مقالات

تکثیر گل ها از طریق بذر: کاشت و پرورش بذر گل ها

تکثیر گل ها از طریق بذر

یکی از راحت‌ترین و رایج‌ترین روش‌ها برای تکثیر گیاهان کاشت بذر است. این روش تکثیر گیاهان از سال‌های بسیار دور تاکنون انجام می‌شده است. در واقع کاشت بذر را می‌توان یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای پرورش گیاهان دانست. البته این روش نکات ریزی هم دارد که باید آنها را رعایت کنید. چه یک باغبان ماهر باشید و یا چه در امر کاشت و نگهداری از گیاهان تازه کار باشید فرقی نمی‌کند. به هر حال باید روش تکثیر گیاهان با استفاده از بذر را به طور کامل بدانید تا بتوانید از یک گیاه به صورت درست و ایده‌آل نگهداری کنید. در ادامه این مطلب از سایت گل‌بیار به بررسی تکثیر گل ها از طریق بذر: کاشت و پرورش بذر گل ها می‌پردازیم.

کاشت و پرورش بذر گل ها

همانطور که احتمالاً می‌دانید تکثیر گیاهان به دو روش کلی تکثیر جنسی و تکثیر غیر جنسی انجام می‌شود. روش تکثیر جنسی گیاهان همان روش اصلی و رایج در طبیعت است. اما روش تکثیر غیرجنسی معمولاً توسط انسان‌ها انجام می‌شود. در واقع این روش یک راه طبیعی و عادی به حساب نمی‌آید. با وجود آن که کاشت بذر یک روش آسان به نظر می‌رسد، اما چرا برخی از اوقات وقتی که یک بذر را می‌کاریم گیاهی از آن رشد نمی‌کند؟ دلیل آن در واقع ندانستن و رعایت نکردن برخی از نکات کوچک اما مهم است. در این مقاله قصد داریم که این نکات مهم را برایتان روشن کرده و توضیح دهیم.

  • استفاده از خاک مناسب برای کاشت بذر

بدون بستر مناسب نمی‌توانید یک گیاه را به خوبی پرورش دهید. خاک باید باکیفیت، بارور و مغذی باشد. خاک نباید بیش از رسی یا بیش از حد ماسه‌ای باشد. زیرا خاک‌های مسی، مرطوب‌تر از حالت عادی و خاک‌های ماسه‌ای بسیار خشک هستند. همچنین PH یا اسیدی و بازی بودن خاک اهمیت زیادی دارد. به علاوه باید به وجود ویتامین‌ها و املاح در خاک هم اهمیت دهید. بدون وجود مواد مغذی در خاک، رشد گیاه به شدت سخت خواهد بود. برای کاشت بذر بهتر است از خاک لوم استفاده کنید. البته می‌توان از خاک‌های دیگری هم برای این کار استفاده کرد.

  • خرید و تهیه بذر باکیفیت

هر چقدر که کیفیت بذر بالاتر باشد، قوه نامیه بالاتری دارد. پس در هنگام خرید و تهیه بذر باید به قوه نامیه آن دقت کنید. در واقع قوه نامیه نشانه قدرت بذر در جوانه زدن و پرورش است. هر چقدر که این عدد پایین‌تر باشد، احتمالا ایجاد و رشد بذر کمتر می‌شود. در نتیجه باید به این نکته دقت داشت. در غیر اینصورت رشد بذر احتمالا با مشکل مواجه می‌گردد.

  • تهیه گلدان مناسب

گلدان باید جای کافی برای ایجاد ریشه را داشته باشد. همچنین باید انتهای این گلدان سوراخ باشد. زیرا آب اضافه و رطوبت موجود در خاک باید از این سوراخ خارج شود. به علاوه بهتر است یک گلدان سرامیکی برای قرار دادن بذر بخرید. در واقع توصیه می‌کنیم که سراغ گلدان‌های سفالی نروید. همچنین باید زیر گلدانی خوبی هم زیر آن قرار دهید.

برای آشنایی بیشتر با روش تکثیر قلم زنی مقاله نحوه قلمه زدن گیاهان آپارتمانی را از سایت گل بیار مطالعه کنید.

روش‌های تکثیر گیاهان با بذر

روش‌های تکثیر گیاهان با بذر

شاید تصور کنید که برای کاشت یک گیاه در خاک، تنها کافیست بذر آن را در خاک قرار دهید. اما در واقع چنین نیست! روش‌های متنوعی برای کاشت بذر یک گیاه وجود دارد. این که از کدام یک از این روش‌ها باید استفاده کنید، بستگی به فصلی دارد که تکثیر را انجام می‌دهید. در ادامه این مقاله دو روش‌های تکثیر گیاهان با بذر را بررسی می‌کنیم.

  • روش کاشت مستقیم

در فصول بهار و تابستان، کاشت بذر با مشکل خاصی مواجه نیست. به همین دلیل خیلی راحت می‌توانید گلدان و خاک یا خاک باغچه را آماده کرده و بذر را درون آن بکارید.این کار بسیار آسان است. در نهایت هم بذر را آبیاری کرده و اجازه دهید رشد کند. به عبارتی حتی کاشت بذر در این فصول در بیرون از خانه کار راحتی است.

  • روش کاشت غیر مستقیم

با این وجود در فصول پاییز و زمستان شما نمی‌توانید بذر را در خاک و هوای سرد بیرون بکارید. زیرا در چنین شرایط نامناسب و سردی بذر رشد نخواهد کرد. به همین دلیل ابتدا باید بذر را در گلدان در داخل خانه بکارید. سپس بعد از مدتی که گیاه رشد کافی را انجام داد، به سراغ انتقال گیاه به خاک باغچه یا مکان مورد نظر خود بروید. به این روش، روش کاشت غیر مستقیم بذر می‌گویند.

نحوه و مراحل کاشت بذر

همانطور که گفتیم، ابتدا ته گلدان را باید سوراخ کنید. سپس مقداری سنگ ریزه داخل آن بریزید. این سنگ‌ها باید تا نیمه گلدان را پر کنند. سپس روی این سنگ‌ها را با خاک مرغوب باید پر کنید. در این مرحله می‌توانید بذر را داخل خاک قرار دهید. دقت کنید که کاشت بذر در عمق مناسب، نکته‌ای مهم و قابل توجه است. پس حتما آن را در نظر بگیرید و بذر را در محل مناسب قرار دهید. به هیچ عنوان بذر را نزدیک سطح خاک یا خیلی عمیق نکارید. هر کدام از این اشتباهات باعث از بین رفتن بذر و رشد نکردن آن می‌شود. بعد از کاشت هم باید گیاه را به خوبی آبیاری کنید. به منظور حفظ رطوبت خاک می‌توانید دور گلدان‌ها را کیسه بکشید. بهتر است در نهایت مقداری کود هم به خاک بذر اضافه کنید تا بستر مناسبی برای رشد بذر فراهم نمایید.

مراقبت‌های مورد نیاز بعد از کاشت بذر

مراقبت‌های مورد نیاز بعد از کاشت بذر در واقع همان مراقبت‌های عادی و رایج در سایر گیاهان هستند. رسیدن نور کافی به گیاه، آبیاری مناسب و مکرر و همچنین کوددهی به موقع و صحیح از جمله این نکات می‌باشد. همچنین دمای هوا نباید بیش از حد سرد یا خیلی گرم باشد. بیشترین دمایی که در آن یک بذر رشد می‌کند، زیر ۳۰ درجه سانتی گراد است.

 نتیجه‌گیری

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کاشت بذر کاری آسان و بدون دردسر است. در واقع بعد از رعایت نکات اولیه و مهم در رابطه با کاشت و مراقبت از گیاه هم شما دچار مشکلی نخواهید شد. در نتیجه باید توجه داشته باشید که نکاتی که درباره تکثیر گل ها از طریق بذر: کاشت و پرورش بذر گل ها در این مقاله گفتیم را رعایت کرده و در نظر بگیرید. در غیر اینصورت احتمال این که بذر به خوبی رشد نکند، بالا می‌رود. اگر با وجود دانستن مطالب فوق باز هم تصور می‌کنید که تکثیر گیاه از روش کاشت بذر برایتان دشوار است، می‌توانید از یک باغبان ماهر بخواهید که این کار را برایتان انجام دهد. البته برای صرفه جویی در هزینه بهتر است که خودتان آن را انجام دهید. با نکات ذکر شده در بالا به راحتی می‌توان بذر را به روش‌های مستقیم و غیر مستقیم کاشت و از آن مراقبت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا