مقالات

معرفی بهترین گل‌ های نادر در جهان

 

امروزه تنوع گل ها و گیاهان در سراسر دنیا بسیار زیاد است و گونه های مختلفی با اشکال و رنگ های متنوع پرورش داده می‌شوند و یا در طبیعت می‌رویند. با این حال برخی گل ها و گیاهان هستند که فراوانی آن ها بسیار کمتر از بقیه گونه ها است و در نقاط کمتری از زمین یافت می‌شوند. این گونه های نادر گاهی اوقات شکل های عجیب و خارق العاده‌ای دارند که افراد را شگفت زده می‌کنند. در ادامه به معرفی جالب‌ترین گل های نادر در جهان و ویژگی های آن ها می‌پردازیم.

جالب‌ترین گل های نادر در جهان

همانطور که گفته شد، گل های نادر در جهان فراوانی بسیار کمتری نسبت به سایر گونه ها دارند و به همین دلیل اگر قصد نگهداری از آن ها را داشته باشید معمولا باید مبالغ بالایی پرداخت کنید. دلیل کمیاب و نادر بودن این گل ها و گیاهان اغلب به سه مورد محدود می‌شود.

  • دشوار بودن شرایط رشد و پرورش
  • نیاز داشتن به شرایط خاص آب و هوایی که تنها در برخی نقاط زمین یافت می‌شود.
  • قرار گرفتن در معرض انقراض به دلایل مختلف 

گل های نادر در جهان معمولا گل هایی هستند که شرایط رشد و پرورش دشواری دارند و مدت زیادی طول می‌کشد تا گل بدهند و باید مرتبا از آن ها مراقبت کرد. در برخی موارد هم گل های نادر در جهان نیاز به شرایط آب و هوایی خاصی دارند. به عنوان مثال تنها می‌توانند در جنگل های بارانی رشد کنند و در محیط های دیگر رشد خوبی ندارند. به این ترتیب در تمام نقاط دنیا نمی‌توان به این گل ها دسترسی داشت.

برخی دلایل مانند مشکلاتی که انسان ها در طبیعت به وجود آورده‌اند و یا برخی بیماری های قارچی و حمله حشرات به گل ها و گیاهان باعث نزدیک شدن بعضی از گونه ها به خطر انقراض شده است. بنابراین این گل ها نیز دچار کاهش فراوانی در دنیا شده و در دسته گل های نادر در جهان قرار گرفته‌اند. در ادامه با برخی از معروف‌ترین گل های نادر آشنا خواهید شد.

1-گل سوسن نارنجی (Fire Lily)

گل سوسن نارنجی یکی از گل های نادر در جهان است که ظاهر عجیب و زیبایی دارد. رنگ گلبرگ های این گل ترکیبی از زرد و نارنجی و کمی قرمز است که ظاهری شبیه به شعله های آتش به آن می‌دهد. ارتفاع ساقه های گل سوسن نارنجی بسیار زیاد است و به حدود 3.5 متر می‌رسد که بلندتر از قد انسان است. این گل در استرالیا و جزایر فرانسه به صورت بومی رشد می‌کند.

2-گل رز ژولیت (Juliet Rose)

گل رز ژولیت یکی از زیباترین و تقریبا گران‌ترین گل در دنیاست که جزو گل های نادر در جهان نیز قرار می‌گیرد. این گل شرایط رشد خاصی دارد و هزینه های بالایی برای رشد و پرورش آن پرداخت شده است. گفته می‌شود هزینه پرورش این گل مبلغی در حدود 3 میلیون دلار در طی 15 سال گذشته بوده است. رز ژولیت در سال 2006 برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفت.

این گل ظاهری شبیه به گل رز دارد اما گلبرگ های آن نسبت به رز معمولی بیشتر است و نحوه کنار هم قرار گرفتن و ترتیب گلبرگ ها نیز تفاوت هایی دارد. رنگ این گل صورتی و گلبهی است که بسیار زیبا و ملایم است و زیبایی آن چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

3-گل میدل میست قرمز (Red Middlemist)

گل میدل میست قرمز نیز یکی دیگر از گل های نادر در جهان است که ظاهری شبیه به گل رز دارد. رنگ این گل قرمز و بسیار جذاب و خیره کننده است. گل میدل میست دارای گلبرگ هایی با چینش و نظم خاصی است که بر زیبایی آن می‌افزاید. این گل نخستین بار در چین دیده شد اما در سال 1804 به انگلیس انتقال یافت و هم اکنون علاوه بر انگلیس در نیوزلند نیز یافت می‌شود.

4-گل چاکلت کاسموس (Chocolate Cosmos)

گل چاکلت کاسموس یکی از زیباترین گل های نادر در جهان است که بومی مکزیک می‌باشد. این گل نخستین بار در سال 1902 یعنی در حدود 100 سال پیش، در یک باغ گیاه شناسی پرورش داده و شناخته شده است. چاکلت کاسموس تقریبا کوچک است و گلبرگ های کمی دارد. رنگ آن زرشکی و کمی مایل به قهوه‌ای است که رنگی بسیار خاص و جذاب است. این گل هم اکنون در خطر انقراض و نابودی قرار دارد.

5-گل جید وین (Jade Vine)

گل جید وین یکی دیگر گل های نادر در جهان با ظاهری متفاوت و زیباست که بومی جنگل های بارانی فیلیپین می‌باشد. این گل دارای رنگ سبز آبی خاص و جذابی است و ارتفاع ساقه های آن به بیش از 1 متر می‌رسد. کمیاب بودن و کاهش فراوانی این گل به دلیل از بین رفتن تدریجی جنگل های بارانی و کاهش مناطق مناسب برای رشد این گیاه می‌باشد.

6-گل بدبو (Corpse Flower)

گل بدبو یکی از عجیب‌ترین گل های دنیاست که در جنگل های اندونزی می‌روید. این گل علاوه بر ظاهر عجیب و متفاوت با سایر گل ها، ویژگی های خاص دیگری نیز دارد. گل بدبو دارای یک بخش میانی سبز رنگ است و گلبرگ های آن نیز از بیرون سبز و از داخل بنفش هستند. 

این گل هر ده سال یکبار می‌شکفد و در هنگام جوانه زدن بوی بسیار زننده و تندی از آن منتشر می‌شود که می‌تواند حشرات را به خود جذب کند. گل بدبو بدون ساقه و ریشه رشد می‌کند و تمام بدنه آن خود گل است. ارتفاع این گیاه به حدود 3 متر می‌رسد و در دسته گل های بسیار بزرگ قرار می‌گیرد.

7-گل کادوپول (Kadupul Flower) 

یکی از زیباترین گل های نادر در جهان که بسیار خاص و متفاوت است گل کادوپول نام دارد که در واقع شکوفه نوعی کاکتوس است. این گل در کشور هایی مثل چین، ژاپن و سریلانکا یافت می‌شود. رنگ گل کادوپول سفید است و این گل در تاریکی شب می‌درخشد. همین درخشش باعث جذابیت بیشتر کادوپول برای مردم شده است. همچنین برخی مردم معتقدند این گل در شب تکان می‌خورد. این گونه گیاهی به علت شرایط نامناسب محیطی دچار کاهش فراوانی و کمیاب شده است.

8-گل کیپریپدیوم (Lady Slipper)

گل کیپریپدیوم در دو رنگ زرد و بنفش موجود است و یکی از گل های نادر در جهان به شمار می‌‌آید. این گل بومی اروپا و به خصوص انگلیس است و هم اکنون نیز بیشتر در این مناطق یافت می‌شود. این گل به دلیل چیده شدن بی رویه توسط مردم رو به انقراض است و نیاز به مراقبت و پرورش صحیح دارد. شکل ظاهری کیپریپدیوم ها بسیار خاص و متفاوت و به شکل یک ظرف یا کفش جلوبسته است.

جالب‌ترین گل های نادر در جهان

9-گل ارکیده شبح (Ghost Orchid)

گل ارکیده گوست یا ارکیده شبح یکی از گل های نادر در جهان است که تعداد آن به طور جدی رو به کاهش می‌باشد و علت اصلی آن طبق بررسی ها، آلودگی های موجود در طبیعت و کاهش گرده افشانی این گل ها توسط حشراتی مانند پروانه ها اعلام شده است. 

ظاهر این گل بسیار خاص و عجیب است و واقعا به یک شبح شباهت دارد. گلبرگ های آن تعداد کمی دارند، رنگشان سفید است و کاملا کشیده و باریک هستند و با شکل متفاوتی کنار هم قرار گرفته‌اند. این گل زیبا بومی کشور آمریکا و کوبا است و تعداد آن روز به روز در حال کاهش است.

10-گل منقار طوطی (Lotus Berthelotii)

برخی افراد معتقدند گل منقار طوطی نادرترین گل در جهان است و به ندرت یافت می‌شود. این گل در سال 1884 شناسایی شد. منقار طوطی به صورت محدود در آمریکا و جزایر قناری پیدا می‌شود. رنگ اغلب آن ها ترکیبی از زرد و نارنجی و قرمز است و رنگ سفید آن نیز بسیار کمیاب‌تر از نوع رنگی است و به تعداد کم در آمریکا یافت شده است.

نتیجه گیری

آشنایی با گل های نادر در جهان معمولا برای اغلب افراد جالب است، زیرا این گل ها غالبا ویژگی های خاص و متفاوتی نسبت به گل های معمولی که در دسترس عموم هستند دارند و نمی‌توان آن ها را در هر جایی مشاهده کرد. پرورش بسیاری از این گل ها در محیط خانه و حیاط دشوار است و به شرایط محیطی خاصی نیاز دارد. قیمت گل های کمیاب و نادر نیز بسیار بالاست، با این حال زیبایی برخی از آن ها ارزش این مبالغ را دارد.

سوالات متداول

1-آیا می‌توانیم گل های نادر در جهان را در خانه پرورش دهیم؟

گل های نادر در جهان در برخی موارد شرایط دشواری برای رشد نیاز دارند و ممکن است نتوانید در خانه این شرایط را فراهم نمایید. علاوه بر این قیمت آن ها بسیار بالا است و اگر بخواهید که حتما یک گلدان از این گل ها را داشته باشید باید آن را به مراکز خاصی که می‌توانند این گل ها را وارد کنند سفارش دهید. با این حال برخی گل های نادر با شرایط خاص در ایران نیز پرورش داده می‌شوند که قابل خرید هستند و می‌توانید با ایجاد کردن شرایط لازم آن ها را در خانه نگه دارید.

2-چرا برخی گل ها نادر و کمیاب هستند؟

نادر و کمیاب بودن برخی گونه های گیاهی می‌تواند به چند دلیل مختلف اتفاق افتاده باشد. در برخی موارد این گل ها نیاز به شرایط محیطی خاصی برای رشد و تکامل دارند که تنها در نقاط محدودی از زمین این شرایط فراهم است. در موارد دیگری شرایط رشد گل دشوار است و سال ها طول می‌کشد تا شکوفه دهد. به همین دلیل فراوانی آن کاهش می‌یابد و جزو گل های نادر در جهان قرار می‌گیرد. همچنین در سال های اخیر به علت آلودگی های فراوان و دستکاری انسان ها در طبیعت، گونه های گیاهی و همچنین حیوانی بسیاری در معرض خطر انقراض قرار گرفته و کمیاب شده‌اند.

3-آیا تمام گل های نادر در جهان ظاهر متفاوت و عجیبی دارند؟

خیر، برخی گل ها با ظاهر طبیعی و مشابه با گل های معمول و در دسترس نیز ممکن است نادر و کمیاب باشند و تنها دلیل کمیاب شدن آن ها شرایط متفاوت رشد یا انقراض گونه باشد. با این حال گل های نادر بسیاری هستند که ظاهر متفاوتی با گل های معمولی دارند و افراد با دیدن آن ها شگفت زده می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا