مقالات

راهکارهای طبیعی برای مبارزه با آفات گل ها

مبارزه با آفات گل ها

گل‌ها و گیاهان از جمله موجوداتی هستند که به هر مکانی طراوت و تازگی می‌بخشند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها و نگهداریشان یک امر رایج و پرطرفدار است. برای نگهداری صحیح از یک گیاه باید به موارد زیادی توجه کرد. از جمله این موارد می‌توان به آبیاری مناسب، تابش نور خورشید و همچنین کوددهی صحیح اشاره کرد. اما در کنار رعایت این مواردt همیشه باید حواستان به وجود حشرات و آفات در نزدیکی گیاه باشد. وجود آفت‌ها یک عامل برای ز بین رفتن گل‌ها و گیاهان است. بنابراین همواره باید به مسئله وجود حشرات و آفات دقت شود. در غیر این صورت ممکن است به سرعت گیاه زیبا و دوست داشتنی خود را از دست بدهید. در ادامه این مقاله از سایت گل‌بیار با راهکارهای طبیعی برای مبارزه با آفات گل ها آشنا شوید.

چرا باید آفات را حتماً در اسرع وقت از بین برد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل اینکه باید حتماً آفات را در گیاهان بکشید، این است که این آفات مانند بیماری در بدن انسان هستند. در واقع برخی از آفات مانع رشد و پرورش گیاه می‌شوند. برخی دیگر هم گیاه را به طور کامل از بین می‌برند. در واقع اگر گیاهی دارای آفت شود، به سختی ممکن است رشد کرده و گل یا میوه دهد. با از بین بردن انواع آفات می‌توانید سلامت و رشد گیاه خود را تضمین کنید. برخی از انواع آفات حتی از غذا و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاه تغذیه می‌کنند. به همین دلیل چیزی برای گیاه اصلی باقی نمی‌ماند. در نتیجه گیاه کم کم از بین خواهد رفت. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درباره راهکارهای سریع و مناسب برای از بین بردن آفات با شما صحبت کنیم.

چرا نباید از سموم شیمیایی برای از بین بردن آفات استفاده کنیم؟ 

یکی از بهترین و سریع‌ترین راه حل‌ها برای از بین بردن انواع آفات در گیاهان، استفاده از سموم شیمیایی است. با این وجود این روش بیشتر در باغات و زمین‌های کشاورزی کاربرد دارد. توصیه می‌شود که به هیچ عنوان در آپارتمان و منزل خود از سموم شیمیایی استفاده نکنید. استنشاق این سموم در فضای بسته حتی می‌توانند سرطان زا باشد. 

برای مطالعه بیشتر درباره انواع سموم بی‌خطر برای گیاهان خانگی، مقاله بهترین سم ها برای گیاهان آپارتمانی را بخوانید.

نکات مهم برای آشنایی با راهکارهای طبیعی برای مبارزه با آفات گل ها

زمانی که اولین نشانه‌های وجود آفت در گیاه را مشاهده کردید، حتماً گیاه را از سایر گلدان‌های موجود در خانه جدا کنید. دقت کنید که آن را در فاصله مناسب از سایر گیاهان قرار دهید. زیرا ممکن است آفت‌ها از گیاه اصلی به گیاهان دیگر سرایت کنند. 

در مواجهه با انواع آفات گیاهان خانگی بهترین و ساده‌ترین راه حل، استفاده از ترکیب صابون و آب است. مقداری صابون و مقداری آب را داخل یک ظرف اسپری بریزید و سپس آن را روی گیاه بزنید. با این کار در واقع شما برگ و ساقه گیاه را می‌شویید. در نتیجه انواع قارچ کپک و آفات دیگر در آن از بین می‌روند. این کار را هر دو هفته یکبار انجام دهید تا نتیجه فوق‌العاده‌اش را روی سلامت گیاه مشاهده کنید. 

قبل از انجام هرگونه ضدعفونی و درمان برای گیاه باید از دستکش استفاده کنید . هرگز با دست بدون پوشش به گیاه دارای آفت دست نزنید. همچنین برخی از باغبان‌ها معتقدند که اسپری کردن مقداری الکل روی گیاه، می‌تواند بسیاری از آفات را روی آن بکشد. با این وجود استفاده از الکل برای سلامت گیاه آنچنان مناسب نیست. در نتیجه توصیه می‌کنیم که ابتدا روش ترکیبی آب و صابون را امتحان کنید. اگر این روش کارساز نبود به سراغ روش‌های دیگر بروید.

شنایی با راهکارهای طبیعی برای مبارزه با آفات گل ها

رایج‌ترین آفات در گل‌ها و نحوه از بین بردن هر یک از آن‌ها

اولین گام برای از بین بردن یک آفت، شناسایی نوع آن است. اگر ندانید که چه آفتی به گیاهتان آسیب زده، نمی‌توانید راه حل کشتن آن را پیدا کنید. برای افرادی که در نگهداری از گیاهان بسیار مبتدی هستند، توصیه می‌شود که از راهنمای یک باغبان حرفه‌ای بهره‌مند شوند. اما اگر کمی تجربه باغبانی دارید در این مقاله درباره انواع آفات به شما توضیح خواهیم داد. در نتیجه می‌توانید آن‌ها را شناسایی کرده و از بین ببرید.

شته‌ها:

شته‌ها یکی از معروف‌ترین حشراتی هستند که همراه با گیاه رشد می‌کنند و به آن آسیب می‌رسانند. شته‌ها به راحتی می‌توانند گیاه را از بین ببرند. روش کار آن‌ها تولید یک ماده چسبناک است. این ماده چسبناک روی ساقه و برگ گیاه باقی‌می‌ماند. این ماده در واقع یک نوع قارچ است که مورچه‌ها را به خودش جذب می‌کند. برای خلاصی از دست شته‌ها می‌توانید از یک نوع آفت کش غیر شیمیایی و طبیعی بهره ببرید. صابون حشره کش برای این کار بسیار مناسب است.

سوسک ژاپنی:

یکی دیگر از انواع آفت ها و حشرات موذی سوسک‌های ژاپنی هستند. این سوسک‌ها تقریباً اندازه کوچکی داشته و رنگشان آبی یا سبز است. در واقع منبع تغذیه سوسک ژاپنی از برگ و شاخه گیاه است. در نتیجه سبب می‌شود که برگ‌های گیاه سوراخ شوند. اگر روی برگ‌های گیاه خود جای سوراخ مشاهده کردید باید به وجود سوسک‌های ژاپنی شک کنید. برای از بین بردن سوسک‌های ژاپنی بهترین ماده، ترکیب آب و صابون است. این ترکیب را روی گیاه اسپری کنید. استفاده از صابون حشره کش است.

پشه‌های سفید:

پشه‌های سفید یکی از خطرناک‌ترین انواع آفات برای گیاهان هستند. این پشه‌ها روی گیاه لایه‌ای از کپک ایجاد می‌کنند. در واقع باعث قارچ زدگی گیاه می‌شوند. قارچ برای گیاهان یک عامل کشنده است. در نتیجه پشه‌های سفید با به وجود آوردن لایه‌ای از کپک روی گیاه باعث از بین رفتن آن می‌شوند. یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن پشه‌های سفید در اطراف گیاه استفاده از روغن‌های مخصوص کشاورزی است. این روغن‌ها اغلب دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند. در نتیجه استفاده از آن‌ها می‌تواند به از بین رفتن پشه‌های سفید کمک کند.

نتیجه‌گیری 

در این مقاله با انواع آفات مضر برای گیاهان و گل‌ها آشنا شدید. اکنون می‌دانید که هر آفت چه نشانه‌ای از خود باقی می‌گذارد. پس می‌توانید هر نوع آفتی را شناسایی کرده و آن را درمان کنید. اگر میزان افت زدگی گیاه بسیار زیاد بود و روش‌هایی که به آن پرداختیم جوابگوی کشتن این آفات نبود باید گلدان گیاه خود را نزد یک باغبان ببرید. سپس از او بخواهید که گیاه را برایتان درمان کند. به یاد داشته باشید که در هنگام آفت‌زدگی، هر چقدر زودتر که مراقبت از گیاه را شروع کنید، احتمال از بین رفتن آفات بیشتر می‌شود. اما اگر کشتن آفات را پشت گوش بیاندازید، ممکن است گیاهتان هر لحظه از بین برود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا