مقالات

روش های دور کردن حشرات از گیاهان

دور کردن حشرات از گیاهان

در زمان مراقبت از گیاهان شاید بارها برایتان پیش بیاید که حشرات زیادی در کنار یکی از گلدان‌های گیاه شما زندگی کنند. این اتفاق به هیچ عنوان و برای هیچ باغبانی قابل قبول و خوشایند نیست. با این وجود مسئله‌ای است که ممکن است برای تمام گیاهان در طول عمر آن‌ها چندین بار پیش بیاید. پس برای کسانی که از گیاهان مراقبت می‌کنند، واجب است که اصول و روش های دور کردن حشرات از گیاهان را بدانند. در ادامه این مقاله از گل‌بیار همراه باشید تا درباره روش های دور کردن حشرات از گیاهان صحبت کنیم. 

احتمال وجود چه حشراتی در گیاهان بیشتر است؟

اگر شما هم نگران سلامت گلدان‌های خانگی خود هستید شاید برایتان این سوال پیش بیاید که احتمال وجود چه حشراتی در گیاهان بیشتر است؟ در پاسخ باید بگوییم حشرات موجود روی برگ‌هایی و ساقه‌های گیاهان ممکن است متفاوت باشند. هر گیاهی حشره خاصی را به خود جذب می‌کند. البته شرایط نگهداری از گیاه هم در به وجود آمدن این حشرات موثر است. با این وجود در ادامه این بخش تعدادی از حشراتی را معرفی می‌کنیم که در عموما کنار گیاهان خانگی رشد می‌کند:

  • شته
  • شپشک آرد آلود
  • کنه عنکبوتی
  • مگس‌های سفید
  • حشرات فلس‌دار
  • تریپس
  • پشه‌های قارچی

موارد نام برده شده در بالا تعدادی از حشراتی هستند که عموماً در کنار گیاهان رشد می‌کنند. اما جای هیچ گونه نگرانی نیست! زیرا به راحتی می‌توان از شر هر کدام از آن ها راحت شد. در ادامه این مقاله روش‌هایی برای از بین بردن هر یک از انواع این حشرات را بررسی می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.

راه از بین بردن شته در گیاهان خانگی

شته یکی از رایج‌ترین حشراتی است که در کنار گلدان‌های گل زندگی می‌کنند. شته‌ها ممکن است به رنگ‌های گوناگون وجود داشته باشند. مثلاً شته سبز رنگ، زرد رنگ، قهوه‌ای قرمز یا سیاه. این حشرات عموماً از شیره موجود در برگ گیاهان تغذیه می‌کنند. در واقع شیره گیاهان نوعی ماده قندی در خود دارد که غذای اصلی شته‌ها است. زمانی که شته‌ها از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند، یک ماده خاص از خود دفع می‌نمایند. این ماده سبب به وجود آمدن بیماری‌هایی مانند قارچ و کپک در گیاهان می‌شود. در واقع می‌توان گفت که خود شته هیچ آسیب خاصی به گیاه وارد نمی‌کند. اما سبب به ایجاد بیماری‌های متعدد برای گیاه می‌شود. آسان‌ترین راه برای از بین بردن شته‌های گیاهان تمیز کردن برگ آلوده با محلولی از مخلوط آب و چند قطره مایع ظرفشویی است. این مخلوط را روی برگ یا ساقه گیاهان اسپری کنید. نکته جالب توجهی که باید در این باره بدانید آن است که شته‌ها بیشتر جذب خاک مرطوب و میزان نیتروژن بالا در خاک می‌شوند. بنابراین توجه داشته باشید که از کوددهی و آبیاری بیش از حد گیاه خودداری نمایید. با این روش از به وجود آمدن شته‌ها در نزدیکی گیاه‌ها و خانه خود جلوگیری به عمل خواهید آورد.

دور کردن حشرات از گیاهان

روش از بین بردن شپشک آرد آلود

یکی دیگر از حشراتی که معمولاً در کنار گلدان‌های گیاه خانگی زندگی می‌کند، شپشک آرد آلود است. این حشرات معمولاً رنگ سفیدی داشته و بال ندارند. در حقیقت به شکل کرم‌های سفید و چاق هستند. این دسته از حشرات عموماً روی برگ  ساقه گیاه زندگی می‌کنند. اگر بیش از حد به خاک گیاه آب بدهید یا میزان نیتروژن داخل کود بالاتر از حد عادی باشد، احتمال به وجود آمدن این حشرات بالاتر می‌رود. یکی از مشکلات و معضلاتی که این حشرات برای گیاهان ایجاد می‌کنند، ممانعت از رشد درست گیاه و زرد کردن رنگ برگ‌ها است. برای از بین بردن شپشک آردآلود باید یک پنبه را به الکل ۷۰ درصد آغشته کنید. سپس آن را در یک ظرف اسپری دار بریزید و روی گیاه بپاشید. استفاده از روغن چریش یا روغن باغبانی و صابون‌های مخصوص حشره کش گیاهان برای از بین بردن این شپشک‌ها موثر هستند.

مگس‌های سفید، حشرات آزار دهنده گیاهان

مگس سفید یکی از حشرات دیگری است که در کنار گیاهان رشد می‌کند. این مگس معمولاً هری شبیه به پروانه دارد و در زیر برگ‌ها زندگی می‌کند. این حشره مانند شته از شیره گیاه تغذیه می‌کند. مگس سفید به دلیل اینکه روی گیاهان مختلف می‌نشینند، امکان انتقال ویروس بین گیاهان را بالا می‌برد. برای از بین بردن این پشه‌ها دو راه عمده وجود دارد. راه اول استفاده از ‌چسب‌های زرد رنگی است که مگس‌ها به آن می‌چسبند و راه دوم استفاده از روغن چریش است.

از بین بردن کنه عنکبوتی

کنه‌های عنکبوتی معمولاً به رنگ قرمز هستند. این کنه‌ها در قسمت برگ زندگی کرده و آن ها هم از شیره گیاه تغذیه می‌کنند. زندگی کنه عنکبوتی در کنار گیاه، سبب زرد شدن رنگ برگ‌ها می‌شود. همچنین ممکن است برگ‌ها بعد مدتی خشک شده و بریزند. اگر گیاه در دمای بالا و رطوبت کم قرار بگیرد، احتمال وجود کنه عنکبوتی روی آن بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از به وجود آمدن کنه عنکبوتی پیشنهاد می‌شود که با استفاده از مه پاش، رطوبت مورد نیاز را در محیط نگهداری گیاه ایجاد کنید. انجام سمپاشی و استفاده از اسپری آب ولرم برای از بین بردن کنه عنکبوتی روی گیاه موثر است.

روش از بین بردن حشرات فلس‌دار

یکی دیگر از حشراتی که معمولاً در کنار گیاه رشد می‌کند حشرات فلس‌دار هستند. این حشرات اندازه بسیار کوچکی دارند. از آنجایی که اندازه این حشرات بسیار کوچک و رنگ آن‌ها معمولاً سبز یا قهوه‌ای است، شناساییشان کار بسیار دشواری است. بیشتر آن ها از شیره موجود روی برگ و ساقه گیاه تغذیه می‌کنند. وجود این حشرات در کنار گیاهان سبب زردی رنگ برگ گیاه و پژمردگی آن خواهد شد. روی یک تکه پنبه یا یک مسواک قدیمی مقداری الکل ۷۰ درصد بریزید. سپس آن را روی برگ گیاه بکشید و آن را تمیز نمایید. با این کار به راحتی حشرات فلس‌دار را از بین خواهید برد. همچنین هرس کردن به موقع گیاه از به وجود آمدن این حشره جلوگیری می‌کند.

نتیجه گیری

از آنجایی که ایجاد حشرات در کنار گیاهان ممکن است برای هر کسی و در هر زمانی پیش بیاید، در این مقاله شما را با اصول و روش های دور کردن حشرات از گیاهان آشنا کردیم. همچنین بررسی کردیم که کدام یک از انواع حشرات احتمال بیشتری دارد که در کنار گیاه شما زندگی کنند. سپس راه‌های از بین بردن هر کدام از آن ها را بررسی کردیم. با وجود این اطلاعات، دیگر نباید هیچگونه نگرانی نسبت به ایجاد آفات و حشرات در کنار گیاهان داشته باشید. زیرا می‌توانید به راحتی و در اسرع وقت آن ها را از بین ببرید. برای پیشگیری از رشد این حشرات در کنار گیاه خانگی باید آبیاری و کوددهی را به میزان مناسب انجام دهید. همچنین فراموش نکنید که به موقع گیاه را هرس کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا