مقالات

آموزش نگهداری گل در گلدان‌ های داخلی

گیاهان آپارتمانی امروزه در خانه و یا محیط کار بسیاری از افراد وجود دارند و علاوه بر زیباتر کردن فضا، هوا را بهبود می‌بخشند و احساس شادابی به انسان ها منتقل می‌کنند. نگهداری این گل ها و گیاهان در فضا های داخلی که دارای هوای بسته و نور کم است، با وجود سازگاری بالای این گیاهان، ممکن است گاهی اوقات چالش برانگیز باشد. برای سالم ماندن و رشد طولانی مدت گیاهان آپارتمانی در گلدان های داخلی بهتر است نکاتی را در نظر داشته باشید. در ادامه با گل بیار آموزش نگهداری گلدان های داخلی ارائه می‌گردد.

اهمیت نگهداری صحیح گلدان های داخلی 

همانطور که گفته شد دو ویژگی محیط های بسته در داخل آپارتمان ها، نور کم و هوای محدود است. گاهی اوقات نیز ممکن است دما و رطوبت هوا در این فضا ها بسیار زیاد یا بسیار کم شود. بنابراین نگهداری گلدان های داخلی در این محیط ممکن است به توجه بیشتری نسبت به گیاهانی که در حیاط خانه و یا حتی بالکن وجود دارند، داشته باشد.

در صورتی که زمان کافی برای این گیاهان در نظر نگیرید و فقط در فواصل زمانی مشخصی آن ها را آبیاری کنید، گیاه به سرعت از بین می‌رود و رشد آن متوقف می‌شود. ممکن است برگ های گیاه زرد یا قهوه‌ای شوند و یا به طور کامل خشک و پژمرده گردند. امکان دارد آفات به گیاهان شما حمله کنند و بخشی از آن ها را از بین ببرند. 

به این ترتیب نگهداری گلدان های داخلی نیازمند توجه کافی است تا گیاه بتواند تا چند سال به رشد خود ادامه دهد و شادابی خود را حفظ کند. البته نیازی به نگرانی و وقت گذاشتن خیلی زیادی نیست. زیرا گیاهان آپارتمانی کاملا با فضای بسته و کم نور سازگار هستند. با این حال بهتر است در هر هفته زمانی را برای رسیدگی به نیاز ها و بررسی وضعیت گلدان هایتان قرار دهید.

آموزش نگهداری گلدان های داخلی

نگهداری گلدان های داخلی کار آسانی است که نیازی به صرف زمان زیادی در طول روز ندارد و توجه و دقت شما برای رشد مناسب گیاهان کافیست. اگر در پرورش گیاهان در محیط های داخلی تازه کار هستید و تجربه‌ای در این زمینه ندارید که به شما کمک کند، می‌توانید بر طبق نکاتی که در ادامه آورده می‌شوند جلو بروید و گیاهان خود را به خوبی پرورش دهید و شاهد رشد و شادابی آن ها باشید. مهم‌ترین نکات نگهداری گلدان های داخلی به شرح زیر است.

آبیاری

آبیاری مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش نگهداری گلدان های داخلی است که شما می‌توانید با انجام صحیح آن به رشد گیاه کمک کنید و یا با انجام دادن این کار به روش اشتباه گیاه را از بین ببرید. نکات آبیاری گیاهان در محیط های داخلی بسیار ساده است و تنها نیاز است که چند مورد را به خاطر بسپارید.

1-اولین نکته این است که گیاهان هر روز نیاز به آبیاری ندارند. به هیچ وجه هر روز به گلدان های خود آب ندهید. با این کار ریشه گیاه در اثر رطوبت بیش از حد دچار پوسیدگی خواهد شد و از بین می‌رود. 

2-نکته مهم دوم که باید به خاطر بسپارید این است که الگوی آبیاری گیاهان مختلف ممکن است متفاوت باشد و نباید تمام گیاهان را به یک ترتیب و در یک زمان آبیاری کنید.

3-نکته سوم توجه به شرایط محیطی دیگر برای انتخاب زمان آبیاری است. به دما و میزان نوری که گیاه دریافت می‌کند توجه داشته باشید تا زمان و میزان آب دادن به گلدان را بر اساس آن ها تنظیم نمایید. به عنوان مثال در هوای گرم و نور شدید آبیاری بیشتری نسبت به فصل سرما و نور کم نیاز است.

4-نکته چهارم درباره زهکشی گلدان است. گلدانی که برای نگهداری گیاهان آپارتمانی انتخاب می‌کنید باید دارای سوراخ یا سوراخ هایی برای خروج آب اضافی باشد. اگر این آب از گلدان خارج نشود، لایه های خاک تا مدت ها مرطوب می‌مانند و در نوبت آب دادن بعدی گیاه دچار مشکل رطوبت بیش از حد و پوسیدگی خواهد شد.

5-مهم‌ترین نکته در نگهداری گلدان های داخلی این است که تنها زمانی به گیاهان آب بدهید که خاک آن ها کاملا خشک شده باشد. این جمله را به عنوان یک دستورالعمل در ذهن داشته باشید و پیش از ریختن آب در هر گلدان از خشک بودن خاک مطمئن شوید.

6-حتما این سوال برایتان پیش آمده که چقدر در گلدان آب بریزیم؟ بهتر است میزان آبی که در هر گلدان می‌ریزید به اندازه‌ای باشد که آب از زیر گلدان خارج شود. این حالت به معنای پر شدن خاک از آب و اضافه بودن آب خروجی است.

7-بهترین زمان برای آبیاری گیاه اول صبح است. بهتر است گلدان های خود را در ابتدای روز آبیاری کنید و این کار را به شب اختصاص ندهید. فواصل زمانی آبیاری نیز باید بر اساس همان خشک بودن خاک تعیین شوند. سرعت خشک شدن خاک در فصول و شرایط مختلف تغییر می‌کند. بنابراین طبق تقویم زمانی تایم آبیاری را مشخص نکنید.

8-آبی که در گلدان می‌ریزید هم دمای محیط باشد و آن را فقط آرام روی خاک بریزید و از آبیاری گل ها و برگ های گیاه خودداری کنید. برگ ها آب را جذب نمی‌کنند و تنها از طریق ریشه و ساقه تغذیه می‌شوند. 

9-پس از آبیاری هر گلدان در حدود یک ساعت صبر کنید تا تمام آب اضافی از خاک خارج و در زیر گلدانی بیاید. سپس آب موجود در زیر گلدانی را دور بریزید.

آموزش نگهداری گلدان های داخلی

نوردهی

میزان نوری که گیاه دریافت می‌کند دومین بخش مهم در نگهداری گلدان های داخلی است. اولین و مهم‌ترین نکته در نوردهی به گیاهان این است که هر گیاه به میزان نور متفاوتی نیاز دارد و نباید تمام آن ها را در یک محیط و ردیف جلوی پنجره قرار دهید.

نور مستقیم خورشید به خصوص در تابستان می‌تواند به گیاهان آسیب بزند. بنابراین زمانی که نور شدید است یک پرده نازک روی پنجره ها بکشید تا گیاهان نور را از پشت پرده دریافت کنند. برخی گیاهان مانند طرح های ابلق گونه های مختلف و همچنین گیاهان گلدار به نور بیشتری نیاز دارند. 

اگر گیاهان شما سایه دوست هستند این مسئله به معنای تاریکی مطلق نیست. اجازه دهید گیاهان سایه دوست هم نور حداقلی دریافت کنند. اگر در خانه شما نورگیر مناسبی وجود ندارد از نور های مصنوعی و گیاهانی که با این شرایط سازگار هستند استفاده کنید.

گیاهانی که نور بیشتر را دوست دارند ممکن است به سمتی که روشنایی از آن جهت می‌آید خم شوند. برای جلوگیری از این مشکل چند وقت یکبار گیاه را بچرخانید تا هر دو طرف آن نور کافی دریافت کنند.

خاک

برای نگهداری گلدان های داخلی باید خاک مناسب آن ها را نیز تهیه کنید. به هیچ وجه خاک را از باغچه یا جای دیگر برندارید و در گلدان گیاهان آپارتمانی نریزید. خاک مناسب برای رشد این گیاهان در گلفروشی ها و گلخانه ها موجود است و باید حتما همان خاک را تهیه کنید. این خاک شامل مواد غذایی مورد نیاز گیاه، کمپوست و پیت ماس است.

برخی گیاهان مانند کاکتوس، ساکولنت ها، ارکیده و بسیاری دیگر به خاک متفاوتی نیاز دارند و باید با دریافت مشاوره از فروشگاهی که گیاه را می‌خرید، خاک مناسب را نیز همزمان خریده و در گلدان بریزید.

کوددهی

کوددهی به گیاهان آپارتمانی یکی از بخش های مهم نگهداری گلدان های داخلی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. مهم‌ترین نکته در کوددهی به گیاهان آپارتمانی رعایت اعتدال است. نه خیلی کم و نه خیلی زیاد باید کود را در خاک گلدان بریزید. 

علت نیاز گیاه به کود این است که با هر بار آبیاری مقداری از مواد مغذی خاک همراه با آب از زیر گلدان خارج می‌شوند و با گذشت زمان خاک دیگر منبع کاملی برای تغذیه گیاه نیست. بنابراین با کوددهی حدودا ماهی یکبار در فصل رشد و گلدهی گیاه می‌توانید به رشد آن کمک کنید.

توجه داشته باشید که در فصول سرما و استراحت گیاه به آن کود ندهید و همچنین در چند هفته اول خریداری گلدان که خاک دارای بیشترین میزان مواد مغذی است هم نیازی به کود ندارد. به طور کلی کود باید در حجم کم به گیاه داده شود، زیرا میزان زیاد آن به گیاه آسیب می‌زند.

نکات مهم دیگر

مهم‌ترین نکات نگهداری گلدان های داخلی شامل آبیاری، نوردهی، خاک و کوددهی صحیح می‌باشد. با این حال نکات دیگری نیز وجود دارند که رعایت آن ها شرایط را برای گیاهان آپارتمانی شما به حد ایده آل می‌رسانند و گیاه طول عمر و شادابی بیشتری خواهد داشت.

  • رطوبت هوای اتاقی که گیاهان را در آن هستند را در حد اعتدال نگهدارید. رطوبت زیاد و یا هوای خیلی خشک باعث آسیب به گیاه می‌شوند.
  • دمای هوا باید متوسط و نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد.
  • گاهی اوقات پنجره ها را باز کنید تا گیاهان هوای تازه دریافت کنند.
  • گیاهان را در مقابل باد شدید ورودی از پنجره یا باد کولر و وسایل گرمایشی قرار ندهید.
  • مراقب آفات باشید و در صورتی که یک گیاه دچار آفت شد آن را از بقیه جدا کرده و آفت کش بزنید.
  • در صورتی که کودک یا حیوان خانگی دارید مراقب سمی بودن برخی گیاهان برای آن ها باشید.
  • زمانی که گیاه رشد زیادی داشت و ریشه های آن در گلدان اولیه فضای رشد بیشتر نداشتند، باید گلدان را عوض کنید و یک فضای بزرگتر به ریشه ها بدهید. 

نتیجه گیری

شاید کل نکاتی که برای نگهداری گلدان های داخلی در این مقاله مطرح شد به نظر شما زیاد و سخت بیایند و تصور کنید که نگهداری از گیاهان آپارتمانی دشوار است. با این حال این تصور اشتباه است و رعایت تمام این موارد یک زمان خیلی کوتاه آن هم نه هر روز بلکه چند روز در ماه از شما می‌گیرند.

تنها زمانی گیاهان را به خانه بیاورید و در محیط های داخلی پرورش دهید که به آن ها علاقه داشته باشید و بتوانید با عشق از آن ها مراقبت کنید. نکته مهم و ناگفته در این مطلب، همان محبتی است که باید به این گیاهان داشته باشید، زیرا آن ها احساسات شما را دریافت می‌کنند.

سوالات متداول

1-گیاهان آپارتمانی در گلدان های داخلی چقدر عمر می‌کنند؟

عمر متوسط گیاهان آپارتمانی بر اساس نوع گیاه و شرایط نگهداری شما مشخص می‌شود. با این حال اغلب این گیاهان در شرایط مناسب و نگهداری صحیح بین 2 تا 5 سال رشد می‌کنند. پس از آن رشد گیاه متوقف شده و ممکن است کم کم از بین برود.

2-اگر برگ گیاهان آپارتمانی زرد شد باید چه کاری انجام دهیم؟

زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی نشانه‌ای از وجود مشکل در یک یا چند بخش است. این مشکل ممکن است ناشی از کم یا زیاد بودن آبیاری، کمبود نور، کاهش دما، کمبود مواد مغذی و غیره باشد. اگر هر یک از این موارد اخیرا برای گیاه شما پیش آمده حتما آن را تغییر دهید تا گیاه بهبود یابد.

3-آیا نگهداری گلدان های داخلی هزینه بالایی دارد؟

خرید گیاهان آپارتمانی و گلدان مناسب برای آن ها در مرحله اول هزینه های بالایی دارد. به خصوص اگر گیاه شما از گونه خاص و کمیاب باشد. اما پس از خرید گیاه و گلدان و خاک، هزینه زیادی نخواهید داشت و تنها کافیست روتین آبیاری و کوددهی را رعایت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا