مقالات

راهنمای جامع کاشت و نگهداری گل زینتی در منزل

راهنمای جامع کاشت و نگهداری گل زینتی در منزل

یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین سرگرمی‌های خانگی، باغبانی و پرورش گیاهان است. این فعالیت‌ها برای سلامت جسم و ذهن تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند. به طور کلی نگهداری از گیاهان یک تفریح و سرگرمی بسیار جالب و مناسب به حساب می‌آید. بسیاری از افراد از پیر گرفته تا جوان‌ها این سرگرمی را برای گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب می‌کنند. اما از آن جایی که گیاهان هم مانند موجودات دیگر جان دارند، نگهداری از آن‌ها تنها یک تفریح ساده نیست! این کار اصول خاصی دارد. رعایت این اصول و قواعد باعث رشد و پرورش بهتر و سریع‌تر گیاهان می‌شود. در ادامه این مقاله از سایت گل بیار یک راهنمای جامع کاشت و نگهداری گل زینتی در منزل را برایتان آماده کرده‌ایم.

اصول کاشت و نگهداری گل زینتی در منزل

گیاهان به طور کلی نیازهای اساسی و مهمی دارند. از جمله این نیازها می‌توان به نور کافی، آبیاری اصولی، کوددهی مناسب و موارد دیگر اشاره کرد. اگر این نیازها برطرف نشود، نگهداری از گیاهان بسیار دشوار خواهد شد. در چنین حالتی گیاه از بین خواهد رفت. اما جالب است بدانید که نگهداری از گیاه و رعایت این نیازها اصلا سخت نیست. تنها کافیست به آن‌ها آگاه باشید. 

  • میزان دریافت نور خورشید

میزان دریافت نور خورشید برای هر گیاهی با دیگری متفاوت است. یعنی به طور کلی نمی‌توان یک قانون جامع را برای آن در نظر گرفت. هر گیاهی نیازهای خاص خود را دارد. برخی از گیاهان که اصالت آن‌ها مربوط به مناطق گرم‌تر و استوایی می‌شود، در برابر نور خورشید مقاوم‌تر از گیاهان دیگر هستند. با این وجود این مسئله در مورد همه گیاهان صادق نیست مثلا کاکتوس‌ها نیاز بیشتری به نور دارند. در مقابل گیاهی مانند سانسوریا نیاز شدیدی به آفتاب ندارد. به همین دلیل یک گیاه مناسب برای نگهداری در آپارتمان به حساب می‌آید. در ادامه بقیه نیازهای اساسی و حیاتی گیاه را بررسی خواهیم کرد.

  • نیاز به آبیاری اصولی

تمام مواردی که درباره نور خورشید نام بردیم در رابطه با نحوه و آبیاری گیاهان صدق می‌کند. آبیاری گیاهان هم باید به میزان نیاز آن‌ها انجام شود. در صورتی که گیاهان را بیش از حد نیاز آبیاری کنید یا این‌ که کمتر از نیازشان به آن‌ها آب دهید، از بین می‌روند. در صورت آبیاری زیاد، گیاه از پوسیدگی ریشه از بین می‌رود. در صورت خشکی بیش از حد هم برگ‌ها آن می‌ریزند و خشک می‌شود.

گیاهانی که در مناطق گرمتر رشد می‌کنند، به نسبت آبیاری کمتری نیاز دارند. در مقابل گیاهانی هم هستند که هر روز باید به صورت مرتب آبیاری شوند. برای اینکه بفهمید گیاه شما از چه نوعی است باید حتما درباره نوع گیاه به تحقیقات بیشتری بپردازید. همچنین در مراکز فروش گل هم می‌توانید در این مورد از باغبان‌ها سوال کنید. در ادامه راجع به نحوه کوددهی گیاهان مختلف صحبت خواهیم کرد. 

  • نحوه کوددهی گیاهان مختلف

کودها دارای مواد مغذی بسیاری هستند. نیتروژن، پتاسیم و مواد معدنی دیگر از جمله مهم‌ترین مواد معدنی موجود در کود هستند. این مواد هر کدام برای رشد و حتی گل‌دهی و میوه‌دهی گیاه تاثیر چشمگیری دارند. مثلا پتاسیم یکی از موادی است که برای گل‌دهی بسیار مناسب است. شما به عنوان یک باغبان خوب باید نوع کود و میزان مواد موجود در آن را بشناسید و سپس کود مورد نیاز خود را انتخاب نمایید. مثلا کود سه بیست یکی از بهترین انواع کودهاست که درصد مواد موجود در آن به صورت مساوی ۲۰ درصد است.

  • رعایت دما و رطوبت مناسب برای گیاهان

یکی دیگر از نکات مهم درباره نگهداری از گیاهان، رعایت دمای مطلوب آن‌ها است. باید دما و رطوبت برای گیاه به صورتی تنظیم شود که مطابق با نیازهای گیاه باشد. در غیر این صورت گیاه یا خشک شده یا در اثر رطوبت زیاد از بین می‌رود. به طور مثال گیاه قاشقی یک گیاهی است که در هوای خشک به خوبی دوام می‌آورد. در مقابل گیاهانی مانند اسپاتی فیلوم، نیاز به رطوبت بیشتری دارند.

 کاشت و نگهداری گل زینتی

آیا انتخاب گلدان مناسب هم برای پرورش گیاه یک تصمیم با اهمیت است؟

در جواب این سوال باید بگوییم که بله، انتخاب گلدان تاثیر خیلی زیادی روی نحوه رشد گیاه دارد. به طور مثال اگر می‌خواهید که گیاهانی با ریشه‌های وسیع را نگهداری کنید، باید به سراغ گلدان‌های بزرگ بروید. گلدان علاوه بر آن که باید جایی به اندازه ریشه داشته باشد، باید گنجایش بزرگ‌تر شدن و رشد کردن آن را هم داشته باشد.

حتی جنس گلدان هم یکی از نکات مهم و پراهمیت است. برخی از گیاهان در گلدان‌های سفالی به راحتی رشد می‌کنند. برخی دیگر، در گلدان‌های سفالی پوسیده می‌شوند. پس نمی‌توان از یک نوع گلدان برای همه گیاهان استفاده کرد. اما گلدان‌های پلاستیکی ارزان‌ترین و رایج‌ترین انواع گلدان‌ها هستند. 

یکی دیگر از نکات دیگر درباره گلدان‌های مورد استفاده برای باغبانی، زهکشی مناسب آن‌ها است. گلدان باید به خوبی زهکشی شود و در صورت لزوم آب موجود در بین بافت‌های خاک را به بیرون هدایت نماید. در غیر این صورت ریشه گیاه دچار پوسیدگی و فاسد شدن می‌شود. در ادامه این مطلب به معرفی برخی از ابزارهای مناسب برای کاشت و نگهداری گل زینتی در منزل می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

ابزار مناسب برای کاشت و نگهداری گل زینتی در منزل

برای مراقبت و پرورش گیاهان در خانه، باید یکسری موارد اولیه را بدانید. به جز دانستن این اطلاعات، یکسری از ابزار هستند که وجودشان برای نگهداری از گیاه ضرورت دارد. از جمله این ابزار می‌توان به بیلچه‌های باغبانی، دستکش مخصوص، انبر یا قیچی مخصوص باغبانی و شن کش اشاره کرد. البته در برخی از موارد ممکن است از همه این ابزارها استفاده نکنید، اما وجود آن‌ها در دسته وسایل هر باغبانی تقریبا ضروری است. یکی دیگر از ابزارهای به درد بخور در زمینه باغبانی، استفاده آبپاش مخصوص است. به جای آب دادن به گیاهان با بطری‌های پلاستیکی، می‌توانید از این آبپاش‌ها استفاده کنید. البته امروزه برخی از انواع آبپاش‌ها به بازار آمده‌اند که راس یک ساعت خاص، گیاه را به میزان مشخص آبیاری می‌کنند. همچنین مه پاش‌ها یا موارد این چنینی هم از جمله ابزارهای باغبانی هستند. اما اصولا افراد مبتدی و تازه‌کار نیازی به آن‌ها نخواهند داشت.

نتیجه‌گیری

زمانی که یک گیاه را برای نگهداری انتخاب می‌کنید، باید نیازهای اصلی آن را بشناسید و آن‌ها را رعایت نمایید. در واقع راز نگهداری و مراقبت از یک گیاه رعایت همین نیازهای اولیه و اساسی است. در این مقاله از سایت گل بیار یک راهنمای جامع کاشت و نگهداری گل زینتی در منزل برایتان در نظر گرفته‌ایم. با رعایت مواردی که در این مقاله ذکر شد به راحتی می‌توانید از یک گیاه نگهداری کرده و آن را پرورش دهید. حتی می‌توانید یک باغچه بزرگ و زیبا هم داشته باشید. پس این موارد را به خاطر بسپارید و از آن‌ها استفاده کن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا