مقالات

روش نگهداری و رشد گل ارکیده

گل ارکیده

ارکیده یکی از زیباترین و گران‌ترین گل‌هایی است که می‌توانید آن‌ها را بخرید. این گل به شدت خاص و لوکس و تشریفاتی است. با این وجود بسیاری از افراد معتقدند که نگهداری از ارکیده در خامخ امری سخت و دردسرساز است و عموما به سراغ خرید آن نمی‌روند. حتی کسانی که تجربه زیادی در زمینه باغبانی دارند هم برایشان مشکل است که این گل را در خانه نگه دارند. ولی کمتر کسی می‌داند که مراقبت از این گل بسیار آسان است و فقط نیاز به رعایت چند نکته مهم و ظریف دارد. در ادامه این مقاله با گل‌بیار همراه باشید تا درباره روش نگهداری و رشد گل ارکیده بیشتر بدانید.

خلاصه‌ای از نکات مهم درباره نگهداری از گل ارکیده

  • همیشه بهتر است که گل ارکیده را در کنار یک پنجره پرنور قرار دهید. البته نور جنوبی ممکن است برای ارکیده زیاد از حد باشد، پس بهتر است آن را در کنار پنجره شرقی یا غربی بگذارید.
  • دقت کنید که این گل هرگز نباید در معرض باد سرد قرار بگیرد.
  • بهتر است که هفته‌ای یکبار ارکیده را آبیاری کنید. یا اینکه می‌توانید به مدت 15 دقیقه چند تکه یخ را در گلدان گل ارکیده قرار دهید. آبیاری بیش از حد این گیاه باعث می‌شود که ریشه این گیاه پوسیده می‌شود.
  • هر چند روز یکبار زمان بگذارید و برگ‌های خشک و ریشه‌های مرده آن را دور بریزید.
  • کود مناسب ارکیده را هر هفته به خاک گلدان آن اضافه کنید.

برای آشنایی با تاثیر کود بر رشد گیاهان و کیفیت خاک این مقاله را مطالعه کنید.

قبل از خرید ارکیده به چه مواردی دقت کنیم؟

قبل از این که بخواهید یک گلدان گل ارکیده بخرید، دقت کنید که به هیچ عنوان برگ‌هایش زرد نباشد. برگ‌های زرد نشان می‌دهد که از گل ارکیده به خوبی مراقبت نشده است. به همین دلیل هم این گل‌ها به راحتی و به سرعت خراب می‌شوند. به جز این مورد، نکته خاص دیگری درباره انتخاب گلدان ارکیده وجود ندارد. تنها توجه کنید که یک گلدان زیبا و گل سالم و سرحال بخرید. همچنین گلدان‌ها ارکیده‌ای که شکوفه دارند هم از گل‌های دیگر ماندگارترند. به علاوه دقت کنید که گلدانی که می‌خرید داخل آن خزه نباشد. وجود خزه به نشانه از خرابی ریشه است. به خوبی به گلدان نگاه کنید و آن را بررسی نمایید. اگر حشره‌ای داخل گلدان وجود دارد، از خرید آن به طور جدی پرهیز کنید. این گیاهان پر از حشره هستند. همچنین اگر برگ و ساقه این گیاه دارای لک و آسیب است، نباید آن را بخرید. خرید یک گل که پر از آسیب باشد، هدر دادن پول و وقت شماست. زیرا این گل‌ها به مدت زیادی سالم نمی‌مانند.

آیا مراقبت از ارکیده آسان است؟

از آن جایی که گل ارکیده، یک گیاه حساس و بسیار لطیف است، نگهداری از آن هم نیاز به دقت و حوصله زیادی دارد. باید این را بدانید که این گیاه در فصل خاصی جوانه می‌زند و برای مدتی گل دارد. سپس گل‌های آن از بین می‌روند و دوباره بعد از مدت کوتاهی جوانه می‌زنند و رشد می‌کنند و این چرخه دائما ادامه خواهد داشت. پس اگر متوجه شدید که گلدان ارکیده شما گلی ندارد، نگران نشوید. باید برای مدتی که ممکن است ۶ ماه هم طول بکشد صبر کنید و نگهداری از آن را ادامه دهید تا گل‌های آن را دوباره ببینید. در نتیجه این گلدان را با اولین خزانی که پیش رو دارد، دور نیاندازید.

بهترین دما برای مراقبت و رشد ارکیده

بهترین دما برای مراقبت و رشد ارکیده

بهتر است گل ارکیده را در دمایی که نه بیش از حد گرم باشد و نه خیلی سرد نگه دارید. بادهای شدید و همچنین هوای بسیار سرد یا گرما می‌تواند به سرعت گل ارکیده را دچار آسیب دیدگی کند. دمای زیر ۱۰ درجه و بالای ۲۵ درجه برای مراقبت کردن از این گیاه اصلا مناسب نیست. ارکیده دوست دارد در مکانی رشد کند که روزها گرم‌تر و شب‌ها دمایش سردتر باشد. این تغییر دما باعث می‌شود که گل شکوفه دهد و به خوبی رشد کند.

نحوه آبیاری گل ارکیده در خانه

ارکیده علاقه‌ای به رطوبت بیش از حد ندارد. البته این به نوع ارکیده‌ای که انتخاب می‌کنید هم بستگی دارد. بهتر است آن را هر هفته به مدت مناسب و صحیح و به اندازه نیازش آن را آبیاری کنید. بسیاری از افراد معتقدند این کار باید به مدت ۱۵ دقیقه طول بکشد. البته اگر گلدان ارکیده را به خوبی آبیاری نکنید هم این گیاه به سرعت از بین می‌رود.

اطلاعات کلی درباره ارکیده

جالب است بدانید که ارکیده بیش از 880 نوع مختلف دارد. این گل‌ها در واقع یک نوع از زیباترین گیاهان گرمسیری در جهان هستند. ارکیده در واقع گلی است که به تنه چوبی درختان تکیه می‌کند و روی آن‌ها رشد می‌نماید. برخی از انواع ارکیده هستند که بین سنگ‌ها هم رشد می‌کنند. به هر حال مراقبت از بعضی از انواع این گل راحت‌تر از دیگری است. از آن جایی که این گل در خاک رشد می‌کند، برایش خیلی عجیب است که در محیط خانه یا یک گلدان کوچک از آن مراقبت کنید. به همین دلیل هم برایش بسیار دشوار است که با محیط خانگی سازگار شود. همچنین این گیاه به هوای مرطوب گرمسیری عادت دارد. به همین دلیل هوای خشک و سرد خانه برای آن خیلی مناسب نیست. راز رشد یک گل ارکیده سالم، در آن است که شما ریشه‌ی این گیاه را در سلامت کامل نگه دارید.

انتخاب گلدان مناسب رشد ارکیده 

بر طبق تجربه، بهتر است که ارکیده را در گلدان‌های کوچک‌تر نگه دارید. این گلدان فقط باید مناسب اندازه ریشه گیاه باشد. یکی از بهترین کارها برای نگهداری از ارکیده، یک گلدان پلاستیکی شفاف است. زیرا باعث می‌شود که بتوانید ریشه گیاه و میزان رطوبت خاک آن را به خوبی ببینید و کنترل کنید. این گلدان‌ها به راحتی تمیز می‌شوند. همچنین قیمت مناسب‌تری دارند و اصلا سنگین نیستند. به همین دلیل هم به راحتی جابه‌جا می‌شوند. در نتیجه انتخاب گلدان پلاستیکی شفاف از همه لحاظ انتخابی عالی برای مراقبت و رشد ارکیده به حساب می‌آید.

نتیجه گیری

نگهداری از ارکیده کاری بسیار سخت به نظر می‌رسد، ولی در واقع اینطور نیست. با رعایت نکاتی که گفتیم می‌توانید به راحتی ارکیده را رشد دهید و از آن مراقبت کنید تا چند دوره گل دهد. همین نکات را اگر به خوبی رعایت کنید، یک گل فوق‌العاده زیبا خواهد داد. واقعا زیبایی‌های گل ارکیده انقدر زیاد است که در قالب صحبت نمی‌گنجد و خوب است که اگر توانایی و شرایط مراقبت از آن را دارید این گل را تهیه کنید. برای آشنایی با انواع گل‌ها در این وبلاگ از سایت گل‌بیار با ما همراه باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا