مقالات

گیاهان دارویی با پرورش ساده و آسان در منزل

گیاهان دارویی در منزل

برای کسانی که علاقه زیادی به باغبانی دارند، کاشت گیاهان درمانی در منزل یک انتخاب هوشمندانه به حساب می‌آید. در این حالت شما نه تنها که به باغبانی پرداخته‌اید و از آن لذت برده‌اید، بلکه گیاهان پرخاصیت و سبزیجات کاربردی را هم در خانه‌تان کاشته‌اید. در این حالت می‌توانید هر زمان که بخواهید از گیاهان درمانی برای طبخ غذا یا تهیه انواع دمنوش استفاده کنید. در این حالت هم از خاصیت بی‌نظیر گیاهان و سبزیجات استفاده کرده‌اید و هم یک باغچه زیبا ساخته‌اید. در واقع با کاشت این محصولات اصطلاحا با یک تیر چند نشان زده‌اید. به همین دلیل هم می‌گوییم که کاشت گیاهان دارویی با پرورش ساده و آسان در منزل یکی از انتخاب‌های هوشمندانه و درست است.

کاربرد گیاهان دارویی

همانطور که می‌دانید برخی از گیاهان و سبزیجات هستند که خواص دارویی منحصر به فردی دارند. این سبزیجات می‌توانند برای درمان برخی از دردها و بیماری‌ها به افراد کمک کنند. از آنجایی که اکثر ما ایرانی‌ها به طب سنتی و طبع غذاها و سبزیجات مختلف اهمیت می‌دهیم، گیاهان دارویی و خواصشان را به خوبی می‌شناسیم. همچنین در فرهنگ ما ایرانیان طبخ انواع سوپ و آش و غذا با این نوع از سبزیجات یا تهیه دمنوش با استفاده از آن‌ها یک امر بسیار رایج است. در نتیجه کاشت چنین گیاهانی برای ما سود فراوان دارد و بسیار کاربردی است.

نکته مهم در هنگام کاشت گیاهان دارویی در منزل

توجه داشته باشید که برخی از این گیاهان با وجود خواص عالی که برای بدن انسان دارند، ممکن است برای برخی از حیوانات خانگی مانند گربه و سگ سمی باشند. به همین دلیل باید سعی کنید که گیاهانی مانند پیازچه، جعفری و مرزنجوش را از دسترس این حیوانات دور کنید. در ادامه این مطلب از سایت گل‌بیار به معرفی انواع گیاهان دارویی با پرورش ساده و آسان در منزل می‌پردازیم.

معرفی ۷ مورد از انواع گیاهان دارویی با پرورش ساده و آسان در منزل

در این قسمت از مقاله قصد داریم که شما را با هفت نمونه از پرخاصیت‌ترین گیاهان و سبزیجاتی که که می‌توانید در منزل بکارید آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

  • ریحان

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاشتن در خانه گیاه ریحان است. این سبزی خوش عطر و بو در آشپزی ایرانی و فرنگی کاربرد فراوانی دارد. البته از آن برای تهیه انواع دمنوش هم استفاده می‌شود. جالب است بدانید که ریحان خواص منحصر به فردی برای بدن انسان دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به کمک به هضم غذا در دستگاه گوارش اشاره کرد. برای آشپزی یا تهیه دمنوش از این گیاه بهتر است ابتدا برگ‌های آن را کمی فشار داده و له کنید تا عطر و طعم آن بیشتر بیرون بیاید. برای مراقبت از این سبزی، باید آن را در معرض نور غیر مستقیم و ملایم خورشید قرار دهید. مثلا بهترین جا برای نگهداری از این گیاه، قرار دادن آن در کنار پنجره رو به جنوب در زمستان است.

  • پیازچه

شاید ندانید که پیازچه به تنهایی چه خواص عجیب و غریبی برای بدن دارد. این گیاه برای بدن بسیار مفید بوده و می‌تواند در حفظ سلامت شما موثر باشد. این سبزی خوشمزه دارای ویتامین A فراوانی است که به سلامت چشم و بینایی کمک شایانی می‌کند. همچنین در سلامت پوست مو هم تاثیر قابل توجهی دارد. این گیاه برای تهیه انواع سوپ استفاده می‌شود. به خصوص اگر دچار سرماخوردگی یا مریضی‌های این چنینی شده‌اید باید حتماً توجه کنید که پیازچه می‌تواند به بهبود حال جسمی شما کمک کند.

معرفی ۷ مورد از انواع گیاهان دارویی

  • پونه کوهی

کمتر کسی است که با خواص شگفت انگیز پونه کوهی آشنایی نداشته باشد. این گیاه کاربرد فراوانی در آشپزی داشته و به عنوان یک ادویه خوشمزه در تهیه انواع خوراکی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای درمان دل درد و نفخ به عنوان دمنوش می‌توان آن را آماده کرد و نوشید. به این گیاه در زبان انگلیسی اورگانو می‌گویند. برای مراقبت از پونه کوهی باید بدانید که این گیاه نیاز به آفتاب غیر مستقیم داشته و آبیاری و رطوبت چندانی لازم ندارد.

  • جعفری

جعفری یک گیاه مدیترانه‌ای پرخاصیت است. این سبزی در اصل دو نوع متفاوت دارد. یکی از آن‌ها جعفری با برگ مجعد بوده و دیگری برگ تخت و کاملاً صافی دارد. از جعفری مجعد اغلب برای تزیین غذاها استفاده شده و از جعفری با برگ صاف برای تهیه غذا و در آشپزی استفاده می‌کنند. جعفری به نور غیر مستقیم و کمی احتیاج دارد، اما باید سعی کنید که خاک آن را مرطوب نگه دارید.

  • رزماری

رزماری یکی از پرکاربردترین سبزیجات برای آشپزی است. این گیاه را معمولاً خشک کرده و به صورت ادویه در غذاهای مختلف به کار می‌برند. همچنین دمنوش‌های مخصوص رزماری هم بسیار خوشمزه بوده و خواص معجزه آسایی دارند. کاشت رزماری در خانه کمی سخت‌تر از کاشت بقیه سبزیجات است. دلیل اصلی سخت بودن کاشت و پرورش رزماری هم چالش‌ها موجود در روند مراقبت از این گیاه هستند. این گیاه نیازمند به رطوبت زیادی است. در نتیجه بهتر است که گلدان آن را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید تا رطوبت را در خودش حبس کند.

  • نعناع فلفلی

همه  ما می‌دانیم که نعناع یکی از سبزیجات پرخاصیت و خوش عطر است. این گیاه برای تهیه انواع دمنوش و چایی‌های مختلف کاربرد دارد. اولین و مهم‌ترین خاصیت این سبزی برای بدن کمک به هضم غذا است. به همین دلیل عموما بعد از خوردن غذا در بسیاری از کشورها یک دمنوش نعناع تهیه کرده و می‌نوشند.

  • آویشن

در نهایت نوبت به آویشن می‌رسد. این گیاه علاوه بر آنکه خوشبو و خوش طعم است، خواص خارق‌العاده‌ای هم دارد. این گیاه خاصیت ضد باکتریایی داشته و برای سلامت بدن بسیار مفید است. به همین دلیل هم بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که هر روز مقداری از دمنوش آویشن بنوشید. به منظور نگهداری از این گیاه در خانه باید آن را در مکانی قرار دهید که گرمای بیشتری دارد. مثلاً قرار دادن گلدان آویشن در آشپزخانه یک انتخاب هوشمندانه است. گیاه آویشن نیاز به آبیاری فراوانی ندارد و در مقابل خشک شدن خاک مقاوم است. ولی باید آن را در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید تا گرمای لازم را دریافت کند.

نتیجه گیری

برای کاشتن یک گیاه در منزل انتخاب‌های متعددی وجود دارد. از گیاهان زیبا برای مصارف تزیینی گرفته تا گیاهانی که خواص دارویی خاصی دارند، همگی انتخاب‌های مناسبی هستند. با این حال ما در وبسایت گل‌بیار به شما توصیه می‌کنیم که از کاشت گیاهان دارویی با پرورش ساده و آسان در منزل غافل نشوید و حتما این کار را انجام دهید. زیرا همانطور که اشاره کردیم با این کار می‌توانید هم از خواص گیاهان بهر‌مند شوید و هم با باغبانی خود را سرگرم کرده و لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا