مقالات

لیست گل‌ های فصلی و تزئینی در مراسمات

 

گل ها و گیاهان رنگارنگ و زیبا، همواره یکی از مهم‌ترین عناصر تزئینی و دکوراتیو محیط های داخلی و خارجی، به خصوص در مراسمات و جشن ها بوده‌اند. حتما تا کنون گل های طبیعی و زیبا را دیده‌اید که با روش های خلاقانه و جذاب، برای مراسم هایی نظیر عروسی، افتتاحیه، فارغ التحصیلی، تولد و حتی مراسم ختم تزئین می‌شوند و نشانه‌ای از احترام و یا تبریک به شخص مورد نظر می‌باشند. یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب گل برای مراسمات، توجه به هماهنگی گل با فصل است. اغلب گل ها در فصل خاصی طراوت و تازگی بیشتری دارند و مخصوص همان فصل هستند. در ادامه با گل های فصلی و تزئینی بیشتر آشنا خواهید شد.

انتخاب گل های تزئینی متناسب با فصل

همانطور که گفته شد، برای انتخاب گل های فصلی و تزئینی بهتر است هماهنگ با فصل پیش بروید و گل های مخصوص همان فصل را تهیه کنید. برخی گل ها فقط در فصل خاصی می‌رویند و ممکن است به طور کلی در فصل های دیگر موجود نباشند و یا زیبایی و طراوت خود را از دست بدهند.

گرچه می‌توان در شرایط گلخانه یا گلفروشی، گل ها در هر فصلی تازه نگه داشت، با این حال ممکن است دوام آن ها در محیط خارجی کمتر شود و گل های غیرگلخانه‌ای هم کمیاب‌تر شوند. به عنوان مثال برخی گل های تابستانی، توانایی تحمل سرمای زمستان و برعکس، گل های زمستانی توانایی دوام آوردن در گرمای تابستان را ندارند.

به همین دلیل با شناخت گل های فصلی و تزئینی مناسب هر فصل، می‌توانید دسته گل ها و تزئینات زیباتری در مراسمات خود داشته باشید و از زیبایی و طراوت این گل ها در کنار دوام و ماندگاری بیشتر لذت ببرید.

گل های تزئینی فصل بهار

فصل بهار، فصل شکفتن و بیداری طبیعت و بازگشت گل ها و گیاهان به زندگی دوباره است. بسیاری از گیاهان در طبیعت و در فصل زمستان به خواب و استراحت می‌روند و رشد ندارند. این ویژگی از آن ها در مقابل سرمای زمستان نیز محافظت می‌کند. با پایان یافتن سرما، گل ها دوباره شکوفه می‌دهند و شما می‌توانید از این گل های فصلی و تزئینی زیبا در فصل بهار لذت ببرید. محبوب‌ترین گل های تزئینی بهار شامل موارد زیر است.

  • زنبق: گل زنبق یکی از زیباترین گل های فصلی و تزئینی است که در فصل بهار می‌شکفد و رنگ های متنوع و جذابی دارد. این گل را نمادی از وفاداری و امید می‌دانند.
  • لاله: گل لاله یکی از محبوب‌ترین گل های فصل بهار است که زیبایی خاص و شکل متفاوتی دارد. رنگ های متنوع و جذاب این گل چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. گل های لاله می‌توانند اندازه های مختلفی داشته باشند و نماد خوشحالی هستند.
  • نرگس: گل نرگس با بوی خوش و رنگ سفید و زیبای خود، یکی از پرطرفدار‌ترین گل های فصلی و تزئینی بهاری است که در اوایل بهار شکوفه می‌زند. گل نرگس گزینه مناسبی برای تزئین و گل آرایی در مراسمات و یا هدیه دادن است.
  • سنبل: گل سنبل یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین گل های فصلی و تزئینی است که ریشه در فرهنگ کهن ایران دارد. این گل به عنوان یکی از سین های سفره هفت سین در نوروز مورد استفاده قرار می‌گیرد و نماد شروعی تازه است. سنبل می‌تواند رنگ های متنوعی نظیر صورتی و بنفش داشته باشد.
  • گل بهار: گل های کوچک و زیبای بهار، همانطور که از نام آن ها پیداست، مختص فصل بهار هستند و با فرا رسیدن تابستان عمر آن ها تمام می‌شود. با این حال در همان مدت محدود، با شکوفه های زیبا و ظریف خود می‌توانند گزینه مناسبی برای تزئینات یا هدیه باشند.

گل های تزئینی فصل تابستان

پس از فصل بهار، به گل های فصلی و تزئینی فصل تابستان می‌رسیم. ویژگی بسیار مهم این گل ها، مقاومت نسبت به گرما و نور مستقیم خورشید و همچنین نیاز به نور زیاد است. به این ترتیب این گل های زیبا می‌توانند بدون آسیب، طراوت و شادابی خود را در گرم‌ترین روز های تابستان حفظ کنند و برای تزئین در مراسمات و مناسبت های مهم مورد استفاده قرار گیرند.

  • گل کاغذی: گل های کاغذی یکی از محبوب‌ترین گل های فصلی و تزئینی تابستان هستند که رنگ های شاد و جذابی دارند. این گل با آغاز فصل گرما شکوفه می‌دهد و تا پایان فصل شاداب و زیبا باقی می‌ماند. گل کاغذی بومی مناطق گرمسیری است و به آبیاری کمی نیاز دارد.
  • لیلیوم: گل های زیبای لیلیوم را حتما تا کنون در تزئینات و مراسم های مختلف مشاهده کرده‌اید. این گل های زیبا با گلبرگ های بزرگ و رنگ های متنوع و ملایم، یکی از بهترین گل های فصلی و تزئینی تابستان هستند. لیلیوم با وجود مقاوت خوب نسبت به گرما، به نور زیادی احتیاج ندارد و با نور کم هم می‌تواند رشد خوبی داشته باشد.
  • شاه پسند: گل های رنگارنگ و زیبای شاه پسند، یکی دیگر از گل های مخصوص فصل تابستان هستند که نسبت به گرما و تابش مستقیم خورشید مقاومت بالایی دارند و در این فصل شکوفه می‌دهند. با این گل زیبا می‌توانید محیط های خارجی را تزئین کنید. توجه داشته باشید که شاه پسند به آبیاری زیادی نیاز ندارد.
  • اطلسی: گل های زیبای اطلسی، از دیگر گل های فصلی و تزئینی تابستانی هستند که با آغاز این فصل شکوفه می‌دهند و سریع رشد می‌کنند. اطلسی نیز مانند سایر گل های تابستانی در برابر گرما مقاوم است و آبیاری زیادی احتیاج نخواهد داشت.
  • گل جعفری: گل جعفری یکی از خاص‌ترین و زیباترین گل های تابستانی که رنگ آن با ترکیبی از زرد و قرمز و نارنجی، گاهی شبیه شعله های آتش است. همچنین گونه های تک رنگ آن به رنگ نارنجی و غیره نیز وجود دارند. این گل زیبا به نور زیاد احتیاج دارد و در برابر گرما مقاومت می‌کند.

گل های تزئینی فصل پاییز

پس از تابستان، فصل زیبای پاییز فرا می‌رسد و اولین و مهم‌ترین ویژگی آن، آغاز سرما و کاهش نور خورشید است. سرما تا اواسط پاییز چندان زیاد نیست و گل هایی که می‌توانند در این فصل رشد کنند، ممکن است در سرمای شدید زمستان دوام نیاورند. بنابراین گل های فصلی و تزئینی پاییز، توانایی تحمل سرمای کم و رشد با نور ضعیف خورشید را دارند.

  • گلایل: گل های گلایل زیبا، یکی از جذاب‌ترین و شناخته شده‌ترین گل های فصلی و تزئینی پاییز هستند که از آخر تابستان شروع به رشد می‌کنند و تا اواخر پاییز شاداب و زیبا هستند. گلایل نباید در معرض سرمای شدید قرار بگیرد و به همین دلیل با رسیدن زمستان دیگر رشد نخواهد داشت.
  • مینا: گل های مینا با رنگ های قرمز، صورتی، بنفش و سفید، گزینه بسیار مناسبی برای تزئین محیط های خارجی مثل باغچه در فصل پاییز هستند. این گل به خوبی توان مقاومت در برابر سرما را دارد و در سراسر پاییز جذابیت و شادابی خود را حفظ خواهد کرد.
  • داوودی: گل های داوودی، یکی از جذاب‌ترین گل های فصلی و تزئینی پاییز هستند که در این فصل شروع به گل دادن می‌کنند و به نور خورشید نسبتا زیادی نیاز دارند. رنگ های جذاب گل داوودی مانند زرد و نارنجی و بنفش می‌تواند باغچه شما را شاداب و زیبا نشان دهد.
  • کوکب: گل های کوکب می‌توانند در اندازه ها و رنگ های متنوعی پرورش داده شوند و باغچه یا تزئینات شما را در فصل پاییز زیباتر کنند. گل کوکب در فصل تابستان آب و آفتاب کافی دریافت می‌کند و با آغاز پاییز شروع به شکوفه دادن خواهد کرد.
  • استرنبرجیا: گل های کوچک و زرد رنگ استرنبرجیا، با آغاز فصل پاییز شروع به گل دهی می‌کنند و بسیار مقاوم و قوی هستند. این گل ها در مقابل سرما و همچنین خاک ضعیف مقاومت خوبی نشان می‌دهند و به رشد خود ادامه خواهند داد.

انتخاب گل های تزئینی متناسب با فصل

گل های تزئینی فصل زمستان

همانطور که می‌دانید فصل زمستان، فصل به خواب رفتن طبیعت، مقابله با سرما و آماده شدن برای بهار آینده است. به همین دلیل بسیاری از گل های جذاب و رنگارنگی که می‌شناسید، در زمستان رشد نمی‌کنند و توانایی مقاومت در برابر سرمای شدید را ندارند. با این حال گل ها و گیاهانی هستند که در این شرایط نیز مقاوم هستند و به طور کلی فصل گل دهی آن ها زمستان است. در ادامه با برخی از گل های فصلی و تزئینی زمستانی آشنا خواهید شد.

  • بنفشه: گل های ظریف و زیبای بنفشه، دارای مقاومت بالا نسبت به سرما و طول عمر زیادی هستند و از اوایل زمستان شکوفه می‌دهند و اغلب آن ها تا اردیبهشت شادابی و طراوت خود را حفظ خواهند کرد. بنفشه ها رنگ های جذاب و متنوعی دارند و برای رشد به خاک مرغوب و آبیاری مناسب نیاز خواهند داشت.
  • گل مغربی: گل های مغربی دارای عطر دلنشین و ظاهر زیبا و جذابی هستند و مقاومت مناسبی نسبت به سرمای زمستان دارند. به همین دلیل می‌توان آن ها را در این فصل پرورش داده و تا بهار از زیبایی آن ها لذت برد.
  • کاملیا: گل های کاملیا دارای گونه های متنوع با رنگ های سفید، قرمز و صورتی هستند که تنها بعضی از این گونه ها توانایی مقاومت در برابر سرما و شکوفایی در زمستان را دارند. این گل بسیار زیباست و می‌تواند در شرایطی که گل های دیگر توانایی حفظ شادابی و طراوت را ندارند، در فصل زمستان باغچه یا تزئینات شما را زیبا کند.
  • شب بو: گل های زیبا و رنگارنگ شب بو، یکی از بهترین گزینه ها برای پرورش در فصل سرد زمستان هستند و مقاومت بالایی نسبت به سرما دارند. این گل ها دارای گلبرگ های متراکم و جذاب و بوی بسیار دلنشین هستند. رنگ های گل شب بو شامل ارغوانی، بنفش، صورتی، یاسی، زرد، سفید، قرمز و غیره می‌شود.
  • پامچال: گل های پامچال نیز می‌توانند در فصل زمستان به رشد خود ادامه دهند و گل های جذاب و مناسبی برای تزئینات یا هدیه دادن باشند. گل پامچال یکی از محبوب‌ترین گل های فصلی و تزئینی زمستان است که رنگ های متنوعی دارد و برای شادابی بیشتر نیاز به مراقبت دقیق خواهد داشت.

نتیجه گیری

در این مطلب با انواع گل های فصلی و تزئینی به تفکیک چهار فصل سال آشنا شدیم. نکته بسیار مهم در مورد گل های هر فصل این است که آن ها توانایی رشد و شکوفایی در شرایط خاص فصل خود را دارند و سرمای زمستان یا گرمای تابستان مانع شادابی آن ها نخواهند شد.

استفاده از گل های متناسب با هر فصل برای تزئینات در مراسم ها یا هدیه دادن، باعث افزایش جذابیت و زیبایی گل ها و ماندگاری بیشتر آن ها خواهد شد. 

سوالات متداول

1-گل های کدام فصل بهتر هستند؟

به طور کلی، تمام گل های موجود در طبیعت و یا گلخانه‌ای، زیبایی و جذابیت مخصوص به خود را دارند و نمی‌توان گفت که گل های یک فصل بهتر هستند. با این حال در فصل بهار و تابستان، به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی، نظیر دمای مناسب، تابش نور خورشید، بارندگی در فصل بهار و رطوبت کافی، گل ها و گیاهان رشد بیشتر و بهتر و همچنین تنوع رنگی و گونه‌ای بیشتری دارند. همچنین فصل بهار، پس از سرمای زمستان، تولدی دوباره برای تمام گیاهانی است که به خواب زمستانی رفته بودند.

2-آیا می‌توان گل های مخصوص یک فصل را در فصول دیگر نیز پرورش داد؟

در شرایط محیط بسته خانه که امکان کنترل دما، رطوبت و میزان نور وجود دارد، احتمالا می‌توانید اغلب گل ها و گیاهان را در فصول مختلف پرورش دهید. همچنین در گلخانه ها و گلفروشی ها تمام شرایط لازم برای رشد گل های تمام فصول محیا است. با این حال پرورش گل ها در فضای باز مانند حیاط، در فصولی که با ماهیت گل متناسب نباشد، ممکن است به علت گرمای زیاد یا سرمای شدید، باعث مرگ گل و از بین رفتن آن شود.

3-گل های کدام فصل گران قیمت‌تر هستند؟

معمولا قیمت هر گونه گل و گیاه بر اساس میزان کمیاب یا در دسترس بودن و همچنین شرایط رشد و میزان سختی پرورش آن تعیین می‌شود و معمولا نوع فصلی که گیاه در آن رشد بهتری دارد، تاثیر چندانی بر قیمت نخواهد گذاشت. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا