدار شدن خاک می‌شود و مزایای بسیاری برای رشد گیاه دارد. از جمله آن می‌توان به سرعت بالای نفوذ آن در خاک اشاره کرد. همچنین استفاده از کود آلی به دفع حشرات مضر برای گیاه کمک می‌کند.

کود شیمیایی:

کود شیمیایی در آزمایشگاه آماده می‌شود. این کود نسبت مساوی از تمام مواد معدنی را در خود جای می‌دهد. این در حالی است که در کود عالی برخی از مواد معدنی بیشتر هستند و برخی دیگر کمتر. به طور کلی می‌توان گفت که کود شیمیایی  نسبت به کود آلی، تاثیر قابل لمس‌تری بر رشد گیاه دارد. کود شیمیایی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای رشد گیاه است. یکنواخت بودن مواد معدنی موجود در این کود، سبب رشد یکنواخت و خوب گیاه می‌شود. با این وجود کود شیمیایی اثرات مخربی هم بر طبیعت دارد. این نوع کودها گاز گلخانه‌ای از خود آزاد می‌کنند که برای محیط زیست مانند یک سم است. با این وجود به دلیل اینکه این کود به سرعت روی گیاه تاثیر می‌گذارد و ارزان قیمت هم هست، طرفداران زیادی دارد.

البته به جز کود آلی و شیمیایی کودهای دیگری هم وجود دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به کود بیولوژیکی اشاره کرد. کود بیولوژیکی خودش به چند دسته مختلف تقسیم می‌شود .کود نیتروژن، پتاسیم، گوگرد، مخلوط و عناصر کم مصرف از جمله کودهای بیولوژیکی هستند. در ادامه به بررسی نکات مهم درباره کوددهی گیاهان می‌پردازیم.

کود دهی گل ها

نکات مهم درباره کوددهی گیاهان

برای آغاز فرآیند کود دادن به گیاهان باید نوع گیاه و نیازهای آن را بشناسید. در واقع باید بدانید که این گیاه به چه میزان از کود احتیاج دارد. مثلاً برای برخی از گیاهان باید میزان نسبت پتاسیم نیتروژن و مواد معدنی دیگر را رعایت کنید. به علاوه به یاد داشته باشید که نباید بیش از حد به گیاه کود بدهید. کوددهی بیش از حد باعث مسمومیت شدید گیاهان می‌شود. در نتیجه ممکن است حتی گیاه کلاً از بین برود. یکی از نکات دیگری که در هنگام کوددهی باید آن را رعایت کنید زمان کوددهی است. کوددهی نباید در فصل‌هایی که گیاه به خواب زمستانی می‌رود انجام شود. به همین دلیل بهترین زمان برای کوددهی فصل بهار و تابستان است. در واقع در فصل تابستان و بهار نور، گرما و رطوبت مورد نیاز برای رشد گیاه و جذب کردن کود بیشتر است. در نتیجه توصیه می‌کنیم که کوددهی را در اواخر فروردین ماه یا اوایل اردیبهشت ماه آغاز کنید.

هر چند وقت یکبار باید به گیاه کود بدهیم؟

برای این که به صورت دقیق بدانید که هر چند وقت یکبار باید به گیاه کود دهید، بهتر است از یک باغبان حرفه‌ای مشورت بگیرید. زیرا هر گیاه نیاز متفاوتی دارد و نمی‌توان به طور کلی برای همه گیاهان یک دستورالعمل را دنبال کرد. با این وجود برای اکثر گیاهان توصیه می‌شود که هر ۲ ماه یکبار کوددهی را انجام دهید. بیشتر از این، کوددهی برای گیاه مناسب نیست. بهتر است که حتما این موضوع را در نظر بگیرید که بیش از این کوددهی را انجام ندهید. فراموش نکنید که به گیاهان ناسالم اصلا کود ندهید.

آبیاری باید قبل از کوددهی انجام شود یا بعد از آن؟

بهترین زمان برای آبیاری گیاه، یک ساعت قبل و بعد از کود دادن است. خیس شدن خاک و رطوبت موجود در آن باعث جذب بهتر مواد معدنی در گیاه می‌شود. البته نباید گیاه را زیاد آبیاری کنید. زیرا ممکن است مواد معدنی کود را بشوید و از بین ببرد. بهترین کار این است که گیاه را یک ساعت قبل از کوددهی به میزان مناسب آبیاری نمایید. 

نتیجه گیری

کوددهی یکی از مهم‌ترین مراحل برای رشد گیاهان است. در نتیجه ما در این مقاله سعی داشتیم که شما را با روش کوددهی گل ها، تغذیه مناسب برای رشد و گلدهی آشنا کنیم. تا اینجا به اهمیت کوددهی، انواع کود و مواد موجود در کود اشاره کردیم. قبل از انتخاب کود و انجام کوددهی، بهتر است که این مطلب را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا