مقالات

گل ها و نمادگرایی: بررسی معانی و نمادهای مختلف گل ها در فرهنگ های مختلف

نماد های مختلف گل ها

گل ها و گیاهان از قدیم‌الایام پر از مفاهیم پیچیده و نمادهای فرهنگی بوده‌اند. هر کدام از گل‌ها به عنوان یک نماد جالب و مهم در کشورهای مختلف شناخته می‌شوند. در واقع گل‌ها علاوه بر زیبایی چشمگیرشان، معانی ویژه و خاصی هم دارند. این معانی در مناطق و کشورهای مختلف، متفاوت است. بعضی از گل‌ها برای مراسم‌هایی مانند خاکسپاری و برخی دیگر برای عقد و عروسی مناسب هستند. اگر از آن‌ها در جای اشتباه استفاده کنید، کار درستی نیست. به همین دلیل همه افراد باید با معانی و مفاهیم گل‌ها در فرهنگ‌های مختلف آشنا باشند، تا برای اشخاص دیگر سوتفاهم پیش نیاید. برای آشنایی با گل ها و نمادگرایی: بررسی معانی و نمادهای مختلف گل ها در فرهنگ های مختلف این مقاله از سایت گل بیار را مطالعه کنید.

گل ها و نمادگرایی: بررسی معانی و نمادهای مختلف گل ها در فرهنگ های مختلف

همانطور که در ابتدای این مقاله هم ذکر کردیم، برخی از انواع گل‌ها سمبل مفاهیم خاصی هستند. در واقع برخی از گل‌ها به جز ظاهر زیبا و رنگ‌های جذابی که دارند، مفاهیم متفاوتی را منتقل می‌کنند. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به دانستن این مفاهیم علاقه دارید یا  گل‌ها برای هدیه دادن استفاده می‌کنید، بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید؛ تا به بررسی معانی و نمادهای مختلف گل ها در فرهنگ های مختلف بپردازیم. در ادامه چندین مفهوم کاربردی و مهم را معرفی می‌کنیم و گل‌های مرتبط با آن مفاهیم را بررسی خواهیم کرد. با مطالعه این مقاله تصمیم گیری برای خرید گل در موقعیت‌های مختلف آسان‌تر می‌شود.

  • گل نماد عشق و علاقه:

همانطور که می‌دانید، گل رز یکی از مهم‌ترین نماد‌های عشق و علاقه در همه جهان است. این مسئله به کشور و فرهنگ خاصی محدود نمی‌شود. اگر بخواهید عشق و علاقه خود را به کسی نشان دهید، بهترین انتخاب تهیه گل رز است. به خصوص گل رز قرمز، که در حقیقت سمبل علاقه شدید و عشق زیاد است. البته رز‌های سفید و آبی می‌توانند معانی دیگری مانند معصومیت و پاکی هم داشته باشند. اما به طور کلی در سراسر جهان گل رز نمادی از عشق زیاد است. حتی در مراسم‌هایی مانند ولنتاین یا سالگرد ازدواج هم از این گل به وفور استفاده می‌شود. 

  • گل های نماد پاکی و معصومیت:

لیلیوم و نیلوفر هر دو گل‌های بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. هر دوی این گل‌ها نمادی از پاکی و معصومیت و حتی نجابت به حساب می‌آیند. به خصوص اگر رنگ آن‌ها سفید یا صورتی کم رنگ باشد. این گل‌ها بسیار زیبا هستند و فروش بالایی هم دارند. البته از لیلیوم بیشتر در مراسم‌های ختم و خاکسپاری استفاده می‌شود. 

در کشورهای آسیای شرقی مانند بنگلادش، نیلوفر بسیار مورد احترام بوده و نماد معصومیت و خلوص است. گل نیلوفر در چین هم طرفداران زیادی دارد. این گل در چین برای مراسم عروسی به کار می‌رود. از آن جایی که گل نیلوفر از میان گل و لای موجود در آب به وجود می‌آید، در برخی از کشورها به خصوص هند و فرهنگ بودیسم، آن را نماد پاکی و تولد دوباره می‌دانند. البته گل صدتومانی را هم می‌توان یکی دیگر از نمادهای پاکی و معصومیت دانست. این گل بیشتر در تزئینات دسته گل، یا گل‌آرایی سالن عروسی به کار می‌رود.

  • معرفی گل نماد انرژی و شادابی و وفاداری:

گل آفتابگردان به دلیل رنگ جذاب و شکل خاصی که دارد، در بسیاری از فرهنگ‌ها نماد انرژی و شادابی است. این گل همچنین به عنوان یک نماد و سمبل از وفاداری هم شناخته می‌شود. از آن جایی که گل آفتابگردان تنها به سمت خورشید می‌چرخد، آن را نماد وفاداری می‌دانند. این گل از قدیم‌الایام برای مراسم‌های خاصی مانند تولد فرزند، یا مناسبت‌های دیگر استفاده می‌شد.

نمادهای مختلف گل ها

  • نماد بهار و شهادت کدام گل است؟

گل لاله در اغلب کشورهای جهان نمادی از شروع دوباره و آغاز فصل بهار است. این گل رنگارنگ و زیبا با وجود زیبایی ظاهری خاصی که دارد، طرفداران زیادی پیدا کرده است. اما در ایران و فرهنگ کشور عزیزمان، لاله نمادی از ایثار و شهادت است. در اساطیر و داستان‌های قدیمی ما ایرانیان گفته می‌شود که زمانی که سیاوش کشته می‌شود، خون او بر روی زمین می‌چکد. از این قطرات خون، گل‌های لاله می‌رویند. از همین رو بسیاری از ایرانیان، لاله را به عنوان نمادی از شهادت می‌دانند.

  • آشنایی با گل‌های نماد تجمل و ثروت:

گل ارکیده در همه کشورهای جهان یک گل گران قیمت و ارزشمند است. این گل به عنوان نماد تجمل و ثروت شناخته می‌شود. به خصوص ارکیده سفید که معمولا به نشانه قدرت استفاده می‌گردد. جالب است بدانید که این گل زیبا، در برخی از فرهنگ‌ها نماد احترام نیز هست.

  • گل برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره افراد:

گل گلایل یکی از دسته گل‌های مناسب برای مراسم‌های ختم و خاکسپاری است. این گل معانی و مفاهیم ویژه‌ای مانند صمیمیت و یادبود را به انسان منتقل می‌کند. به همین دلیل هم معمولا از گل گلایل سفید برای تسلیت مرگ افراد استفاده می‌شود. البته گل لیلیوم هم برای مراسم‌های ختم بسیار پرطرفدار و کاربردی است.

  • گل نماد صلح و جنگ برای یادبود شهدا:

شقایق هم یکی از آن دسته گل‌هایی است که برای مراسم‌های شاد و مهم استفاده نمی‌شود. این گل نمادی از شهادت و افرادی است که در جنگ کشته شده‌اند. از آن جایی که شقایق را گل لاله داغدار می‌دانند، به همین دلیل، از آن برای یادبود خون‌های پاک ریخته شده استفاده می‌کنند. البته شقایق با گل لاله متفاوت است. اما هر دو دارای مفاهیمی شبیه به هم هستند.

  • معرفی گل‌های نماد هفت سین و فرهنگ ایرانی:

همانطور که خودتان بهتر می‌دانید، سنبل گلی است که نماد سال نو و نوروز به حساب می‌آید. این گل فوق‌العاده زیبا یکی از اجزای اصلی سفره هفت سین است. این گل در جهان به عنوان نماد بخشش و دوستی هم شناخته می‌شود. البته در برخی از فرهنگ‌ها سنبل زرد را نمادی از حسادت می‌دانند. اما گل سنبل بنفش، سفید و صورتی که طرفداران بیشتری دارند، چنین مفاهیمی را منتقل نمی‌کنند.

نتیجه گیری

بسیاری از گل‌ها هستند که معانی خاص و مهمی را منتقل می‌کنند. برخی از آن‌ها نماد مفاهیم خوب و شادی‌آور هستند. برخی دیگر هم مفاهیم غم‌انگیز و متفاوتی را منتقل می‌کنند. یکی از بهترین کارها قبل از تهیه و خرید گل‌ها دانستن معانی آن‌ها است. در غیر این صورت ممکن است گل نامناسبی برای مراسم موردنظرتان تهیه کنید. از آن جایی که فرهنگ‌ها در بسیاری از مناطق و کشورهای جهان متفاوت هستند، این مسئله گاهی می‌تواند باعث ایجاد سوتفاهم‌های بزرگ شود. پس برای جلوگیری از آن این مقاله از سایت گل بیار را مطالعه کرده و آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا