مقالات

رازهای گل دهی کاکتوس: چگونه کاکتوس خود را به گلدهی وادار کنیم؟

گیاه کاکتوس چگونه است؟

کاکتوس‌ها گیاهانی هستند که زیبایی ظاهری خاصی دارند. افرادی که علاقه زیادی به کاکتوس‌ها دارند، سلیقه‌شان کمی متفاوت‌تر از سایرین است. زمانی که کاکتوس‌ها گل می‌دهند، زیبایی و جلوه‌شان چندین برابر می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد در تلاش هستند تا کاکتوس‌هایشان را وادار به گلدهی کنند. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟ برای آشنایی با راز گلدهی کاکتوس: چگونه کاکتوس خود را وادار به گلدهی کنیم این مطلب از سایت گل بیار را مطالعه نمایید. 

گیاه کاکتوس یکی از آن دسته گیاهان محبوبی است که بیشتر افراد علاقمند به باغبانی آن را در خانه خود نگهداری می‌کنند. در نتیجه بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای گلدهی کاکتوس هستند. اما این روش‌ها کمی سخت بوده و نیاز به زمان طولانی دارند. بنابراین خیلی از افراد نمی‌توانند مراحل آن را به درستی انجام دهند و به گلدهی کاکتوس برسند. در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا با راز گلدهی کاکتوس آشنایی پیدا کنید.

کاکتوس‌ها هر چند وقت یکبار گل می‌دهند؟

برخی از منابع می‌گویند که کاکتوس‌ها فقط هر هفت سال یک بار گل می دهند. این مسئله حقیقت ندارد. اگر گیاه کاکتوس به سن بلوغ رسیده باشد، می‌تواند هر سال به طور منظم گل دهد. البته بعد از خرید یک کاکتوس ممکن است ۲ تا ۳ سال بعد شاهد گلدهی آن باشید. در این ۲ تا ۳ سال همیشه باید مراقبت از کاکتوس را ادامه دهید. در ادامه برخی از علت‌های گل ندادن کاکتوس‌ها و راز گل‌دهی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

علت گل ندادن کاکتوس‌ها

برای اینکه با روش‌های گلدهی یک گیاه کاکتوس آشنا شوید، ابتدا باید بدانید که گیاه کاکتوس شما چرا گل نمی‌دهد؟ و مشکل از کجاست؟ یکی از عوامل گل ندادن گیاه کاکتوس می‌تواند دوره استراحت این گیاه باشد. در بسیاری از مواقع برخی از گیاهان کاکتوس احتیاج به دوره استراحت پس از گلدهی دارند. یعنی زمانی که یک گل از کاکتوس می‌روید، باید یک دوره سرما و زمستان را بدون گل سپری کند. بعد از پشت سر گذاشتن این دوره، دوباره به دوران گل دهی خود باز می‌گردد. در ادامه با رازهای گل‌دهی کاکتوس‌ آشنا خواهید شد. پس در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

راز گل‌دهی کاکتوس‌ها

راز گل‌دهی کاکتوس‌ها

برای آن که یک کاکتوس بتواند به گلدهی برسد، باید برخی از عوامل برای رشد و پرورش آن فراهم باشند. از جمله این عوامل می‌توان به نور خورشید کافی، خاک مناسب و آبیاری اصولی اشاره کرد. در ادامه این بخش برخی از جالب‌ترین نکات دانستنی درباره راز گلدهی کاکتوس‌ها را با هم بررسی می‌کنیم پس با ما همراه شوید.

  • دریافت نور کافی

برای نگهداری از هر گیاهی میزان تابش نور خورشید به آن، اهمیت زیادی دارد. به خصوص در مورد کاکتوس این اهمیت بیشتر هم می‌شود. اگر کاکتوس را در گوشه تاریک خانه قرار دهید به هیچ عنوان گل نمی‌دهد. زیرا کاکتوس برای گلدهی نیاز به نور زیاد آفتاب دارد. قراردهی کاکتوس در زیر نور آفتاب یک مسئله حیاتی است. پس آن را در کنار پنجره‌های جنوبی بگذارید. در صورتی که خانه شما نورگیر نیست، باید به سراغ استفاده از چراغ‌های مخصوص پرورش گیاه بروید. این چراغ‌ها مانند نور خورشید عمل می‌کنند. در نتیجه گیاه با کمک آن‌ها به راحتی فرآیند تغذیه و فوتوسنتز را انجام می‌دهد.

  • انتخاب گلدان با اندازه مناسب

کاکتوس را باید در یک گلدان با اندازه مناسب بکارید. اگر گلدان کاکتوس خیلی بزرگ باشد، به جای گلدهی، ریشه‌های آن بیشتر رشد می‌کنند. در واقع گلدان‌های کوچک برای گلدهی کاکتوس‌ها مناسب‌تر هستند. همچنین در نظر داشته باشید که گلدان‌های سفالی برای رشد کاکتوس‌ها بهترین گزینه هستند. پس بهتر است یک گلدان سفالی کوچک تهیه کنید.

  • استفاده از کود با میزان پتاسیم بالا

پتاسیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در کود است. بقیه مواد مانند نیتروژن بیشتر روی رشد سریع گیاه تاثیر دارند. اما پتاسیم مستقیما روی توانایی گلدهی کاکتوس‌ها تاثیر می‌گذارد. پس بهتر است از کودهای پر پتاسیم برای گلدهی کاکتوس استفاده شود. همچنین استفاده از پسماند میوه‌ها و گیاهانی که پتاسیم دارند، در خاک گیاه به پرورش گل‌ها کمک می‌کند. به طور مثال پسماند موز و گوجه فرنگی کمک زیادی به رشد گل در گیاهان می‌کند.

  • آبیاری صحیح کاکتوس

آبیاری کاکتوس یکی از مهم‌ترین نکات در مراقبت از این گیاه است. به طور کلی نباید زیاد کاکتوس را آبیاری کنید. به خصوص برای گلدهی، این گیاه نباید بیش از حد آبیاری شود. ماهی دوبار آبیاری کاکتوس برای رشد و گلدهی آن کافی است. خاک گیاه باید قبل از آبیاری کاملا خشک باشد. حتی کمی رطوبت هم می‌تواند باعث از بین رفتن گیاه شود. مقدار آبیاری هم معمولا باید نصف یا یک چهارم یک فنجان باشد. شاید این مقدار بسیار کم به نظر برسد ولی برای گلدهی و رشد گیاه کافی است.

به خاطر داشته باشید که برخی از کاکتوس‌ها حتی با وجود رعایت موارد ذکر شده در بالا باز هم گل نمی‌دهند. این نوع از کاکتوس‌ها معمولاً در فضای خانه امکان گلدهی ندارند. برخی از نژادها و انواع کاکتوس فقط در فضای باز و زیر آفتاب مستقیم شرایط گلدهی را دارند. بنابراین بهتر است قبل از تهیه یک گلدان گل کاکتوس راجع به نژاد و نوع گلدهی آن بیشتر تحقیق کنید.

معرفی چند کاکتوس گلدار زیبا

در این بخش قصد داریم که شما را با چند نوع از بهترین و زیباترین کاکتوس‌هایی که قابلیت گلدهی دارند آشنا کنیم.

  • کاکتوس اچینوپسیس چاماسرئوس:

این کاکتوس گل‌های فوق‌العاده زیبای سفید یا قرمز و صورتی رنگ دارد. گل‌های آن به شکل شیپوری هستند که زیبایی آن را بیشتر می‌کنند.

  • کاکتوس کریسمس: 

کاکتوس کریسمس شکلی کاملا متفاوت با سایر کاکتوس‌ها دارد. این گیاه به راحتی در آپارتمان رشد می‌کند. گل‌های این گیاه به شکل افتاده و به رنگ‌های قرمز، صورتی، سفید یا نارنجی هستند. این گیاه در فصل تابستان گل می‌دهد.

  • کاکتوس ربوتیا: 

کاکتوس های ربوتیا کوچک و کروی شکل هستند که گل های پر جنب و جوش و فراوان در رنگ های کاکتوس ربوتیا فوق‌العاده زیباست. این گیاه رنگ‌های مانند زرد، نارنجی و سفید دارد. 

نتیجه‌گیری

گل دادن کاکتوس‌ها یکی از آن اتفاقاتی است که باغبان‌ها از دیدن آن بسیار خوشحال می‌شوند. اگر شما هم علاقه زیادی به کاکتوس‌ها و زیبایی آن‌ها دارید، یا علاقمند به نگهداری از آن‌ها هستید، باید حتماً شرایطی را فراهم کنید که بتوانید گلدهی گیاه کاکتوس را از نزدیک ببینید. زیر این اتفاق بسیار باشکوه و زیبا است و به کاکتوس زیبایی دوچندانی می‌بخشد. برای گلدهی کاکتوس باید موارد متعددی را رعایت کنید. در این مقاله برخی از آن موارد را برایتان شرح دادیم. شما با مطالعه این مطلب می‌توانید به راحتی یک گیاه کاکتوس را تشویق به گلدهی کنید. البته همانطور که اشاره کردیم برخی از انواع کاکتوس‌ها به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی گل نمی‌دهند. پس باید اول در انتخاب نوع و نژاد کاکتوس خود دقت زیادی به خرج دهید. از آن جایی که نگهداری از گیاه کاکتوس بسیار ساده و راحت است، افراد تصور می‌کنند که گلدهی کاکتوس هم به همین سادگی انجام می‌گیرد. اما در واقع چنین نیست قله کاکتوس یک مسئله پیچیده و سخت است که هر باغبانی از پس آن بر نمی‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا