مقالات

گل‌ های آرام‌ بخش برای استرس و اضطراب

زندگی در شهر های شلوغ و با وجود مشکلات مختلف برای بسیاری از افراد در سنین مختلف و با شرایط متفاوت، استرس زا و اضطراب آور است. با وجود آسیب هایی که استرس مداوم می‌تواند به روح و جسم ما وارد کند، باید همواره به دنبال روش هایی برای کاهش میزان استرس روزانه باشیم و افکار مزاحم را از خود دور کنیم. یکی از بهترین روش ها برای کاهش استرس و اضطراب استفاده از گل‌ های آرام‌ بخش و گیاهان آپارتمانی زیبا در محیط خانه است که می‌توانند با ویژگی های خاص خود و به روش های مختلف احساس آرامش را به شما القا کنند. در این مقاله در گل بیار با انواع گل های آرام بخش و ویژگی های آن ها آشنا خواهید شد.

آیا گل ها و گیاهان می‌توانند در کاهش استرس موثر باشند؟

این سوال ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آید و برای آن ها عجیب باشد که چگونه گل ها و گیاهان می‌توانند در کاهش میزان استرس و اضطراب ما موثر باشند و آیا اصلا تاثیری دارند یا خیر. پاسخ این سوال مثبت است. گل های آرام بخش و گیاهان مختلف از راه های متنوعی می‌توانند به آرامش انسان کمک کنند و استرس و اضطراب او را کاهش دهند.

از آن جایی که انسان از زندگی در طبیعت به زندگی شهری تغییر حالت داده است، با وجود گذشت سالیان طولانی همچنان روح انسان به حضور در طبیعت و در میان گیاهان نیاز دارد و با دیدن رنگ های زیبای گل ها و گیاهان در طبیعت احساس آرامش می‌کند.

بنابراین اگر نمی‌توانید به طور مرتب به طبیعت بروید و به مناطقی مانند کوه و جنگل دسترسی ندارید، می‌توانید با آوردن گل های آرام بخش و گیاهان زیبا به محیط خانه، این حس نیاز به حضور در طبیعت را تا حدودی برطرف کنید.

نکات استفاده از گل های آرام بخش برای استرس و اضطراب

گل های آرام بخش برای استرس و اضطراب نیز مانند سایر گل ها و گیاهان آپارتمانی، نیاز به رعایت برخی نکات مراقبتی دارند. همچنین برای رسیدن به حس آرامش در اثر وجود آن ها نیز می‌توانید از روش هایی که در ادامه آورده می‌شوند کمک بگیرید.

    • انتخاب گل‌ های مناسب: برای کاهش استرس و اضطراب، بهتر است گل ‌هایی با رنگ ‌ها و عطر های آرامش‌ بخش مثل گل مریم، لاوندر، اسطوخودوس و غیره را انتخاب کنید. این گل ‌ها به علت ظاهر زیبا و رنگ های ملایم و همچنین مواد شیمیایی موجود در بو، دارای تاثیر آرامش‌ بخشی بیشتری هستند.
  • قرار دادن گل‌ ها در مکان مناسب: برای گرفتن آرامش و دریافت خواص گل های آرام بخش، آن ها را در مکانی قرار دهید که خودتان می‌توانید در آن محل آرام باشید و بنشینید و کمی وقت بگذرانید. به عنوان مثال قرار دادن آن ها در آشپزخانه که محل رفت و آمد و فعالیت و پر از بو های مختلف است انتخاب خوبی نیست و بهتر است در اتاق خواب یا کار از این گل ها استفاده شود.
  • قرار دادن در معرض دید: نه تنها گل های آرام بخش، بلکه هر گیاه آپارتمانی دیگری که دارید در معرض دید قرار دهید. از آنجایی که ذات انسان با طبیعت پیوند خورده است، به طور ناخودآگاه با دیدن مداوم این سبزی و زیبایی، آرامش به شما منتقل خواهد شد.
  • مراقبت از گل ‌ها: مراقبت صحیح از گل های آپارتمانی و آرامش بخش، علاوه بر افزایش عمر و ماندگاری این گل های زیبا، به شما نیز حس خوب مسئولیت پذیری و مراقبت از طبیعت را منتقل خواهد کرد.
  • حساسیت: برخی از گل های آرام بخش ممکن است برای بعضی از افراد حساسیت زا باشند و مولکول های موجود در بوی آن ها ممکن است واکنش های آلرژیک ضعیف مانند تحریک بینی و عطسه را به وجود بیاورد. مراقب قرار گرفتن این گل ها در نزدیکی افراد دارای حساسیت باشید.

استفاده از گل ‌ها به عنوان یک روش طبیعی و آرامش ‌بخش برای کاهش استرس و اضطراب می‌تواند مفید باشد، اما در صورت بروز مشکلات ناشی از استرس و اضطراب شدید، توصیه می‌شود به یک متخصص مشاوره روانشناختی مراجعه کنید. در چنین شرایطی استفاده از این روش ها نمی‌تواند تاثیر چندانی داشته باشد و گل های آرام بخش تنها یک روش کمکی هستند.

تاثیر گل های آرام بخش بر کاهش استرس و اضطراب

گل های آرام بخش و گیاهان آپارتمانی از راه های مختلف می‌توانند بر کاهش میزان استرس و اضطراب و ایجاد آرامش در افراد موثر باشند. برای دریافت حس آرامش از این گیاهان لازم نیست کار خاصی انجام دهید. تنها حضور آن ها در اطراف شما و در معرض دید بودن آن ها برای ایجاد این حس کافیست. در ادامه به بررسی راه های تاثیر گذاری گل های آرام بخش بر کاهش استرس و اضطراب می‌پردازیم.

1-پاکسازی هوا: اغلب گونه های گیاهی از جمله بسیاری از گیاهان آپارتمانی توانایی پاکسازی هوا و تصفیه آلودگی های مختلف موجود در هوا را دارند. این ویژگی باعث می‌شود هوای داخلی خانه نسبت به هوای آلوده شهر، بسیار سالم‌تر و بهتر باشد و هوایی که تنفس می‌کنید حس بهتری به شما بدهد. هر چه گیاهان بیشتری در خانه نگهداری کنید هوای سالم‌تری خواهید داشت و این حس خوب می‌تواند احساس تازگی و آرامش را در شما تقویت کند.

2-نزدیکی به طبیعت: همانطور که گفته شد ذات انسان نیاز به حضور در طبیعت و نزدیک بودن به گیاهان و حیوانات دارد. بنابراین زمانی که گیاهان را به محیط زندگی خود می‌آورید، حس خوب حضور در طبیعت تا حدودی به شما القا می‌شود و استرس و اضطراب شما کاهش می‌یابد.

3-تاثیر رنگ ها: گل های آرام بخش می‌توانند رنگ های زیبا و متنوعی داشته باشند. در علم روانشناسی اثبات شده است که رنگ ها می‌توانند تاثیرات قابل توجهی بر حالات روحی و احساسات انسان داشته باشند. بنابراین برای ایجاد احساس آرامش و کاهش استرس و اضطراب می‌توانید گل هایی با رنگ های سفید یا آبی و یا گیاهان سبز رنگ مختلف را به خانه بیاورید. 

4-بوی گل ها: بسیاری از انسان ها از بوی گل ها و گیاهان لذت می‌برند و از بودن در فضایی که با بوی گل پر شده است احساس خوبی پیدا می‌کنند. اگر شما نیز از بوی گل های آرام بخش و گیاهان تازه و سرزنده لذت می‌برید بهتر است تعدادی از آن ها را در خانه یا محیط کار خود پرورش دهید. بوی گل ها می‌تواند خواص آرامش بخشی و کاهش استرس و اضطراب را به همراه داشته باشد.

5-زیبایی محیط: حضور گل های آرام بخش و گیاهان سبز و زیبا می‌تواند زیبایی محیط خانه را دوچندان کند. گل ها و گیاهان آپارتمانی همواره یکی از بهترین عناصر زیبایی در طراحی دکوراسیون هستند و در انواع طراحی ها به کار می‌روند. قرار گرفتن در محیطی با دکوراسیون زیبا و با حضور گیاهان و گل های رنگی می‌تواند حس آرامش و راحتی را به شما منتقل کند و استرس و اضطراب روزانه شما را کاهش دهد.

انواع گل های آرام بخش

انواع گل های آرام بخش

گل های آرام بخش می‌توانند بسیار متنوع و متفاوت باشند و شما می‌توانید بر اساس سلیقه خود بهترین نوع آن را انتخاب نمایید. طبق ویژگی هایی که مطرح شد هر کدام از این گل ها از طریق روش های مختلف می‌توانند بر حالات روحی و احساسات شما تاثیر بگذارند. ممکن است یکی از آن ها تصفیه کننده قوی هوا باشد و دیگری بوی بسیار آرامش بخشی داشته باشد. در هر صورت گل های آرام بخش تاثیر خود را خواهند گذاشت. در ادامه با بهترین انواع این گل ها و گیاهان آشنا خواهید شد.

  • لاوندر: اولین و بهترین گیاه که به طور کلی به آرامش بخش بودن معروف است گیاه لاوندر یا همان اسطوخودوس است. این گیاه دارای عطر بسیار خاص و خوبی است و بدون آنکه متوجه شوید می‌تواند حالات روحی شما را تغییر دهد و حس آرامش را در شما ایجاد کند. اگر در طول روز استرس و اضطراب زیادی را تحمل می‌کنید، بهتر است این گیاه را در کنار تخت خود قرار دهید تا در طول زمان استراحت تاثیر خود را بگذارد.
  • آلوئه ورا: گیاه آلوئه ورا نیز یکی از بهترین گل های آرام بخش است که می‌توانید به آسانی در خانه نگهداری کنید. پرورش این گیاه دشواری چندانی ندارد و علاوه بر خواص آرامش بخشی می‌تواند فواید دیگری نیز داشته باشد. ماده داخلی برگ های این گیاه در ساخت بسیاری از محصولات پوستی کاربرد دارد و همچنین حضور آن در خانه می‌تواند تصفیه کننده هوا باشد. به این ترتیب هوای سالم‌تری خواهید داشت و تنفس شما بهبود می‌یابد.
  • اسپاتی فیلوم: این گیاه نیز یکی از بهترین گل های آرام بخش است که به عنوان گیاه صلح نیز شناخته می‌شود. اسپاتی فیلوم می‌تواند هوا را با کیفیت و دقت بالا تصفیه کند و هوایی پاک و عاری از آلودگی های مختلف در اختیار شما قرار دهد. علاوه بر آن این گیاه بسیار زیباست و رنگ های لطیف و ملایمی نیز دارد که از لحاظ بصری نیز حس خوبی در شما ایجاد می‌کند.
  • سانسوریا: گیاه سانسوریا یکی از بهترین گل های آرام بخش است که می‌توانید به آسانی پرورش دهید. محققان اثبات کرده‌اند که این گیاه می‌تواند هوای خانه را از انواع آلاینده های مضر پاک کند و بهبود خلق و خو و کیفیت خواب را به همراه داشته باشد. علاوه بر این سانسوریا رشد خوبی دارد و پرورش آن زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. 
  • رزماری: رزماری یکی از بهترین گیاهان آرامش بخش است که به صورت دم کرده و یا برای بهتر کردن طعم و بوی غذا نیز استفاده می‌شود. شما می‌توانید این گیاه را در گلدان های داخل خانه نیز بکارید و از عطر و بوی آن لذت ببرید. طبق تحقیقات استشمام بوی رزماری می‌تواند سطح هورمون کورتیزول که همان هورمون استرس است را کاهش دهد و آرامش درونی شما را تقویت نماید.
  • گل یاس: گل یاس یا جزمین یکی از خوش عطر و بو‌ترین گل های آرام بخش است که بیشتر در محیط های باز و حیاط خانه کاشته می‌شود. به علت بوی بسیار زیاد آن اغلب افراد ترجیح می‌دهند آن را در محیط باز پرورش دهند. با این حال بوی گل یاس می‌تواند به طور قابل توجهی در کاهش استرس افراد موثر باشد و کیفیت خواب را نیز بهبود بخشد. بسیاری از افراد عصاره این گل را به بالشت خود اسپری می‌کنند تا خواب بهتری داشته باشند.
  • پتوس: گیاه پتوس نیز یکی دیگر از بهترین گل های آرام بخش است که می‌تواند هوا را تصفیه کند و بهبود حس آرامش را در پی داشته باشد. این گیاه رنگ سبز بسیار زیبا و شادابی دارد و در صورتی که به خوبی از آن نگهداری شود زیبایی خود را حفظ خواهد کرد. نگهداری از پتوس آسان است و در شرایط کم نور نیز می‌تواند رشد خوبی داشته باشد.
  • گل داوودی: یکی دیگر از گل های آرام بخش، گل داوودی است که به عنوان دمنوش و چای نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این گل علاوه بر ظاهر زیبا می‌تواند تصفیه کننده هوا نیز باشد و بوی آن می‌تواند بر کاهش استرس و اضطراب افراد تاثیر بگذارد.
  • نخل اریکا: این گیاه نیز از جمله گیاهانی است که طبق تحقیقات به عنوان یک گیاه آرامش بخش شناخته شده است. نخل اریکا با تصفیه هوای داخلی خانه می‌تواند کیفیت تنفس شما را بهبود بخشد و با بهبود فشار خون ناشی از استرس، حس آرامش در شما ایجاد کند. اگر از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید، این گیاه می‌تواند انتخاب مناسبی باشد، زیرا برای حیوانات سمی نیست و ضرری ندارد.

گیاهان بسیار دیگری نیز هستند که می‌توانند بهبود خلق و خو و آرامش شما را تضمین کنند و می‌توانید به آسانی آن ها را در خانه پرورش دهید. اگر در طول روز استرس و اضطراب زیادی به شما فشار می‌آورد بهتر است ترکیبی از این گیاهان را در کنار هم در خانه پرورش دهید. این کار هم از جنبه بصری حس بسیاری خوبی در شما ایجاد می‌کند و هم اینکه هر گیاه با خواص خاص خود می‌تواند کاهش استرس شما را در پی داشته باشد.

گل‌ های آرام‌ بخش

نتیجه گیری

همه ما به دلیل مشغله های مختلف در زندگی، روزانه استرس و فشار زیادی را متحمل می‌شویم و نیاز داریم که به روش های مختلف این اضطراب را از خود دور کنیم. استرس بیش از حد آثار مخرب بسیاری بر روح و جسم ما خواهد داشت و نباید اجازه دهید استرس ادامه پیدا کند. از بهترین روش هایی که می‌توانید به عنوان یک راه کمکی برای کاهش اضطراب از آن استفاده کنید، پرورش گل های آرام بخش است.

در این مقاله با انواع گل های آرام بخش و راه هایی که آن ها می‌توانند بر خلق و خوی ما تاثیر بگذارند آشنا شدیم. اکنون می‌توانید بر اساس سلیقه خود یک یا چند مورد از این گل ها و گیاهان را انتخاب کرده و در یک محیط مناسب در خانه پرورش دهید.

سوالات متداول

1-آیا گل های آرام بخش می‌توانند حساسیت زا باشند؟

بله، برخی از افراد به گرده بسیاری از گل ها و بوی برخی از گیاهان حساسیت دارند و قرار گرفتن در معرض این گیاهان می‌تواند نشانه های آلرژی را در آن ها فعال کند. بنابراین در هنگام خرید گیاهان مختلف بهتر است حساسیت های افرادی که در آن محیط رفت و آمد دارند را بررسی کنید.

2-گل های آرام بخش تا چه میزان بر حالات روحی ما تاثیر دارند؟

طبیعتا تاثیر این گل ها و گیاهان از تاثیر مواد شیمیایی و دارو های مختلف کمتر است و ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا اثر خود را بگذارند. با این حال تاثیر آن ها ماندگار است و این تاثیر هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت و تنها باعث ایجاد حس آرامش در شما خواهد شد.

3-آیا پرورش گل های آرام بخش دشوار است؟

خیر، بسیاری از گل هایی که معرفی شدند شرایط رشد آسانی دارند و نیاز نیست برای مراقبت از آن ها زمان زیادی بگذارید. با این حال باید بتوانید شرایط اولیه مانند نور و دمای مناسب را برای آن ها فراهم کنید و آبیاری منظم را پشت گوش نیاندازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا