مقالات

هرس کردن اصولی گیاهان آپارتمانی و خانگی

هرس کردن  گیاهان

مراقبت از گیاه مراحل متعددی دارد. در واقع باغبان‌ها از کاشت گیاه تا برداشت آن را انجام می‌دهند. در این بین مرحله‌ای به نام هرس کردن وجود دارد که گاهی به آن توجه کافی نمی‌شود. هرس کردن به موقع گیاهان می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی رشد سریع گیاهان بگذارد. در نتیجه هر شخصی که از گیاهان مراقبت می‌کند، باید تا حدودی با اصول هرس کردن گیاهان آشنا باشد. در واقع می‌توان گفت مرحله هرس کردن گیاهان آنقدر مهم است که اگر به درستی انجام نشود، گیاه از بین خواهد رفت. پس در ادامه این مطلب از سایت گل‌بیار با ما همراه شوید تا درباره هرس کردن اصولی گیاهان آپارتمانی و خانگی سخن بگوییم.

هدف از هرس کردن گیاهان چیست؟

هدف از هرس کردن گیاهان در واقع از بین بردن شاخ و برگ‌های اضافی یا آفات است. این آفات و شاخ و برگ‌های اضافی در طولانی مدت، از مواد غذایی مورد نیاز گیاه را تغذیه می‌کنند. در نتیجه مواد مغذی کمتری به گیاه اصلی می‌رسد. هرس نکردن آفات و شاخ و برگ‌ها باعث کاهش سرعت رشد گیاه و گاهی حتی باعث مرگ آن می‌شود. از آن جایی که بسیاری از باغبان‌های مبتدی هدف از هرس کردن را نمی‌دانند، ممکن است گاهی آن را اشتباه انجام دهند. پس دانستن این هدف اهمیت زیادی دارد. ولی باید توجه داشته باشید که در امر هرس کردن تعادل را رعایت کنید و بخش‌های اصلی گیاه را از آن جدا ننمایید. با انجام عملیات هرس به موقع و اصولی گیاهان، نه تنها سرعت رشد گیاه بیشتر می‌شود، بلکه طول عمر آن هم افزایش می‌یابد. 

به جز حفظ سلامتی گیاه یکی از اهداف هرس کردن آن تعلیم دادن مدل رشد به گیاهان است. به طور مثال فرض کنید که شما از یک درخت در آپارتمان خود نگهداری می‌کنید. اگر بخواهید شکل خاصی به این درخت بدهید، باید حتماً به وسیله هرس کردن این کار را انجام دهید. در واقع گیاه با هرس کردن متوجه می‌شود که باید به کدام سمت و به چه شکل رشد کند.

هرس کردن راه‌های متعدد و روش‌های گوناگونی دارد. هر باغبانی با توجه به تجربه و سلیقه شخصی خود می‌تواند یکی از روش‌های هرس کردن را انتخاب کند. اما اصول هرس کردن گیاهان همیشه یکسان هستند. هر باغبان یا فردی که از گیاه مراقبت می‌کند، باید با آن ها آشنایی کلی داشته باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با هرس کردن اصولی گیاهان آپارتمانی و خانگی آشنا کنیم.

هرس کردن یک گیاه چگونه به سلامتی آن کمک می‌کند؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید عملیات هرس کردن یک گیاه برای حفظ سلامتی آن ضروری است. مثلاً اگر در خانه‌تان یک درخت فیکوس دارید، برای آن که بتوانید نور مناسب را به تمام برگ‌های متراکم این درخت برسانید، باید برخی از شاخ و برگ‌های اضافی را هرس کنید. مثلاً زمانی که شما گیاهان با ریشه‌های در هم پیچیده را در خانه نگهداری می‌کنید، احتمالاً می‌دانید که اگر به موقع عملیات هرس را انجام ندهید، هوای کافی به همه قسمت‌های ریشه نرسیده و گیاه از بین می‌رود.

هرس کردن  گیاهان

نکات مهم درباره هرس کردن اصولی گیاهان آپارتمانی و خانگی

یکی از اولین و مهم‌ترین اصولی که درباره هرس کردن باید بدانید این است که انجام این عملیات در فصل بهار و تابستان انتخاب بهتری نسبت به فصل پاییز و زمستان است. همچنین اولین قدم‌ برای انجام هرس کردن اصولی گیاهان آپارتمانی و خانگی باید انجام دهید، جدا کردن برگ‌های زرد یا مرده است. این بخش‌های زرد عموما به اندازه کافی نور و غذا دریافت نکرده‌اند و مدت‌ها قبل مرده‌اند. پس باقی ماندنشان روی گیاه فقط از تغذیه گیاه اصلی کم می‌کند و فایده‌ای ندارد. همچنین این بخش‌ها بیشتر مستعد ابتلا به قارچ و سایر بیماری‌ها هستند. در نتیجه جدا کردنشان به نفع سلامت و زندگی گیاه اصلی است. 

گام‌های اصلی برای هرس کردن اصولی گیاهان آپارتمانی و خانگی

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، هرس کردن اصولی گیاهان آپارتمانی و خانگی اصول و مراحل مختص به خود را دارد. برای آن که این مراحل را به درستی انجام دهید، ما در این بخش سه گام برای هرس کردن اصولی گیاهان آپارتمانی و خانگی معرفی می‌کنیم:

  • گام اول – بررسی گیاه

اولین گام برای انجام عملیات هرس کردن بررسی اصولی و صحیح گیاه است. شما به عنوان فردی که از یک گیاه مراقبت می‌کنید باید هر از چند گاهی آن را مورد بررسی دقیق قرار دهید. در واقع باید برگ‌های زرد، شاخه‌ها و ساقه‌های مرده آن را شناسایی کرده و بدانید کدام قسمت‌ها رشد چندانی ندارند.

  • گام دوم – هرس کردن

با استفاده از ابزار مناسب و تمیز و ضدعفونی شده، به سراغ جدا کردن بخش‌های زرد و قهوه‌ای رنگ بروید. این بخش‌ها مدت‌ها است که مرده‌اند و فقط سلامت گیاه اصلی را به خطر می‌اندازند. اگر گیاهی که قصد دارید آن را هرس کنید یک گیاه گلدار یا میوه‌دار است، ابتدا باید میوه‌ها و گل‌های آن را به صورت کامل جدا کنید. سپس عملیات هرس را آغاز نمایید.

  • گام سوم – کاشت بخش‌هایی از گیاه هرس شده

اگر به منظور شکل دادن به گیاه، بخش‌های سالم آن را جدا کرده‌اید، می‌توانید آن‌ها را دوباره با روش قلمه زدن یا روش‌های دیگر بکارید و تبدیل به گیاه جدید کنید. البته چنین کاری را نمی‌توانید با برگ‌های زرد و ساقه‌های سوخته و قهوه‌ای رنگ انجام دهید. یعنی تنها در صورتی که از سلامت و زنده بودن آن بخش از گیاه مطمئن هستید به سراغ انجام این روش بروید.

آیا همه گیاهان احتیاج به هرس شدن دارند؟

خیر، برخی از گیاهان احتیاجی به هرس شدن ندارند. در صورتی که این دسته از گیاهان را هرس کنید ممکن است به سلامت آن‌ها آسیب جدی وارد نمایید. مثلا درختانی مانند نخل‌های خانگی و کاج مطبق از این دسته گیاهان هستند. حتی گل‌های ارکیده را هم به هیچ عنوان نباید هرس نمایید. در غیر این صورت ممکن است این گیاهان هرگز دوباره رشد نکنند و از بین بروند.

نتیجه‌گیری

برخی از افراد فکر می‌کنند که انجام عملیات هرس کردن فقط مختص به گیاهان کاشته شده در باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی یا حیاط‌های بزرگ است. اما در واقع چنین نیست!! حتی گیاهان خانگی هم گاهی برای رشد بهتر و بیشتر نیاز به هرس شدن دارند. همانطور که در این مقاله هم گفتیم هرس کردن یک گیاه خانگی اصلاً کار دشوار و سختی نیست. تنها برای انجام این کار کافیست که به خوبی گیاه را بررسی کنید و ببینید در کدام قسمت‌ها برگ‌های مرده وجود دارند. جدا کردن این بخش‌ها می‌توانید زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری به گیاه خود اهدا کنید. همچنین اگر می‌خواهید گیاه خانگی شما شکل متفاوتی داشته باشد و از یک الگوی رشد خاصی پیروی کند، باید با هرس کردن آن، این روش‌های رشد را به او آموزش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا