مقالات

زمستان گذرانی گل: محافظت از گیاهان در برابر سرما

نگهداری از گیاهان در فصل سرما

همانطور که خودتان بهتر می‌دانید نگهداری از گیاهان در فصل سرما و هوای سرد ریسک‌های مخصوص به خود را دارد. در واقع اگر شما از دست کسانی هستید که برای مراقبت از گیاهان ارزش زیادی قائلید، باید حتماً از نحوه نگهداری از آن‌ها در فصل سرما هم آگاه باشید. در غیر این صورت امکان دارد که گیاه شما بر اثر یخ زدگی یا سرما از بین برود. این اتفاق بدون شک برای هیچ باغبانی خوشایند نیست. پس برای محافظت از گیاهان در برابر سرما چه باید کرد؟ اگر شما هم جواب این سوال را نمی‌دانید با ما در ادامه این مقاله از گل‌بیار همراه باشید تا پاسخ را بیابید. 

کدام گیاهان به سرمای زمستان مقاومند؟

زمانی که زمستان آغاز می‌شود، بزرگ‌ترین دغدغه اکثر باغبانان یا کسانی که از گیاهان مراقبت می‌کنند، جلوگیری از یخ زدن گیاهان موردعلاقه‌شان است. اما به طور کلی نمی‌توان گفت که گیاهان دقیقاً در چه درجه حرارتی یخ می‌زنند. برخی از گیاهان به سرما حساس‌تر هستند و برخی دیگر حساسیت زیادی ندارند. در نتیجه نمی‌توان یک عدد خاص و دقیق برای آن در نظر گرفت. اما برای بیشتر گیاهان دمای زیر صفر درجه سبب یخ زدگی می‌شود. به همین دلیل در چنین مواردی باید مراقب گیاه بود. از دسته گیاهانی که به سرما مقاومت بیشتری دارند، می‌توان به گل یخ، گیاه یشم، گل کاغذی، گل سوسن، گیاه پیچک، برخی انواع گل ارکیده و همچنین گل آزالیا اشاره کرد. به علاوه گیاهان دیگری مانند زاموفیلیا، کاکتوس کریسمس، فیلودندرون و فیکوس هم در مقابل سرما مقاوم هستند. اگر در شهرهای سرد و زمستانی زندگی می‌کنید و علاقه زیادی به گیاهان دارید، حتما این گیاهان را مد نظر داشته باشید و تهیه کنید.

روش‌های محافظت از گیاهان در برابر سرما

روش‌های متعددی برای نگهداری و حفظ سلامت گیاهان در برابر سرما وجود دارد. استفاده از هر کدام از این روش‌ها بستگی به شرایط و ویژگی‌های خاص گیاه و مکان نگهداری آن دارد. اولین راهی که برای محافظت از گیاهان به نظر افراد می‌رسد، جابه‌جا کردن گلدان‌های گیاه و انتقال آن از بیرون منزل به فضای داخلی است. از آنجایی که هوای داخل منزل در زمستان گرم‌تر از بیرون است، در نتیجه گیاه دچار مشکل نخواهد شد. 

همچنین در برخی از موارد، که شرایط جابه‌جایی وجود ندارد، استفاده از پتو یا استفاده از پرده‌های پلاستیکی برای گیاهان در سرما، مفید است. البته توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید روی خود گیاه پلاستیک بکشید، باید حتماً قبل از آن یک لایه پتوی روی گیاه قرار دهید. زیرا استفاده از پلاستیک به تنهایی بر روی گیاه باعث آسیب رسیدن به برگ‌ها و ساقه‌ها می‌شود. نکته‌ای که بعد از کشیدن پتو یا پرده پلاستیکی باید به آن توجه داشته باشید آن است که باید حتماً این لایه محافظتی را صبح‌ها به مدت حداقل چند دقیقه از روی گیاه بردارید. به برخی از این پوشش‌های پلاستیکی مخصوص گیاهان کلوش هم می‌گویند.

استفاده از مالچ یکی از روش‌های دیگر برای محافظت از گیاهان در برابر سرما است. شاید بپرسید که مالچ چیست و چه کاربردی دارد؟ باید به شما بگوییم که مالچ نوعی پوشش سبک و سطحی است. این ماده معمولاً برای تثبیت خاک در برخی از مناطق و حتی جنگل‌ها استفاده می‌شود. مالچ روی سطح گیاه یک پوشش محافظتی مناسب ایجاد می‌کند. در نتیجه سرما به داخل بافت گیاه نفوذ نمی‌کند. پس با این روش می‌توان از گیاهان در برابر سرما محافظت نمود. 

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که شرایط مالی و موقعیت مکانی مناسب برای ساخت یک گلخانه را دارید، می‌توانید در فصل زمستان این کار را انجام دهید. قرار دادن گیاهان در گلخانه می‌تواند ضامن سلامتی آن‌ها در برابر سرمای شدید باشد. در واقع داشتن گلخانه حتی هزینه خیلی بالایی هم ندارد. تنها کافیست سازه‌های چوبی را بنا کنید و روی آن یک ورق پلاستیکی بکشید. البته انواع لوکس‌تر گلخانه هم وجود دارد. اما ممکن است برای بسیاری از افراد، ساخت آن مقدور نباشد.

نگهداری از گیاهان در فصل سرما

نحوه آبیاری گیاهان در فصل زمستان 

برای آبیاری گیاهان در فصل زمستان باید به این نکته دقت کنید که اگر آب داخل خاک باقی بماند، ممکن است باعث یخ زدن ریشه گیاه شود. زمانی که ریشه گیاه بزند دیگر گیاه از بین رفته است. در نتیجه باید در زمان آبیاری گیاهان در فصل زمستان به خوبی دقت کنید. بهتر است که گیاه را برای آبیاری به داخل خانه برده و بعد دوباره بعد از خشک شدن به بیرون از خانه منتقل کنید. اگر چنین شرایطی را ندارید، حتماً در زیر نور آفتاب گیاه را آبیاری نمایید. یعنی در روزهای ابری و بارانی و سرد تا جایی که امکان دارد، گیاه را آبیاری ننمایید.

معرفی گیاهان حساس به سرما

بسیاری از گیاهان در دسته گیاهان حساس به سرما قرار می‌گیرند. این گیاهان حتما باید در دمای بالای ۱۲ درجه سانتی گراد رشد کنند. البته ممکن است هر کدامشان درجه حرارت مناسب خاصی داشته باشند. برای همه گیاهان نمی‌توان یک دمای خاص در نظر کرفت. از جمله این گیاهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بونسای جنسینگ
  • حسن یوسف
  • خرفه‌ای 
  • بگونیا

نشانه‌های سرمازدگی گیاهان

برای تشخیص اینکه گیاه شما دچار سرمازدگی شده است یا نه یک سری نشانه وجود دارد. اگر گیاه دچار سرمازدگی باشد، با بررسی گیاه خانگی خود می‌توانید این علائم را مشاهده کنید.

  • زرد یا قهوه ای شدن ساقه و برگ‌ها
  • چروک و چین دار شدن برگ‌ها
  • افتادگی در قسمت ساقه

البته مشاهده برگ‌های قهوه‌ای یا زرد نشانه از از بین رفتن گیاه ندارد. بلکه نشان می‌دهد که گیاه در سرمای زیادی قرار داشته و شما می‌توانید با قرار دادن آن در یک فضای گرم و مراقبت مناسب به بهبود وضعیت گیاه کمک کنید. جالب است بدانید که با استفاده از روش کوددهی صحیح می‌توانید گیاه را در برابر سرمازدگی تا حد زیادی مقاوم کنید. همچنین انجام مراقبت‌های دیگری مانند هرس کردن و آبیاری صحیح در زمستان می‌تواند طول عمر گیاه را افزایش دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله از سایت گل بیار سعی داشتیم که شما را با علائم سرمازدگی گیاهان و روش‌های مقابله با آن آشنا کنیم. همچنین برخی از گیاهان مقاوم به سرما را برایتان معرفی کردیم. در صورتی که در اقلیم‌های سرد و خشک زندگی می‌کنید بهتر است به سراغ گیاهانی بروید که مقاومت بیشتری در برابر سرما از خود نشان می‌دهند. ولی اگر در اقلیم‌های گرم‌تر زندگی می‌کنید استفاده از انواع گیاهان برای شما مناسب به نظر می‌رسد و نیازی نیست که انتخاب‌هایتان را محدود نمایید. به علاوه لیستی از گیاهان حساس به سرما را برایتان شرح داریم تا از کاشتن این گیاهان در هوای سرد خودداری کنید. برای آشنایی با موارد نام برده شده در این مقاله مانند نحوه هرس کردن اصولی گیاه یا کود دهی صحیح می‌توانید به بخش وبلاگ سایت گل بیار مراجعه کنید. در این مقاله ما تمام نکات درباره نگهداری از گیاهان را برایتان شرح داده‌ایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا