مقالات

نکاتی برای حفظ گل‌ ها در فصل سرما و زمستان

نگهداری از گل در فصل زمستان

برای بسیاری از افرادی که از گیاهان آپارتمانی نگهداری می‌کنند این سوال به وجود می‌آید که آیا هوای سرد در فصل زمستان گیاهان را از بین می‌برد؟ چگونه باید از گیاهان آپارتمانی در سرمای زمستان نگهداری کرد؟ گل ها و گیاهان آپارتمانی که معمولا در فضای داخلی خانه یا محیط کار قرار می‌گیرند با آغاز فصل سرما و زمستان، در صورت نگهداری مناسب و صحیح، آسیبی نمی‌بینند و به سلامت از این دوره گذر می‌کنند. با این حال نگهداری از گل در فصل زمستان نکات مخصوص به خود را دارد که شاید با برخی از آن ها آشنا نباشید. در ادامه به بررسی دقیق این نکات خواهیم پرداخت.

تاثیر فصل زمستان بر گل ها و گیاهان

حتما تا کنون واژه خواب زمستانی به گوشتان خورده است. این رفتار تنها مختص به حیوانات نیست و بسیاری از گیاهان، از جمله گیاهان آپارتمانی در این فصل وارد دوره استراحت می‌شوند. بنابراین اولین ویژگی و تاثیر مهم زمستان بر گیاهان این است که آن ها را وارد دوره خواب و توقف رشد می‌کند. البته این مورد درباره همه گیاهان صدق نمی‌کند. گیاهانی هستند که در پاییز یا زمستان گل می‌دهند و یا در این فصل نیز رشد دارند. بنابراین نگهداری از گل در فصل زمستان باید با در نظر گرفتن این ویژگی باشد.

تاثیر مهم دوم و ماهیت فصل زمستان کاهش محسوس دما و سرمای نسبتا شدید است. به خصوص در کشور ما و در اغلب شهر ها زمستان های سردی وجود دارد و تغییر دما را از داخل خانه نیز می‌توان حس کرد. همانطور که می‌دانید سرمای شدید می‌تواند باعث یخ زدگی گیاهان شود و گل های شما نباید در هوای آزاد و در معرض باد سرد باشند.

برای نگهداری از گل در فصل زمستان باید حواستان به کاهش تابش نور خورشید، دیرتر تبخیر شدن آب گلدان و کمتر از دست دادن آب توسط گیاه نیز باشد. برخی افراد نیز عادت دارند دمای داخل خانه را بیش از حد گرم کنند که این مورد هم می‌تواند آسیب زننده باشد.

به طور کلی تغییراتی که گیاهان در طول دوره زمستان و سرما دارند کاملا قابل توجه است و باید رفتار و نحوه نگهداری خود از آن ها را تغییر دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه انجام این تغییرات و دلیل آن ها آشنا شوید.

نکات مهم نگهداری از گل در فصل زمستان

برای نگهداری از گل در فصل زمستان باید مطابق با نیاز های هر گیاه با آن رفتار کنید. از آنجایی که اغلب گیاهانی که به عنوان گیاه آپارتمانی شناخته می‌شوند بومی مناطق گرمسیری هستند، در فصل زمستان به خواب زمستانی می‌روند و یا رشدشان متوقف می‌شود و حتی دچار ریزش برگ ها می‌شوند و آسیب می‌بینند.

با این حال گیاهانی نیز وجود دارند که در این فصل نیز رشد می‌کنند و شاداب باقی می‌مانند. اگر گیاه شما سرمادوست است و در زمستان به رشد خود ادامه می‌دهد باید به رشد آن کمک کنید و اگر به خواب زمستانی و حالت استراحت رفته است نباید اقدامی در جهت تحریک رشد گیاه انجام دهید. 

در ادامه با مهم‌ترین نکات و تغییراتی که باید برای نگهداری از گل در فصل زمستان رعایت کنید آشنا خواهید شد.

گیاهان را به داخل خانه بیاورید.

اگر گلدان های خود را در محلی مانند بالکن یا محیطی که با فضای باز ارتباط دارد قرار داده‌اید حتما با آغاز سرما آن ها را به داخل خانه بیاورید. سرما و باد سرد و شدید بیشترین آسیب را به گیاهان می‌زند و نباید آن ها را در معرض باد رها کنید.

دما را تنظیم کنید.

اگر بخشی از خانه شما سرد و بخش دیگر خیلی گرم است، این دو محیط برای نگهداری از گل در فصل زمستان مناسب نخواهند بود. گیاهان به محدوده دمایی 18 تا 25 درجه سانتی گراد برای رشد و سلامتی نیاز دارند. زمانی که گیاهان را به داخل خانه می‌آورید آن ها در کنار بخاری یا شوفاژ و یا در معرض باد وسایل گرمایشی قرار ندهید. باد گرم و دمای بالا نیز می‌تواند به اندازه سرما برای گیاه مضر باشد.

میزان نور دریافتی را بهبود بخشید.

در فصل زمستان میزان نوری که از سمت خورشید به زمین می‌رسد به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنین ممکن است بسیاری از روز های هفته نیز آسمان با ابر پوشیده شده و نور مناسبی وجود نداشته باشد. گیاهان آپارتمانی با وجود اینکه در مقابل شرایط کم نور مقاوم هستند و اغلب به نور شدید و مستقیم نیاز ندارند، با این حال ممکن است در تاریکی بیش از حد آسیب ببینند.

سعی کنید تا حد امکان، حتی برای چند ساعت در روز آن ها را در نورگیر‌ترین نقطه خانه قرار دهید تا نور حداقلی که از خورشید می‌رسد را دریافت کنند. پرده ها را کنار بزنید و ساعات ظهر تا بعداز ظهر که نور بیشتری وجود دارد را برای این کار انتخاب کنید.

نکات مهم نگهداری از گل در فصل زمستان

آبیاری را کاهش دهید.

مهم‌ترین نکته برای نگهداری از گل در فصل زمستان، کاهش میزان آبیاری است. آبیاری گیاهان آپارتمانی در این فصل را هم از لحاظ تعداد دفعات و از لحاظ حجم باید کاهش دهید. دلیل این کار این است که گیاهان در این فصل آب کمتری از دست می‌دهند. گرمای هوا در فصول دیگر باعث می‌شود که گیاه بیشتر آب از دست بدهد و آب بیشتری از خاک بگیرد. 

در فصل زمستان که عامل گرما حذف می‌گردد، میزان دریافت آب از ریشه ها کاهش می‌یابد و خاک نیز دیرتر رطوبت خود را از دست می‌دهد. همچنین آب سطح خاک نیز دیرتر تبخیر می‌شود. به این ترتیب اگر به روال قبل گلدان را آبیاری کنید به طور قطع گیاه دچار مشکل رطوبت بیش از حد و پوسیدگی ریشه خواهد شد.

طبق روشی که با آن در فصل های دیگر زمان آبیاری مناسب را تشخیص می‌دهید، یعنی همان چک کردن خشک بودن خاک، در این فصل نیز باید با همین روش آبیاری را انجام دهید. با این حال به مرور زمان خودتان متوجه خواهید شد که با گذشت موعد آبیاری، خاک همچنان مرطوب است و با دست زدن ذرات آن از هم جدا نمی‌شوند.

کوددهی را متوقف کنید.

همانطور که می‌دانید کوددهی یکی از راه های تقویت رشد گیاهان است و برای نگهداری از گل در فصل زمستان نباید به آن کود بدهید. از آن جایی که گیاهان آپارتمانی در این فصل در حالت استراحت هستند، اضافه کردن کود و هرگونه عامل تحریک رشد دیگر مانند تعویض خاک و گلدان، می‌تواند چرخه رشد آن ها را برهم بزند و گیاه را از حالت استراحت خارج کند.

به این ترتیب گیاه در فصل نامناسبی برای رشد تلاش می‌کند و در فصل بهار و تابستان دیگر شادابی لازم را نخواهد داشت. برای توقف کوددهی به هیچ وجه این کار را به صورت ناگهانی انجام ندهید، زیرا باعث شوک گیاهان حساس خواهد شد. از ابتدای پاییز کم کم حجم کود را پایین بیاورید تا با فرا رسیدن سرما این مقدار به صفر برسد.

گیاهان را هرس نکنید.

هرس کردن گیاهان نیز از دیگر محرک های رشد است که نباید در فصل زمستان انجام شود. هر گونه تغییر گلدان و یا پیوند و قلمه زدن نیز نباید در این فصل صورت گیرد. زیرا گیاهان در استراحت هستند و این عوامل می‌توانند آن ها را بیدار کرده و چرخه گیاه را بر هم بزنند.

رطوبت محیط را بالا ببرید.

زمستان اصولا فصلی با هوای خشک است که این خشکی علاوه بر ما انسان ها می‌تواند گیاهان را نیز تحت تاثیر قرار دهد و باعث آسیب به آن ها شود. گیاهان آپارتمانی اغلب به مقداری رطوبت هوا نیاز دارند و آبیاری منظم، این نیاز را برطرف نخواهد کرد.

برای جلوگیری از آسیب ناشی از کمبود رطوبت هوا، می‌توانید از انواع دستگاه های بخور در اطراف گیاهان استفاده کنید. این دستگاه ها می‌توانند هوای خانه و محیط های بسته را مرطوب نگه دارند و علاوه بر گیاهان برای خود شما نیز در فصل سرما مناسب هستند.

نتیجه گیری

گیاهان موجوداتی هستند که تا حد زیادی تحت تاثیر عوامل محیطی مختلف قرار دارند و با هر تغییر در وضعیت آب و هوا، شرایط آن ها نیز عوض می‌شود. از جمله مهم‌ترین تغییرات آب و هوایی فرا رسیدن فصل زمستان و سرمای شدید هواست که می‌تواند به گیاهان آسیب وارد کند. بنابراین باید نکاتی را برای نگهداری از گل در فصل زمستان رعایت کنید.

این نکات شامل کاهش میزان آبیاری، افزایش نوردهی، قطع کوددهی، تعویض نکردن گلدان و خاک، هرس نکردن، افزایش رطوبت و تنظیم دمای محیط است. با رعایت این موارد نیازی نیست نگران از بین رفتن یا آسیب دیدن گیاهان آپارتمانی خود باشید. با گذشت فصل زمستان، گیاهان شما در بهار مجددا شکوفه داده و به رشد خود ادامه می‌دهند.

سوالات متداول

1-از کجا بفهمیم گیاه دچار سرمازدگی شده است؟

برخی گیاهان که در فصل زمستان در فضای باز و یا در اتاق های خیلی سرد قرار گرفته باشند دچار سرمازدگی و یا حتی یخ زدگی می‌شوند. نشانه هایی که از روی آن ها می‌توانید متوجه سرمازدگی گیاه شوید شامل موارد زیر هستند.

  • برگ های چروک
  • قهوه‌ای شدن کناره برگ ها (در صورت رفع نکردن مشکل کل برگ قهوه‌ای خواهد شد.)
  • لکه های قهوه‌ای کمرنگ حتی روی گلبرگ ها
  • خم شدن ساقه ها
  • از بین رفته جوانه ها 

در صورت مشاهده این علائم، با تغییر شرایط و محیط گیاه و بردن آن به یک اتاق با دمای مناسب، به مرور شاهد برگشتن گیاه به حالت عادی خواهید بود.

2-آیا ریزش برگ های گیاهان در فصل زمستان عادی است؟

برخی از گیاهان که برگ های کوچک بسیاری دارند در فصل زمستان به دلیل توقف رشد و به خواب رفتن، دچار ریزش برگ هم می‌شوند. با این حال این اتفاق ممکن است گاهی نشانه آسیب دیدن گیاه نیز باشد. با بررسی دیگر علائم و شرایط می‌توانید متوجه شوید که آیا گیاه حال خوبی ندارد و یا برگ هایش به طور طبیعی می‌ریزند.

3-چه گیاهانی در فصل زمستان نیز رشد می‌کنند؟

برخی گیاهان که اصطلاحا به آن ها سرمادوست نیز گفته می‌شود، در فصل زمستان به هیچ وجه دچار مشکل نشده و حتی رشد می‌کنند و گل می‌دهند. برخی از این گیاهان عبارتند از: گل مینا، گل برف، گل بنفشه، گیاه بامبو، کاکتوس و غیره.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا