مقالات

مراقبت از گل‌ در فصل پاییز: نکاتی برای حفظ گل‌ ها در این فصل

مراقبت از گیاهان آپارتمانی و انواع گل در خانه یا محیط کار امروزه طرفداران بسیاری دارد و مردم علاقه مند هستند که این موجودات زیبا و دوست داشتنی را در اطراف خود داشته باشند. با این حال مراقبت از گیاهان و گل ها نکاتی دارد که باید حتما رعایت کنید تا گیاهان شما طول عمر بیشتری داشته باشند و از دست نروند. با تغییر فصل ها در طول سال آب و هوا و سایر شرایطی محیطی دستخوش تغییراتی می‌شود که می‌تواند بر رشد و پرورش گیاهان نیز موثر باشد. از جمله فصل هایی که باید با فرا رسیدن آن بیشتر مراقبت گیاهان خود باشید فصل پاییز است. در ادامه بیشتر با نکات مراقبت از گل در فصل پاییز آشنا خواهید شد.

مراقبت از گل ها و گیاهان در فصل پاییز

مراقبت از گل در فصل پاییز که آغاز فصل سرماست اهمیت زیادی دارد. در فصل پاییز به مرور دمای هوا کاهش می‌یابد و رو به سردی می‌رود. همچنین میزان تابش و گرمای نور خورشید کاهش یافته و ممکن است نوری که گیاه در طول روز دریافت می‌کند کمتر شود. در این فصل معمولا بارش باران بیشتر اتفاق می‌افتد و اگر گیاهان در فضای باز باشند احتمالا رطوبت مورد نیازشان را از آّب باران دریافت خواهند کرد.

در این فصل برگ های برخی گیاهان زرد و خشک می‌شود و شروع به ریزش می‌کند. با این حال گل هایی هستند که فصل شکفتن و شکوفه دادنشان پاییز است و با دما و تابش در این فصل سازگاری بیشتری دارند. مراقبت های مورد نیاز هر گل در فصل پاییز مانند سایر فصول سال متفاوت با دیگر گیاهان است و باید هر گیاه را با توجه به نیاز های آن پرورش دهید.

بنابراین اگر گیاهان شما در فصل پاییز مانند گذشته شاداب نیستند و دچار خشکی یا پژمردگی می‌شوند، بهتر است روال مراقبت خود از آن ها را تغییر دهید. توجه داشته باشید که برخی گیاهان با سرمای این فصل سازگاری کامل دارند و نیازی نیست که لزوما فضای خانه را برای همه گیاهان گرم نگهدارید.

نکات مهم مراقبت از گل در فصل پاییز

مراقبت از گل در فصل پاییز چندان دشوار نخواهد بود و تنها کافیست چند مورد جزئی را در نحوه پرورش گیاه تغییر دهید. با این تغییرات کوچک گیاه شما با وجود کاهش تابش خورشید و سرمای هوا رشد و شادابی خود را حفظ خواهد کرد و زرد و پژمرده نخواهد شد. در ادامه با مهم‌ترین نکات مراقبت از گل در فصل پاییز آشنا خواهید شد.

دمای هوا

همانطور که می‌دانید فصل پاییز آغاز سرماست و از اوایل ماه آبان این سرما به وضوح حس می‌شود. از جمله مهم‌ترین نکات مراقبت از گل در فصل پاییز تنظیم دما است. بهترین دما برای رشد اغلب گیاهان دمای معمولی خانه و نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است. بنابراین دقت داشته باشید که اگر گیاهتان را در بالکن و در معرض باد سر قرار داده‌اید حتما آن را به داخل خانه بیاورید. همچنین پنجره ها را در مقابل گیاهان باز نکنید تا باد سرد به آن ها نخورد.

در داخل خانه هم گیاهان و گل ها را در کنار بخاری و شوفاژ یا مقابل باد گرم قرار ندهید. گل ها را در نقطه‌ای از خانه بگذارید که هم نور کافی دریافت کنند و هم باد سرد یا گرم مستقیم به آن ها نخورد. تا زمانی که باد های سرد شروع به وزیدن نکرده‌اند می‌توانید گلدان ها را در بالکن نگهدارید، اما با شروع سرما و باد های شدید حتما آن ها را به داخل منتقل کنید.

آبیاری

از دیگر نکات مراقبت از گل در فصل پاییز کاهش میزان آبیاری گیاهان است. کمتر آب دادن به گیاه در آغاز فصل سرما به سازگاری بهتر گل با این فصل کمک می‌کند و باعث می‌شود گیاه به آرامی وارد دوره استراحت شود. از طرفی گیاهان در فصل سرما آب کمتری نسبت به تابستان از دست می‌دهند و به طور کلی نیاز کمتری به آبیاری خواهند داشت.

همچنین رطوبت موجود در خاک گلدان نیز دیرتر خشک می‌شود و باید بازه های آبیاری خود را به مرور طولانی‌تر کنید. تنها زمانی به گیاه آب بدهید که خاک آن کاملا خشک شده باشد. البته قابل ذکر است که نیاز های آبیاری هر گیاه را در نظر داشته باشید و با تمام گیاهان به یک روش برخورد نکنید.

نوردهی

با وجود اینکه اغلب گیاهان آپارتمانی می‌توانند خود را با شرایط کم نور وفق دهند با این حال برای مراقبت از گل در فصل پاییز باید حواستان به میزان نور دریافتی گیاه باشد. در این فصل علاوه بر کاهش میزان تابش نور خورشید، روز ها نیز کوتاه می‌شوند و گیاه مدت زمان کمتری برای دریافت نور دارد. 

به همین دلیل بهتر است در این فصل گیاهان را در کنار پنجره های نورگیر قرار دهید و در طول روز و ظهر که نور خورشید در شدید‌ترین حالت است پرده ها را کنار بزنید تا نور کافی به گل ها برسد.

مراقبت از گل در فصل پاییز

کوددهی

از دیگر نکات مراقبت از گل در فصل پاییز تنظیم و کاهش میزان کوددهی است. اغلب گیاهان در فصل سرما به حالت استراحت می‌روند و نیازی به کود و تغذیه بیشتر ندارند. با این حال قطع کردن ناگهانی کود در آغاز فصل پاییز می‌تواند باعث شوک گیاه به خصوص گیاهان حساس شود.

از اواخر تابستان به مرور میزان کودی که در هر گلدان می‌ریزید را طی مراحلی کاهش دهید و با آغاز فصل پاییز به نصف برسانید. در این فصل نیز با ادامه روند کاهشی کم کم کود دادن را برای فصل زمستان قطع کنید.

تعویض گلدان

برای مراقبت از گل در فصل پاییز بهتر است گلدان آن را عوض نکنید. تنها در صورتی این کار را انجام دهید که گلدان یا خاک گیاه دچار مشکل جدی شده باشند و نیاز به تعویض فوری داشته باشند. عوض کردن خاک و گلدان گیاه باعث تحریک رشد مجدد ریشه می‌شود و این مورد برای آغاز فصل سرما چندان مناسب نیست. 

هرس کردن

هرس کردن گیاهان در آغاز فصل پاییز و زمستان توصیه نمی‌شود. برای مراقبت از گل در فصل پاییز بهتر است تنها برگ های مرده و خشک شده را از گیاه جدا کنید و هرس کردن آن را به بعد از فصل استراحت و بهار موکول کنید. هرس کردن گیاهان باعث بهبود رشد شاخه ها و برگ های آن ها می‌شود و زمانی که گیاه آماده فصل استراحت است بهتر است این کار را انجام ندهید.

رطوبت هوا

اگر در فصل پاییز تمام درب و پنجره ها را می‌بندید ممکن است هوای داخل خانه برای رشد گیاهان بیش از حد خشک شود. خشکی هوا برای اغلب گیاهان مطلوب نیست و هر گیاه به میزان کمی رطوبت هوا نیاز دارد. رطوبت خاک و آبیاری گیاه جای رطوبت هوا را نمی‌گیرد و برای مراقبت از گل در فصل پاییز بهتر است هوای خانه را با روش های مختلف مانند دستگاه بخور مرطوب نگهدارید. قهوه‌ای شدن نوک برگ های گیاهان می‌تواند نشانه‌ای از نیاز گیاه به رطوبت هوای بیشتر باشد.

نتیجه گیری

اغلب گیاهان در فصل پاییز و زمستان و همزمان با شروع سرمای هوا، به حالت استراحت یا خواب زمستانی می‌روند. به همین دلیل مراقبت از گل در فصل پاییز که آغاز سرماست، نیازمند توجه به برخی نکات است. در این فصل بر خلاف بهار و تابستان نباید کار هایی مانند کوددهی و هرس کردن که رشد گیاه را تحریک می‌کنند انجام دهید.

همچنین باید حواستان به سرد شدن هوا و احتمال یخ زدگی و خشک شدن گیاه در محیط بیرون از خانه باشد. گیاهان را از اوایل پاییز به داخل خانه منتقل کنید و سعی داشته باشید که دمای اتاق را دریافت کنند و خیلی سرد یا خیلی گرم نشوند. نور کافی را نیز می‌توانید با کنار زدن پرده ها در طول روز و از پشت پنجره در اختیار گل هایتان قرار دهید.

سوالات متداول

1-آیا گیاهان در فصل پاییز و سرما خشک می‌شوند؟

خیر، اغلب گیاهان در فصل پاییز و با وجود سرما به زندگی خود ادامه می‌دهند و در صورت مراقبت صحیح مشکلی برایشان به وجود نخواهد آمد. تنها توجه داشته باشید که گلدان آن ها را تغییر ندهید. گیاهان را هرس نکنید. میزان آبیاری و کوددهی را کاهش دهید و گیاهان را در معرض سرما و باد شدید نگذارید.

2-دمای مناسب برای مراقبت از گل در فصل پاییز چقدر است؟

گل ها در هر فصلی به طور کلی نباید در معرض دمای خیلی بالا یا خیلی پایین قرار گیرند. به خصوص اگر این گرما یا سرما به صورت باد شدید به آن ها برخورد کند باعث آسیب جدی به گیاه خواهد شد. دمای معمولی اتاق که در حدود 25 درجه سانتی گراد است برای رشد اغلب گیاهان مناسب می‌باشد. بنابراین در فصل پاییز گیاهان را به داخل خانه بیاورید تا در معرض باد و سرمای شدید نباشند و داخل خانه را نیز خیلی گرم نکنید و آن ها را در نزدیکی وسایل گرمایشی قرار ندهید.

3-چرا باید در فصل پاییز آبیاری گیاهان را کاهش داد؟

در فصول گرم سال مانند اواخر بهار و تابستان گیاهان به علت گرمای هوا آب بیشتری را از طریق برگ های خود از دست می‌دهند و به همین ترتیب آب بیشتری از ریشه می‌گیرند و خاک و ریشه گیاه سریع‌تر خشک می‌شود. بنابراین در این فصول گیاهان به آبیاری بیشتری نیاز خواهند داشت. در فصل پاییز و زمستان برعکس فصل گرما آب کمتر از سطح برگ ها و خاک تبخیر می‌شود و به همین دلیل گیاه دیرتر نیاز به دریافت مجدد آب خواهد داشت. آبیاری بیش از حد در فصل سرما باعث پوسیدگی ریشه گیاه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا