مقالات

همه چیز درمورد نور مناسب برای گل ها: راز شادابی و طراوت گل ها

رشد و پرورش گل و گیاهان

نور یکی از مهم‌ترین عوامل برای رشد و پرورش گل و گیاهان است. بدون وجود نور زندگی گیاهان، حتی یک روز هم ممکن نخواهد بود. فرقی نمی‌کند که در نگهداری از گیاهان یک فرد تازه کار باشید و یا یک باغبان حرفه‌ای. به هر حال از اهمیت نور مناسب برای پرورش گیاه آگاهی دارید. حتما می‌دانید که برخی از گل‌ها و گیاهان به نور بیشتر و برخی به نور کمتری نیاز دارند. همچنین اگر بیشتر توجه کرده باشید می‌بینید که حتی جهت تابش نور و مستقیم یا غیرمستقیم بودن آن بر سلامت گیاهان و گل‌ها تاثیر دارند. در ادامه این مقاله با سایت گل بیار همراه شوید تا همه چیز درمورد نور مناسب برای گل ها: راز شادابی و طراوت گل ها را بدانید.

رابطه نور و رشد گیاه

همانطور که گفتیم نور یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر بر رشد گیاهان و گل‌ها است. هنگامی که گیاه به اندازه کافی نور دریافت می کنند، فرآیند فتوسنتز به خوبی انجام می‌شود. همه ما می‌دانیم که فتوسنتز یکی از راه‌های اصلی گیاهان برای تغذیه است. آن‌ها انرژی دریافتی از نور خورشید را به به انرژی شیمیایی تبدیل می‌کنند. این انرژی شیمیایی برای گیاهان گلوکز تولید می‌کند. گلوکز هم منبع اصلی تغذیه گیاهان به شمار می‌آید. در نتیجه خورشید در حال تغذیه کردن و رساندن مواد غذایی به گیاه است.شدت، مدت و کیفیت نور همگی نقش حیاتی در رشد گیاهان دارند. البته این موارد برای هر گیاهی متفاوت است. در نتیجه قبل یا هنگام خرید گیاه از نیازهای آن آگاه شوید. در این صورت می‌توانید بفهمید که شرایط مناسب برای نگهداری از آن گیاه به خصوص را دارید یا خیر. دانستن این موارد به شما کمک می‌کند که گیاهان سالم‌تر و بهتری داشته باشید.

  • تاثیر شدت نور بر رشد گیاه:

میزان قدرت تابش نور یکی از عوامل مهم در رشد گیاهان است. مثلا برخی از گیاهان نیاز دارند که نور مستقیم خورشید را دریافت کنند. برخی دیگر با نور غیرمستقیم هم پرورش پیدا می‌کنند. مثلا گیاهانی مانند فیکوس، ساکولنت و مونسترا گیاهانی هستند که نیاز شدید به نور خورشید دارند. این گیاهان را بهتر است در نورانی‌ترین بخش خانه قرار دهید. 

  • مدت زمان قرارگیری در زیر نور آفتاب:

یکی دیگر از عوامل پر اهمیت در رشد گیاه اندازه‌گیری مدت زمان لازم برای دریافت نور است. بعضی از گیاهان حتی پس از یک ساعت دریافت نور نیازشان رفع می‌شود. برخی دیگر اما نیاز به دریافت نور به مدت زمان طولانی‌تری دارند. مثلا ممکن است گیاه شما نیاز داشته باشد که ۶ ساعت نور خورشید را بگیرد. گل میمون، داوودی، سوسن، زنبق و … از جمله گل‌هایی هستند که به نور زیاد خورشید احتیاج دارند. این گل‌ها را باید روزانه بیش از ۴ ساعت در معرض نور خورشید قرار داد.

  • کیفیت نور برای گیاهان:

همانطور که خودتان می‌دانید، نور طول موج و رنگ‌های مختلفی دارد. شاید دیده باشید که در برخی از گلخانه‌ها برای پرورش برخی از گیاهان از نورهای رنگی استفاده می‌شود. رنگ این نورها در طول موج و کیفیتشان تاثیرگذار است. بنابراین اگر نمی‌دانید که چه کیفیتی از نور برای گیاهتان مناسب است، در ادامه این مقاله با ما همراه شوید.

اگر به باغبانی علاقه دارید ولی هنوز نمی‌دانید که برای خانه خود چه گیاهانی انتخاب کرده و می‌خرید، بهتر است ابتدا مقاله گیاهان آپارتمانی مفید برای سلامتی را مطالعه کنید. همچنین خواندن دیگر مقالات سایت هم به شما در انتخاب و تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کند.

انواع نور و تاثیر آن‌ها بر رشد گیاهان

انواع نور و تاثیر آن‌ها بر رشد گیاهان

وقتی صحبت از رشد گیاه به میان می‌آید، باید بدانید که همه‌ی انواع و رنگ نورها تاثیر یکسانی در رشد گیاه ندارند. در ادامه برخی از پرکاربردترین رنگ و نوع نورها برای رشد گیاهان را بررسی می‌کنیم.

  • تاثیر نور آبی در رشد گیاهان:

نور آبی به صورت طبیعی طول موج کوتاه و سطح انرژی بالایی دارد. بسیاری از افراد عقیده دارند که تابش نور آبی رنگ به گیاه، باعث رشد بیشتر آن می‌شود. به ویژه برای گیاهانی که شاخ و برگ زیادی دارند، استفاده از نور آبی می‌تواند مفید واقع شود.

  • نور قرمز برای گیاهان:

نور قرمز با طول موج بلندی دارد. از نور قرمز برای میوه دادن یا گل دادن گیاه استفاده می‌کنند. در واقع تحقیقات نشان می‌دهند که نور قرمز در مراحل گلدهی گیاه تاثیر دارد. خیلی از افرادی که از این نور برای گیاهان استفاده کرده‌اند به وضوح دیده‌اند که کمیت و کیفیت میوه و گل گیاهشان تغییر کرده و بهتر شده است.

  • پرورش گیاهان با نور سبز:

جالب است بدانید که نور سبز به راحتی توسط گیاهان جذب نمی‌شود. بهتر است برای پرورش گیاهان از نور سبز به تنهایی استفاده نکنید.

اهمیت فراهم کردن شرایط نوری مناسب برای گیاهان داخلی

فراهم کردن شرایط نوری مناسب برای نگهداری از گیاهان بسیار مهم است. این فاکتور مهم، نقش تعیین کننده‌ای در رشد گل و گیاهان دارد. گیاهان در فضای سرپوشیده‌ی خانه، دسترسی خوبی به نور طبیعی خورشید ندارند. به همین دلیل تامین کردن نور کافی برای آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. برای پرورش گیاهان در خانه می‌توان از برخی از منابع نور مصنوعی و چراغ‌های مخصوص استفاده کرد. البته این چراغ‌ها هیچ کدام جایگزین کاملی برای نور طبیعی خورشید نیستند ولی بودنشان برای رشد گیاهان خانگی مهم است. لامپ‌های فلورسنت، رشته‌ای و LED از انواع چراغ‌هایی هستند که برای رشد گیاه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از بین این موارد نام برده شده، چراغ‌های LED گزینه‌های بهتری برای پرورش گیاهان هستند.

آیا دریافت نور بیش از حد برای گیاهان مضر است؟

هر کدام از انواع گیاهان شرایط خاصی برای دریافت نور را دوست دارند. برخی از آن‌ها نور زیاد و کوتاه مدت احتیاج دارند و برخی دیگر نور کم و طولانی مدت و غیر مستقیم برایشان کافی است. در این بین باید به یاد داشته باشید که دریافت نور بیش از حد هم برای گیاهان اصلا مطلوب نیست. اگر به گیاهی بیش از حد نیازش نور بتابد، رنگ برگ‌های آن زرد می‌شوند. در واقع تابش نور بیش از حد فتوسنتز کردن گیاه را با مشکل مواجه می‌کند و برای سلامت آن خطرناک است. البته زرد شدن رنگ برگ گیاهان دلایل دیگری هم ممکن است داشته باشد. شما می‌توانید این عوامل و دلایل را در  مقاله دلایل اصلی زرد شدن برگ گیاهان مطالعه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله تلاش کردیم که شما را با نکات مهم درباره تاثیر دریافت نور خورشید بر رشد گیاهان آشنا کنیم. در نتیجه همه چیز درمورد نور مناسب برای گل ها و راز شادابی و طراوت گل ها و گیاهان را برایتان بازگو کردیم. شاید نمی‌دانستید که در پرورش گیاه یکی از نکاتی که باید در نظر بگیرید، طول موج نور است. با این وجود این‌ها نکات مهم و کوچکی هستند که برخی از باغبان‌های حرفه‌ای هم از آن‌ها اطلاع چندانی ندارند. برای آن که بدانید چه نوری برای گل و گیاه موردنظرتان مناسب است بهتر است با بلاگ گل‌بیار همراه باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا