مقالات

گل و گیاهان سمی برای حیوانات

بسیاری از ما در خانه و یا محیط کار خود از گیاهان و گل های مختلفی نگهداری می‌کنیم. گیاهان می‌توانند فضای خانه ما را زیباتر کنند، هوا را تصفیه کرده و تنفس ما را بهبود بخشند. همچنین می‌توانند خواص درمانی و آرامش بخش داشته باشند. با وجود تمام این مزایا گیاهان ممکن است گاهی اوقات حساسیت زا و سمی باشند. علاوه بر سمی بودن برخی گیاهان برای انسان، گل ها و گیاهانی نیز هستند که به حیوانات خانگی مانند سگ و گربه آسیب می‌زنند. در ادامه با انواع گیاهان سمی برای حیوانات آشنا خواهیم شد تا اگر می‌خواهید از حیوانات خانگی و گیاهان به صورت همزمان نگهداری کنید مراقب آن ها باشید.

انواع گیاهان سمی برای حیوانات

همانطور که گفته شد اگر از یک حیوان خانگی مانند سگ یا گربه نگهداری می‌کنید و قصد دارید گل و گیاه بخرید باید به گیاهان سمی برای حیوانات توجه داشته باشید. این گیاهان لزوما برای حیوانات کشنده نیستند و در برخی موارد ممکن است تنها باعث ایجاد علائم آلرژی شوند. همچنین میزان حساسیت حیوانات مختلف و نژاد های متفاوت به این گیاهان با هم فرق می‌کند.

شما به عنوان یک بزرگسال ممکن است بتوانید در مقابل گیاهان سمی از خود مراقبت کنید و به آن ها دست نزنید، اما یک کودک و یا یک حیوان خانگی نمی‌تواند این موارد را رعایت کند و ممکن است با گیاهان سمی برای حیوانات تماس داشته باشد و یا آن ها را بخورد. بنابراین بهترین اقدامی که می‌توانید انجام دهید این است که این گیاهان را به خانه نیاورید و یا در موقعیتی قرار دهید که مطمئن هستید در دسترس حیوان خانگی قرار نمی‌گیرد. در ادامه با برخی از معروف‌ترین گیاهان سمی برای حیوانات آشنا خواهیم شد.

سانسوریا

سانسوریا یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین گیاهان آپارتمانی است که انواع و گونه های مختلفی نیز دارد. این گیاه را می‌توانید در خانه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه ببینید. با وجود محبوبیت فراوان سانسوریا، این گیاه می‌تواند برای حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه سمی باشد. 

در صورت تماس یا خورده شدن گیاه توسط سگ و گربه ممکن است با شدت های مختلفی، علائمی مانند حالت تهوع و اسهال، مشکلات گوارشی، آبریزش چشم و بینی و غیره شود. البته اگر بتوانید این گیاه را کاملا دور از دسترس حیوانات قرار دهید مشکلی برایشان به وجود نخواهد آمد.

زاموفیلیا

زاموفیلیا نیز یکی دیگر از گیاهان سمی برای حیوانات است که باید دور از دسترس حیوانات خانگی نگهداری شود. این گیاه شرایط رشد مناسبی دارد و توسط بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه انتخاب می‌شود. با این حال اگر توسط حیواناتی مانند سگ و گربه لمس یا خورده شود می‌تواند باعث مشکلات جدی در سلامتی آن ها شود.

دیفن باخیا

این گیاه نیز از دیگر انواع گیاهان سمی برای حیوانات است که برای انسان هم می‌تواند سمی باشد. در صورت خورده شدن برگ های این گیاه توسط انسان علائم مسمومیت آشکار خواهند شد. همچنین در مورد حیوانات خانگی نیز ممکن است علائمی مانند اسهال و استفراغ را ایجاد کند.

برگ های دفن باخیا حاوی اگزالات کلسیم نامحلول است و می‌تواند به سلول های مخاط دهان آسیب جدی وارد کند. به همین دلیل بلع پس از خوردن برگ این گیاه دشوار خواهد شد.

اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم نیز از جمله گیاهانی است که در دسته گیاهان سمی برای حیوانات قرار می‌گیرد. با وجود اینکه این گیاه بسیار زیبا و تصفیه کننده هوای خانه است و می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای نگهداری در خانه باشد، اما اگر حیوان خانگی دارید بهتر است از آن صرف نظر کنید.

اسپاتی فیلوم در صورت خورده شدن توسط سگ یا گربه می‌تواند باعث ایجاد علائمی مانند عدم کنترل بزاق و درد در دهان، استفراغ و از دست دادن اشتها در حیوان خانگی شما شود.

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا با وجود خواص فراوان برای انسان و همچنین شرایط نگهداری مناسب در خانه، در دسته گیاهان سمی برای حیوانات خانگی قرار می‌گیرد. اگر سگ یا گربه شما برگ و ژل آلوئه ورا را بخورد ممکن است دچار علائمی مانند اسهال و استفراغ شود و نیاز به اقدامات درمانی داشته باشد.

آگلونما

گیاه آگلونما که اخیرا طرفداران بسیاری پیدا کرده است می‌تواند برای حیوانات خانگی سمی باشد. در صورتی که حیوانات خانگی برگ های این گیاه را بخورند ممکن است دچار استفراغ یا کف کردن دهان شوند. در چنین شرایطی ممکن است حیوان اقدام به پنجه کشیدن روی صورت خود کند که این کار می‌تواند آسیب های جدی‌تری به او وارد آورد. در چنین شرایطی علاوه بر اقدامات درمانی برای دفع سم گیاه، باید مراقب صورت حیوان نیز باشید.

فیکوس الاستیکا

فیکوس الاستیکا یکی از خطرناک‌ترین گیاهان سمی برای حیوانات است که ممکن است کشنده هم باشد. اگر حیوان خانگی دارید بهتر است هرگز این گیاه را به خانه نیاورید و ریسک دسترسی حیوان به گیاه را متحمل نشوید. زیرا علاوه بر برگ ها سایر بخش های این گیاه نیز برای حیوانات خانگی سمی است و به هیچ وجه نباید با آن تماس داشته باشند.

پتوس

گیاه پتوس نیز در دسته گیاهان سمی برای حیوانات قرار می‌گیرد. این گیاه ممکن است برای نگهداری در خانه گزینه مناسب و خوبی باشد، اما اگر از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید بهتر است آن را انتخاب نکنید. اگر حیوان شما مقدار کمی از برگ های این گیاه را بخورد مسمومیت سبک خواهد بود، اما اگر میزان برگ بلعیده شده زیاد باشد باعث ایجاد تورم در دهان و گلو و ایجاد احتمال خفگی خواهد شد.

انواع گیاهان سمی برای حیوانات

علائم مسمومیت با گیاهان در حیوانات خانگی

در صورتی که گیاهان سمی برای حیوانات را به خوبی نشناسید ممکن است سهوا آن ها را در معرض دسترس حیوانات خانگی خود قرار داده باشید و حیوان با گیاه مسموم شده باشد. در چنین شرایطی علائم بر اساس نوع حیوان، نژاد او، سن او و وضعیت سلامتی و جسمی حیوان ممکن است متفاوت باشند. اگر شاهد خورده شدن گیاه توسط حیوان نبوده‌اید اما علائمی مانند موارد زیر را در او مشاهده می‌کنید بهتر است بررسی های لازم را انجام دهید.

  • ضعف و خستگی
  • خواب بیش از حد معمول
  • اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ
  • بزاق بیش از حد و عدم توانایی در کنترل آن
  • تنفس غیر عادی
  • و غیره

برخی علائم ممکن است شدید‌تر باشند و نیاز به رسیدگی سریع داشته باشند. همچنین برخی علائمی که گفته شد ممکن است در اثر گیاهان سمی نباشند و به دلایل دیگری ایجاد شده باشند. در صورت مشاهده هر یک از آن ها، در صورتی که فرصت داشتید ابتدا گیاهان خود را بررسی کنید. با این کار می‌توانید از خورده شدن برگ های آن ها مطلع شوید و به پزشک کمک کنید تا درمان مناسب را بهتر تشخیص دهد. اگر حال حیوان به شدت نامساعد بود در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه نمایید.

در صورت مسمومیت حیوانات خانگی چه اقداماتی انجام دهیم؟

مسمومیت با گیاهان سمی برای حیوانات خانگی ممکن است بسیار خطرناک باشد و عواقب جدی به دنبال داشته باشد. در هنگام مشاهده علائم و یا اطمینان از خورده شدن برگ های گیاه توسط حیوان به هیچ وجه کنترل خود را از دست ندهید و سعی کنید در سریع‌ترین زمان ممکن حیوان را به دامپزشکی برسانید.

در صورتی که حیوان را در حال تماس با گیاه مشاهده کردید باید در اولین حرکت او را از گیاه دور کنید و اگر می‌دانید که این گیاه برای حیوانات سمی است، پیش از شروع علائم حیوان را به دامپزشکی ببرید. سعی کنید از درمان های خانگی و خودسرانه استفاده نکنید. 

اگر دیر به دامپزشکی می‌رسید بهتر است با دامپزشک تماس تلفنی برقرار کنید و توصیه های لازم را دریافت نمایید. در تمام مراحل آرامش خود را حفظ کنید، زیرا در اغلب موارد در صورت اقدام سریع می‌توان حیوان را از خطرات جدی نجات داد و حیوان با کمی استراحت کاملا بهبود خواهد یافت.

نکته مهم

در صورتی که حیوان خانگی دارید و می‌خواهید گیاه نیز پرورش دهید، بهتر است گیاهان سمی برای حیوانات را به طور کامل مطالعه نموده و با انواع و میزان سمی بودن آن ها به خوبی آشنا شوید. در صورتی که گیاه مورد نظر شما حتی درصد کمی برای حیوانات سمی بود بهتر است از آوردن آن به خانه صرف نظر کنید.

اگر قبل از آوردن حیوانات خانگی این گیاهان را در خانه داشته‌اید هم بهتر است آن ها را واگذار نمایید. نگهداشتن گیاهان سمی در محلی دور از دسترس حیوانات ریسک بالایی دارد. شاید در مورد سگ ها بتوانید فاصله را بین حیوان و گیاه رعایت نمایید و سگ هرگز به سمت نقاط دست نیافتنی نرود، اما در مورد گربه ها ریسک این کار بالاتر است، زیرا آن ها از هر جایی بالا می‌روند و تقریبا هیچ نقطه‌ای برایشان دست نیافتنی نخواهد بود.

همچنین اگر قصد خرید یک گیاه جدید را دارید بهتر است پیش از اقدام به خرید، نام آن را در اینترنت جستجو کنید و از سمی بودن یا نبودن و میزان سمی بودن آن مطلع شوید.

چه گیاهانی برای حیوانات خانگی امن هستند؟

با وجود گیاهان سمی برای حیوانات، نباید از داشتن گیاه و حیوان خانگی به صورت همزمان نگران باشید، زیرا می‌توانید از گیاهان غیر سمی و امن برای حیوانات استفاده نمایید. این گیاهان حتی در صورت خورده شدن توسط حیوانات مشکلی برای آن ها به وجود نمی‌آورند، اما به طور کلی بهتر است از این اتفاق جلوگیری نمایید. در ادامه با برخی از انواع گیاهان غیرسمی و امن برای حیوانات خانگی آشنا خواهید شد.

  • گل سنگ
  • گندمی
  • اسکینانتوس
  • تیلاندسیا
  • نخل شامادورا
  • بنفشه آفریقایی
  • و غیره

گیاهان امن بسیاری وجود دارند که می‌توانید با خیال راحت آن ها را با وجود حیوانات به خانه بیاورید. همانطور که گفته شد با وجودی که این گیاهان خطر مسمومیت و کشنده بودن ندارند، با این حال بهتر است مانع خورده شدن آن ها توسط حیوانات خانگی شوید.

نتیجه گیری

افراد بسیاری در سراسر دنیا علاقه دارند که از حیوانات خانگی و گیاهان مختلف در خانه نگهداری کنند و از مزایای هر دو با هم بهره مند شوند. نکته قابل توجه در این زمینه شناخت گیاهان سمی برای حیوانات و جایگزین کردن آن ها با گیاهان غیر سمی و امن است.

گیاهان سمی برای حیوانات می‌توانند در صورت خورده شدن توسط حیوان جان او را به خطر بیاندازند و شما نباید برای این موضوع ریسک کنید. بنابراین در هنگام خرید گیاهان جدید، شرایط سمی بودن آن ها برای حیوانات خانگیتان را بررسی نمایید.

سوالات متداول

1-آیا گیاهان سمی برای حیوانات می‌توانند کشنده باشند؟

بله، برخی گیاهان سمی برای حیوانات می‌توانند خطرات جدی و کشنده در پی داشته باشند. این گیاهان در صورت خورده شدن توسط حیوان از روش های مختلفی به بدن او آسیب وارد می‌کنند و در صورت اقدام نکردن سریع، حیوان ممکن است جان خود را از دست بدهد. البته اغلب گیاهان سمی فقط علائم مسمومیت ایجاد می‌کنند و در صورت درمان مناسب خطر مرگ ندارند.

2-چگونه می‌توانیم از برخورد حیوان با گیاهان سمی جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از برخورد حیوان خانگی با گیاهان سمی نیاوردن این گیاهان به خانه و یا واگذار کردن آن ها است. با این حال می‌توانید گیاهان را در نقاطی از خانه قرار دهید که سگ و گربه به آن دسترسی نداشته باشند. به عنوان مثال در اتاقی که در آن بسته است و یا گلدان هایی که می‌توانید از سقف آویزان کنید.

3-چگونه می‌توانیم از سمی نبودن یک گیاه مطمئن شویم؟

می‌توانید در هنگام خرید گیاه از فروشنده سوالات خود را بپرسید، اما بهترین راه برای این کار جستجو در اینترنت است. زیرا ممکن است تمام فروشندگان نیز به طور کامل اطلاعات کافی درباره سمی بودن گیاهان برای حیوانات خانگی نداشته باشند. نام گیاه را به طور کامل در اینترنت جستجو کنید و تمام اطلاعات آن را به دست آورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا