مقالات

بهترین روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی

آبیاری گیاهان آپارتمانی

خیلی از افراد علاقه دارند که گیاهان آپارتمانی را در خانه رشد دهند. این کار برای روحیه افراد و همچنین سرگرمی و زیبایی ظاهری خانه بسیار مفید است. به علاوه هوا را هم تمیز می‌کند و شما می‌توانید از این گیاهان لذت زیادی ببرید. البته بسیاری از گیاهان برای پرورش در داخل خانه‌ها مناسب نیستند. ولی می‌توان با روش‌هایی که وجود دارد، از آن‌ها در خانه نگه‌داری کرد. یکی از نکات مهم در نگهداری گیاه در خانه‌ها و آپارتمان‌ها آشنایی با میزان و نحوه آبیاری این گیاهان در روز است. در ادامه این مقاله با گل‌بیار همراه باشید تا درباره بهترین روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی بیشتر برایتان صحبت کنیم.

چه نکاتی را باید در آبیاری گیاهان خانگی در نظر داشت؟

همانطور که خودتان احتمالا می‌دانید، برخی از گیاهان نیاز به آبیاری زیادی ندارند. مثلا در طول هفته حتی یکبار آبیاری هم برایشان کافی است. همچنبن بعضی دیگر از گیاهان آپارتمانی نیاز به آبیاری خیلی زیاد دارند و حتی احتیاج دارند که روزی چند بار به آن‌ها آب بدهید. در نتیجه باید اول دقت کنید که گیاه شما چه نیازهایی دارد. برای این کار می‌توانید در اینترنت به جستجو بپردازید یا از یک باغدار ماهر و با تجربه سوال کنید. بهتر است اگر قصد خرید یک گل یا گیاه را دارید، در همان ابتدای امر از گل فروش درباره نحوه مراقبت از آن سوال کنید.

معرفی نحوه تشخیص این که چه زمانی گیاه به آب نیاز دارد

خاک خشک اولین و مهم‌ترین نشانه از کم آبی و خشکی ریشه گیاه است. یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که می‌توانید با آن بفهمید که گیاه به آب نیاز دارد یا نه، تشخیص میزان رطوبت خاک به وسیله فرو کردن انگشت دست در خاک گلدان است.اگر خاک خشک و بدون رطوبت بود احتمالا گیاه به آبیاری نیاز دارد.

یکی از روش‌هایی که برای حرفه‌ای‌ترها مناسب است، تعیین میزان خشکی خاک با اندازه‌گیری وزن آن است. اگر وزن گلدان نسبت به حالت خشک سنگین‌تر بود، احتمالا درون خاک آن آب وجود دارد. همچنین اگر گلدان را تکان دهید و خاک خشک زیادی از آن بیرون بریزد، احتمالا خاک بسیار کم آب شده است.  حواستان باشد که اجازه ندهید برگ‌ها کاملا خشک و پژمرده شوند تا بعد به فکر آبیاری بیافتید.

شناسایی بهترین روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی 

بیشتر گیاهان در فصل بهار و تابستان به آب بیشتری نیاز دارند. این نیاز در طول فصل‌های پاییز و زمستان کمتر می‌شود. این مسئله در مورد میزان دریافت نور هم صدق می‌کند. هر چقدر نور بیشتری به گیاه بتابد، زودتر کم آب می‌شود. 

شاید تصور کنید که هر چقدر بیشتر یک گیاه را آبیاری کنید، سالم‌تر باقی می‌ماند. اما در واقع چنین نیست! گیاه باید به میزان موردنیازش آبیاری شود، نه بیشتر و نه کمتر. آبیاری بیش از حد و خیس ماندن خاک و برگ گیاه می‌تواند باعث بیمار شدن آن و حتی ایجاد قارچ شود.

دقت کنید که در هنگام آبیاری گیاه فقط خاک و ریشه آن را آبیاری کنید و برگ‌ها را خیس نکنید چون دچار قارچ و کپک می‌شوند.

یکی از بهترین روش‌های آبیاری گیاهان در خانه، آبیاری از سمت پایین گلدان است. در واقع شما باید یک ظرف را زیر گلدان بگذارید و آن را با آب پر کنید. سپس گیاه و خاکش به اندازه نیازشان از این آب استفاده می‌کنند. بهتر است که آبی که در زیر گلدانی می‌ریزید ولرم باشد و به هیچ عنوان آب خیلی سرد یا داغ نباشد. در این روش باید بعد از ۱۰ دقیقه خاک گیاه را چک کنید که مرطوب شده است یا نه. اگر خاک هنوز خشک بود، ۱۰ دقیقه دیگر هم به آن زمان دهید تا آبیاری شود و دوباره آن را چک کنید.  اگر خاک مرطوب بود ۲۰ دقیقه دیگر هم صبر کنید و سپس آب موجود در زیر گلدانی را تخلیه نمایید. در نهایت خاک گیاه شما باید کمی مرطوب شده باشد. اگر این مطالب برایتان جذابیت دارد، مقاله آموزش نگهداری گل در گلدان‌ های داخلی را هم مطالعه نمایید.

نکات مهم مربوط به مرحله بعد از آبیاری گیاه

شاید تصور کنید که تنها آب دادن به گیاه کافی است و مراقبت های دیگری برای آن وجود ندارد. ولی در واقع چنین نیست و مراقبت‌های بعد از آبیاری هم مهم‌اند. اصلا نگذارید که خاک گیاه بیش از حد خیس شود یا خیس بماند. اگر می‌بینید که سطح خاک کاملا گلی شده نباید گیاه را به حال خود رها کنید. خیس ماندن بیش از حد گیاه می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه‌های آن شود.

به یاد داشته باشید که اگر در زیر گلدانی یک گیاه، آب ریخته‌اید تا گیاه آبیاری شود باید بعد گذشت مدت حداکثر ۳۰ دقیقه، آب باقی مانده در زیر گلدانی را خالی کنید تا گیاه بیش از حد مرطوب نشود.

نکات مهم مربوط به مرحله بعد از آبیاری گیاه

آیا از هر نوع آبی می‌توان برای آبیاری گیاهان استفاده کرد؟

فراموش نکنید که آبیاری ناگهانی گیاهان با آب سرد به آن‌ها شوک شدیدی وارد می‌کند و باعث آسیب می‌شود. به خصوص اگر نژاد و اصالت گیاه مربوط به مناطق گرمسیری باشد، آب سرد برایش اصلا مناسب نیست. قبل از این که آبیاری را شروع کنید، آب شیر یا یخچال را در محیط بیرون قرار دهید تا در دمای محیط کمی گرم‌تر شود. با این کار هیچ شوک و فشاری به گیاه وارد نخواهید کرد. همچنین استفاده از آب داغ هم باعث پژمرده شدن و از بین رفتن گیاه شما خواهد شد.

یکی از بهترین روش‌های آبیاری گیاهان این است که اگر در شهری زندگی می‌کنید که هوا پاکیزه است و بارش باران زیاد است، یک ظرف را در حیاط قرار دهید تا با آب باران پر شود. سپس آن را داخل گلدان بریزید. این آب دارای مواد معدنی و مفید برای گیاه است. در نتیجه به رشد گیاهان کمک می‌کند. 

دقت کنید که آبی که به گیاه می‌دهید کلر زیادی نداشته باشد زیرا کلر زیاد گیاهان را اذیت می‌کند. برای مطالعه بیشتر درباره گیاهان مقاله نحوه انتخاب بهترین خاک برای گل های خانگی را مطالعه نمایید.

نتیجه گیری

در این مقاله از بهترین روش های آبیاری گیاهان آپارتمانی سخن گفتیم. آب دادن به گیاهان یکی از چالشی‌ترین مراحل رسیدگی و مراقبت از آن است. در واقع شما باید همیشه در یک خط متعادل راه بروید. یعنی نباید بیش از حد گیاه را آبیاری کنید یا برعکس، گیاه را خشک و بدون آب باقی بگذارید. در مراقبت از گیاهان آن چه که اهمیت دارد این است که آن‌ها را به صورت دائمی چک و بررسی کنید تا اگر در آبیاری یا رشدشان خطایی رخ داد، سریع متوجه بشوید و از آن جلوگیری کنید. تنها نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است که در هنگام خرید گیاه از گل فروش بپرسید که نحوه آبیاری آن گیاه مخصوص و ويژه است یا خیر. حتما این موارد را از قبل بدانید تا با خیال راحت یک گلدان زیبا داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا