مقالات

اصول اولیه طراحی باغچه: خلق فضایی زیبا و دلنشین

اصول اولیه طراحی باغچه

اگر علاقه زیادی به گل و گیاه داشته باشید، حتما آرزوی داشتن یک باغچه یا حیاط پر گل را در ذهن‌تان می‌پرورانید. گل‌ها و گیاهان زیبایی و طراوت زیادی دارند. این موجودات می‌توانند به خانه شما روح و جذابیت زیادی ببخشند. اما شاید این کار، یعنی طراحی باغچه زیبا، به نظرتان کار دشواری بیاید. ولی در اصل این تصور اشتباه است. ساخت و طراحی باغچه اصول اولیه‌ای دارد که اگر با آن‌ها آشنا باشید، به راحتی می‌توانید یک باغچه خاص طراحی کنید. حتی با وجود وسایل محدود و ساده و ارزان قیمت این کار امکان‌پذیر است.

همانطور که گفتیم داشتن یک باغچه زیبا که بتوانید اوقات فراغت خود را در آن بگذرانید اصول خاصی دارد. شاید هر کسی از این اصول و نکات جالب اطلاع نداشته باشد. برای همین اکثر باغچه‌ها شباهت زیادی به هم دارند. در واقع بیشتر افراد برای طراحی باغچه از خلاقیت و سلیقه شخصی خود استفاده نمی‌کنند. در ادامه این مقاله همراه با گل بیار قصد داریم تا شما را با اصول اولیه طراحی باغچه آشنا کنیم. پس با ما همراه شوید.

  • در نظر گرفتن مکانی برای نشستن

شما طراحی باغچه را برای این منظور انجام می‌دهید که از آن لذت ببرید. در واقع اغلب افراد برای این‌که اوقات فراغت و تعطیلات خود را در مجاورت گیاهان سپری کنند و روح و جان تازه‌ای بگیرند به طراحی باغچه‌هایشان می‌پردازند. پس باید یک مکان کاربردی و دلنشین برای نشستن و استراحت کردن در باغچه در نظر بگیرید. با توجه به بودجه‌تان می‌توانید از یک میز و صندلی پلاستیکی یا مبلمان لوکس فضای خارجی استفاده کنید.

  • از بکار بردن رنگ‌ها نترسید!

برگ‌های گیاهان و درختان یک رنگ سبز زیبا و جذاب دارند. همچنین گلبرگ‌های هر گلی رنگ‌های بی‌نظیر و مختص به خود را دارد. نکته اول این است که نباید از کاشتن گل‌ها و گیاهانی با رنگ‌های مختلف در کنار هم بترسید. قرار دادن رنگ‌های متنوع در کنار هم فضای شما را شاداب‌تر جلوه می‌دهد.

نکته دومی که باید به آن توجه کنید استفاده از رنگ‌های متنوع و مختلف برای رنگ‌آمیزی در و دیوار و مبلمان خارجی است. رنگ‌های مورد استفاده برای طراحی فضای باغچه باید شاداب و سرزنده باشد. سعی کنید که برای این منظور از رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای استفاده نکنید. تنها جایی که مجاز به استفاده از رنگ قهوه‌ای هستید در مبلمان و متریال‌های چوبی است.

  • استفاده از وسایل دست‌دوم برای طراحی فضای باغچه

برای طراحی اصولی یک باغچه لازم نیست که هزینه زیادی بپردازید. شما می‌توانید با صرف هزینه محدود وسایل دست دوم را تهیه کنید. همچنین می‌توانید از وسایل تزئیناتی و دکوری‌های بلا استفاده در فضای داخلی منزل هم کمک بگیرید. این لوازم دکوری را در هر کجای فضای باغچه که دوست دارید قرار دهید. به طور مثال می‌توانید از بالشتک‌ها یا کوسن‌های داخلی خانه برای ایجاد فضای نشستن استفاده کنید. یا مانند روزهای قدیم برای ساخت تاب، طناب‌ها و لاستیک‌های قدیمی را بکار ببرید.

  • تزئین ورودی باغچه

برای طراحی اصولی باغچه منزل، بهتر است یک ورودی خاص در نظر بگیرید. این ورودی می‌تواند با طاق‌های چوبی، فلزی و پلاستیکی ساخته شود. برای آن‌که ایده‌های جدیدتر و بهتری را پیدا کنید می‌توانید به جستجوی انواع ورودی باغچه در اینترنت بپردازید. تنوع مدل ساخت طاق‌های ورودی بسیار زیاد است. پرگولا یکی از انواع طاق‌ها برای طراحی باغچه و آلاچیق است.

اصول اولیه طراحی باغچه

  • برای باغچه یک نقطه تمرکز در نظر بگیرید.

اگر می‌خواهید یک باغچه مطابق اصول طراحی روز داشته باشید، باید حتما حداقل یک نقطه تمرکز اصلی برای آن در نظر بگیرید. این نقطه تمرکز اصلی ممکن است یک مجسمه یا یک آبنما باشد. لازم نیست حتما از وسایل گرانقیمت برای طراحی این بخش استفاده کنید. تنها کافیست کمی سلیقه به خرج داده و به دنبال وسایل خاص و کمیاب باشید. توصیه ما به شما قرار دادن یک آبنما با ظاهری جذاب است. زیرا این آیتم علاوه بر زیبایی ظاهری‌اش صداهای آرامش‌بخشی هم ایجاد می‌کند.

  • نورپردازی اصولی باغچه 

هر چقدر هم که باغچه زیبایی داشته باشید اگر نورپردازی مناسب برای آن انجام ندهید جلوه زیبایی نخواهد داشت. بخصوص در هنگام شب برای لذت بردن از این فضا احتیاج به نورپردازی مناسب دارید. استفاده از ریسه‌های نورانی در حیاط یک ایده بی‌نظیر است. این چراغ‌های کوچک و زیبا جلوه خاصی به باغچه شما می‌بخشند. بهتر است که آن‌ها را روی دیوارها، دور تنه درختان و بر روی پایه‌ها و سقف ورودی آلاچیق آویزان کنید. همچنین از چراغ‌های دیواری و زمینی مخصوص باغچه‌ها می‌توانید استفاده نمایید.

  • استفاده از گلدان‌های گل

شاید تصور کنید که در یک باغچه تنها می‌توانید گل‌ها و گیاهان را در زمین بکارید. اما در واقع چنین نیست. استفاده از انواع گل‌ها و گیاهان که در گلدان‌های زیبا کاشته شده‌اند، یک ایده جذاب برای طراحی باغچه است. مثلا قرار دادن این گلدان‌ها در دو طرف پله یا دو طرف ورودی باغچه فکر خوبی خواهد بود.

  • زیبایی در سادگی است!

اگر می‌خواهید یک باغچه زیبا داشته باشید باید آن را به سادگی تمام تزئین کنید. برای طراحی باغچه مدرن، استفاده از رنگ‌های سفید، طوسی و مشکی توصیه می‌شود. همچنین گلدان‌هایی فلزی را بکار ببرید. در این سبک بهتر است که تنوع گل‌ها را هم محدود نگه‌دارید. برای طراحی یک باغچه به سبک روستیک باید از پنل‌های چوبی برای پوشش در و دیوار استفاده کنید. به علاوه استفاده از گلدان‌هایی از جنس چوبی یا حصیری انتخاب مناسبی برای این سبک هستند.

چگونه با بودجه محدود یک باغچه زیبا طراحی کنیم؟

همانطور که در بالا ذکر کردیم طراحی اصولی یک باغچه خاص و بی‌نظیر احتیاجی به پرداخت هزینه‌های سنگین ندارد. خرید انواع وسایل دست‌دوم مانند گلدان‌ها، شمع‌ها، مبلمان، ظروف شیشه‌ای و حتی وسایل نورپردازی هزینه آنچنانی ندارد. اما به شما در رسیدن به هدف‌تان که همان طراحی اصولی باغچه است یاری می‌نماید. اگر می‌خواهید ایده‌های جدید پیدا کنید حتما در سایت‌هایی مانند پینترست جستجو نمایید.

نحوه طراحی باغچه با استفاده از مجسمه

شاید تا به حال عکس‌هایی از باغ‌های بودایی دیده باشید که در آن از مجسمه بزرگ بودا استفاده می‌شود این سبک از طراحی باغچه این روزها بسیار محبوب و پرطرفدار شده‌است. به همین دلیل استفاده از یک مجسمه زیبا می‌تواند انتخابی جذاب باشد. همچنین این مجسمه در واقع همان هدفِ داشتنِ یک نقطه تمرکز اصلی را برای‌تان فراهم می‌کند. البته سبک مجسمه را می‌توانید با توجه به سلیقه شخصی خودتان انتخاب کنید. توجه داشته باشید در باغچه‌هایی با سبک طراحی روستیک و مدرن استفاده از مجسمه مجاز نیست.

نتیجه‌گیری

در این مقاله از سایت گل‌بیار قصد داشتیم که شما را با اصول اولیه طراحی باغچه: خلق فضایی زیبا و دلنشین آشنا کنیم. این‌ها در واقع نکات کلی هستند که طراحان فضای سبز به افراد مبتدی و تازه‌کار انتقال می‌دهند. در واقع اصول پیشرفته و تخصصی دیگری برای انجام این طراحی‌ها وجود دارد. برای آموختن این اصول باید دوره‌های آموزشی خاصی را بگذرانید. به‌طور کلی طراحی اصولی باغچه و فضای سبز یک کار دوست داشتی، سرگرم‌کننده و لذت‌ بخش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا