مقالات

روش های نگهداری گیاه بامبو در آپارتمان

نگهداری از گیاه بامبو

بیشتر از یک دهه است که نگهداری از گیاه بامبو در خانه‌های ایرانیان به یکی از ترندها تبدیل شده است. در واقع چند سال قبل اگر به هر خانه‌ای از دوستان و آشنایانتان سر می‌زدید حداقل چند شاخه بامبوی زیبا در آن می‌دیدید. دلیل این محبوبیت زیاد، یکی نگهداری راحت و بی دردسر است. دوم زیبایی و خاص بود شکل بامبو با آن پیچش خاصی که دارد، توجه زیادی را به خود جلب کرد. سومین دلیل هم در اصل همه گیر شدن روش‌های طراحی داخلی مطابق اصول فنگشویی شرقی بود. در فنگشویی گفته می‌شود که این گیاه دارای انرژی مثبت است. خیلی از افراد هم بامبو را به عنوان نمادی از شانس می‌شناسند. پس اگر به این گیاه و نگهداری از آن علاقمند هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. در این مطلب می‌خواهیم درباره روش های نگهداری گیاه بامبو در آپارتمان صحبت کنیم.

ارتباط بامبو و شانس

در فرهنگ قدیمی مردم چین گیاه بامبو به عنوان نماد شانس شناخته می شد. فنگ شویی هم در اصل از فرهنگ چینی ریشه گرفته است و به همین دلیل در آن عنوان شده که گیاه بامبو خوش شانسی می‌آورد. در فنگ شویی معتقدند که اگر تعداد شاخه‌های بامبوی شما فرد باشند، شانس به شما رو می‌کند. همچنین معتقدند که در کنار بامبو باید از یک جسم قرمز، مانند گلدان قرمز یا روبان و پارچه قرمز باید استفاده کنید. به علاوه برخی می‌گویند که تعداد شاخه گیاه بامبو معنی و نماد خاصی دارد. مثلا در فرهنگ چین نگهداری و یا هدیه دادن ۴ شاخه بامبو بسیار ناپسند است. البته دقت کنید که این گیاه ممکن است برای حیوانات خانگی مانند سگ و گربه سمی باشد. در ادامه این مطلب از سایت گل بیار به بررسی روش های نگهداری گیاه بامبو در آپارتمان می‌پردازیم.

بهترین روش های نگهداری گیاه بامبو در آپارتمان

گیاه بامبو یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نگهداری در آپارتمان است. این گیاه بسیار مقاوم بوده و به راحتی می‌توان از آن مراقبت کرد. همچنین بامبو طول عمر بلندی دارد و به همین دلیل امر هم بسیار محبوب است. اگر به خوبی از بامبو مراقبت کنید تا سال‌های طولانی برایتان سالم باقی می‌ماند. در ادامه نکات مهمی درباره میزان نور مورد نیاز، نحوه آبیاری و خاک و مراقبت از این گیاه را برایتان شرح خواهیم داد.

  • میزان نور مورد نیاز بامبو

گیاه بامبو به نور زیادی احتیاج دارد. برای رشد بهتر این گیاه باید به آن نور غیر مستقیم آفتاب بتابد. اگر این گیاه را در زیر تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید ممکن است برگ‌های آن زرد شوند و به اصطلاح بسوزند. همچنین اگر رنگ ساقه این گیاه، از رنگ سبز تیره به رنگ سبز روشن در آمد، بهتر است که جای آن را عوض کنید. در چنین شرایطی باید بامبو را در مکانی قرار دهید که نور آفتاب بیشتری به آن بتابد. به طور کلی می‌توان گفت که رعایت میزان نور کافی برای این گیاه از مهم‌ترین نکات مراقبتی آن است. باید توجه داشته باشید که نه نور زیاد و مستقیم به این گیاه بتابد و نه نور برایش کم باشد.

بهترین روش های نگهداری گیاه بامبو در آپارتمان

  • شیوه آبیاری گیاه بامبو

گیاه بامبو به هیچ گونه آبیاری نیاز ندارد. زیرا خودش در آب رشد می‌کند و نیازی به کاشته شدن در خاک ندارد. اما نکاتی هست که درباره آب گلدان گیاه بامبو باید رعایت کنید. یکی از آن ها این است که برای آب گیاه بامبو می‌توانید از آب لوله کشی استفاده کنید، مگر اینکه آب لوله کشی محل زندگی شما دارای سختی بالایی باشد. بهتر است قبل از اینکه آب را در گلدان گیاه بامبو بریزید، آن را به مدت ۲۴ ساعت در یک ظرف دیگر در محیط آزاد قرار دهید تا کلر تبخیر شود. سپس آن را داخل گلدان بامبو اضافه کنید. داخل گلدان بامبو جوری آب بریزید که سطح آب روی ریشه‌های بامبو را بپوشاند. در واقع تمام ریشه‌های بامبو باید داخل آب قرار بگیرند. شما می‌توانید هر دو هفته یک بار کمی آب تازه به گلدان بامبو اضافه کنید. توجه داشته باشید که اگر آب گلدان بامبو بوی بدی گرفته بود، حتماً باید آن را تعویض کنید. همچنین بهتر است به طور کلی هر دو یا سه ماه یک بار همه آب گلدان را بیرون بریزید و با آب تازه آن را پر کنید.

  • خاک مورد نیاز برای گیاه بامبو

همانطور که گفتیم گیاه بامبو نیازی به کاشته شدن در خاک ندارد و در آب هم به راحتی رشد می‌کند. البته بسیاری از افراد دوست دارند که این گیاه را در خاک بکارند. این امر هم امکان‌پذیر است. برای کاشتن گیاه بامبو در خاک باید بدانید که خاک این گیاه و گلدانش را باید به خوبی زهکشی کنید تا آب به راحتی در میان خاک جریان یابد. همچنین خاک این گیاه باید همیشه مرطوب نگه داشته شود.

  • دمای و رطوبت مناسب بامبو

گیاه بامبو از آن دسته گیاهانی است که هوای گرم را به هوای سرد ترجیح می‌دهد. برای نگهداری از این گیاه در خانه باید دمای خانه را بین ۱۸ تا ۳۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید. دما به هیچ عنوان نباید کمتر از ۱۸ درجه باشد. رطوبت خانه را هم باید در حد متوسط نگه دارید تا گیاه بامبو بتواند به خوبی رشد کند. همچنین این گیاه را در جایی که باد می‌وزد مثل جلوی کولر قرار ندهید.

برای مطالعه بیشتر ، توصیه می‌کنیم که مقاله رایج‌ترین اشتباهات در نگهداری گیاهان آپارتمانی را بخوانید.

نحوه هرس کردن گیاه بامبو

هرس کردن یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت از هر گیاه است. به خصوص گیاهان آپارتمانی که نیاز بیشتری به توجه و مراقبت دارند، را باید به موقع و با روش‌های درستی هرس کرد. در غیر این صورت ممکن است که گیاه بیش از حد سنگین شده و برگ‌ها و شاخه‌های غیر ضروری آن انرژی بیشتری بگیرند و مانع رشدش شوند. هرگز شاخه اصلی و بزرگ گیاه بامبو را نبرید. به جای آن به سراغ شاخه‌های نازک یا برگ‌های زرد شده بروید. همچنین اگر می‌خواهید که قد گیاه را کوتاه کنید، می‌توانید پایین ساقه اصلی را کمی برش بدهید. سپس آن را کمی داخل پارافین بزنید که دوباره رشد نکند و قد بکشد.

نتیجه گیری

از آنجایی که گیاه بامبو یکی از پرطرفدارترین گیاهان برای نگهداری در آپارتمان است، باید نحوه مراقبت و نگهداری از آن را به خوبی بدانید. در واقع نحوه نگهداری از گیاهان معمولاً به چند دسته مخصوص تقسیم می‌شود. این نکات به ترتیب شامل میزان نور، میزان دریافت آب و مواد مغذی است. همچنین رعایت رطوبت و دما هم در پرورش گیاه اهمیت دارد. در این مطلب ما همه نکات لازم برای نگهداری از بامبو در آپارتمان را ذکر کرده‌ایم که به راحتی از آن استفاده کنید تا گل‌هایی زیبا و خانه‌ای سرزنده داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا