مقالات

بهترین گیاهان برای ساخت گلدان آویزی

روش ساخت گلدان آویزی

انواع گل ها و گیاهان از بهترین تزئینات فضا های داخلی و یا محیط های خارجی به شمار می‌آیند و کمی رنگ سبز می‌تواند هر محیطی را به آسانی زیباتر، زنده‌تر و شاداب‌تر جلوه دهد. روش های متنوع بسیاری برای استفاده از انواع گلدان های حاوی گیاهان آپارتمانی و گل های رنگارنگ وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از گلدان های آویز از سقف یا از نقاط مرتفع دیگر مانند لبه طاقچه یا ویترین و کتابخانه است است. در گل بیار به بررسی بهترین گیاهان برای ساخت گلدان آویزی خواهیم پرداخت.

پیش از شناخت بهترین گیاهان برای ساخت گلدان آویزی، بهتر است ابتدا کمی نحوه ساخت این گلدان ها و ویژگی های آن ها را بشناسیم. گلدان های آویزی می‌توانند با ارتفاع های مختلفی از سقف آویزان شوند و به روش متفاوتی از آن ها برای زیباسازی فضا استفاده شود. معمولا برگ های گیاهان داخل گلدان به زیبایی از داخل آن به سمت پایین سرازیر می‌شوند و جلوه زیبایی به گلدان می‌دهند.

روش های مختلفی برای ساخت این گلدان ها وجود دارد و می‌توان آن ها را به صورت آماده و همراه با گیاه داخل گلدان از گلفروشی ها نیز تهیه نمود. این گلدان ها برای آویزان شدن از سقف نیاز به یک آویز از جنس زنجیر فلزی یا بافت های مکرومه و غیره دارند. 

همچنین باید یک قلاب برای نگه داشتن گلدان روی سقف نصب گردد. همچنین می‌توان یک گلدان معمولی و بدون زنجیر را روی لبه طاقچه یا کتابخانه قرار داد و برگ های گیاه داخل آن را به سمت پایین سرازیر نمود.

این گلدان ها طرفداران بسیاری دارند و زیبایی آن ها گاهی چند برابر یک گلدان معمولی است که روی زمین و یا لبه پنجره ها قرار می‌دهید. 

ارتفاع گلدان باید به گونه‌ای باشد که امکان دسترسی به آن را داشته باشید و بتوانید به خوبی از گیاهان داخل گلدان مراقبت کنید. همچنین می‌توانید گلدان های آویزی را با دیگر انواع گلدان و تزئینات فضای سبز در منزل یا محیط کار ترکیب نمایید.

مزایای ساخت گلدان آویزی

استفاده از بهترین گیاهان برای ساخت گلدان آویزی مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت. این گلدان ها می‌توانند جلوه تازه‌ای به فضای محیط کار، خانه یا حتی فضا های عمومی بدهند. در ادامه برخی از مزایای استفاده از گلدان های آویزی را بررسی خواهیم کرد.

  • صرفه‌ جویی در فضا: گلدان ‌های آویزی به شما امکان می‌دهند تا بتوانید از گلدان های حاوی گیاهان سبز و زیبا در محیط های کوچک و محدود نیز استفاده کنید. با نصب آن ها روی دیوار یا سقف، می‌توانید در اشغال فضای کف صرفه جویی نمایید و محیطی سبز و زیبا ایجاد کنید.
  • طراحی دکوراتیو: گلدان های آویزی یکی از بهترین عناصر دکوراتیو در دکوراسیون داخلی هستند که در سبک های دکوراسیون متنوعی از جمله مدرن یا کلاسیک می‌توانند کاربرد داشته باشند.
  • زیبایی محیط: استفاده از گیاهان رنگارنگ و زیبا در گلدان های آویزان شده از سقف یا دیوار و یا قرار گرفته بر روی طاقچه و لبه قفسه ها، می‌تواند زیبایی محیط و فضای اتاق شما را بیش از پیش افزایش دهد. 
  • اثر مثبت بر روحیه: قرار گرفتن گیاهان در مقابل دید شما به خصوص با جلوه زیبایی که گلدان های آویزی ایجاد می‌کنند، می‌تواند باعث ایجاد حس مثبت و شادابی در تمام افرادی شود که به اتاق شما وارد می‌شوند.
  • دسترسی آسان به گیاهان: اگر فضای کمی برای قرار دادن گلدان دارید، می‌توانید با اضافه کردن گلدان های آویزی در ارتفاعی بالاتر از دیگر گلدان ها، به آسانی به تمام گلدان ها دسترسی داشته باشید و بتوانید به آن ها رسیدگی کنید.

ساخت گلدان آویزی

بهترین گیاهان برای ساخت گلدان آویزی

بهترین گیاهان برای ساخت گلدان آویزی، گیاهانی هستند که برگ های آن ها رشد مناسب و ساقه های نسبتا نازک و رونده‌ای دارند. این گیاهان نباید دارای یک ساقه محکم و ضخیم در میان برگ ها باشند، زیرا چنین ساقه‌ای مانع از سرازیر شدن برگ ها به سمت پایین خواهد شد. 

برگ های بهترین گیاهان برای ساخت گلدان آویزی معمولا سبک و ظریف هستند تا آویزان شدن آن ها از گلدان موجب سنگینی بیش از حد گلدان نشود. در ادامه برخی از انواع گیاهان مناسب برای ساخت گلدان های آویزی را بررسی خواهیم کرد.

1-گیاه اشک نوزاد

یکی از بهترین گیاهان برای ساخت گلدان آویزی، گیاه اشک نوزاد است. این گیاه دارای برگ های ظریف و زیبا با ساقه های رونده است که رشد سریعی دارند و در مدت زمان کوتاهی پس از کاشت در گلدان، شروع به سرازیر شدن از اطراف آن خواهند کرد و جلوه بسیار زیبایی ایجاد می‌کنند.

2-گیاه سرخس بوستون

گیاه سرخس بوستون یکی از دیگر بهترین گیاهان برای ساخت گلدان آویزی است. نگهداری این گیاه بسیار ساده است و اگر فرصت کمی برای نگهداری از گلدان ها دارید می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. همچنین استفاده از انواع سرخس در شهر هایی با هوای آلوده توصیه می‌شود، زیرا این گیاهان در عین زیبایی می‌توانند یک تصفیه کننده هوای مناسب باشند.

3-گیاه فیلودندرون

گیاه فیلودندرون را نیز می‌توان یکی از بهترین گیاهان برای ساخت گلدان آویزی برشمرد. این گیاه دارای برگ های قلبی یا برگ انجیری است و این برگ ها نسبتا ضخیم و پهن هستند. مدل قلبی برگ های فیلودندرون برای ساخت گلدان های آویزی بیشتر توصیه می‌شود. ریشه محکم این گیاه حتی در صورت آویز شدن برگ ها به سمت پایین، به خوبی آن ها را متصل به یکدیگر و به ساقه اصلی نگه می‌دارد.

4-گیاه پوتوس

گیاه پوتوس نوعی گیاه رونده و پیچک مانند است که گلدان حاوی آن هم می‌تواند از سقف آویزان شود و هم روی زمین قرار گیرد و ساقه ها و برگ های گیاه می‌توانند از دیوار ها بالا رفته و سقف و دیوار شما را کم کم پر کنند. این گیاه می‌تواند برای علاقه مندان به فضای سبز در محیط های داخلی انتخاب بسیار مناسبی باشد. 

5-گیاه سدوم مورگانیانوم

گیاه سدوم مورگانیانوم نیز یکی از بهترین گیاهان برای ساخت گلدان آویزی است. این گیاه زیبا دارای برگ های کوچک اما گوشتی و ضخیم است و شکل بامزه و جالبی ایجاد می‌کند. به خصوص زمانی که به اندازه کافی رشد کرده و تا حدی از لبه های گلدان آویز شود.

6-گیاه سروپژیا

گیاه سروپژیا را نیز می‌توانید به عنوان یک گیاه مناسب برای کاشتن در گلدان های آویزی در نظر بگیرید. این گیاه به عنوان گیاه رشته قلب نیز شناخته می‌شود. برگ های آن ترکیبی از سبز و نقره‌ای هستند و می‌توانند جلوه زیبا و شیکی به منزل شما بدهند.

7-گیاه ساکولنت غوره‌ای

از بهترین گیاهان برای ساخت گلدان آویزی، می‌توان گیاه ساکولنت غوره‌ای را نام برد که با نام علمی سنسیو رولیانوس نیز شناخته می‌شود. اگر در مناطق گرم و خشک زندگی می‌کنید، این ساکولنت می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد، زیرا مقاومت بالایی در برابر هوای گرم و دمای بالا دارد.

8-گیاه پیچک انگلیسی

گیاه پیچک انگلیسی یا پاپیتال، به نور خورشید نسبتا زیادی نیاز دارد و در صورتی که نور کافی دریافت کند، رشد سریع و مناسبی خواهد داشت و می‌تواند جلوه خاص و جذابی در خانه شما داشته باشد. طول ساقه های آن می‌تواند بسیار زیاد شود و باید آن را در ارتفاع بیشتری قرار دهید تا ساقه های آن به زمین برسند.

9-گیاه پپرومیا

این گیاه می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای افرادی باشد که به گلدان های آویزی علاقه دارند اما نمی‌خواهند ساقه های گیاه خیلی بلند شوند و تا زمین برسند. ساقه های گیاه پپرومیا به صورت پراکنده به جهات مختلف رشد می‌کند و به میزان کمتری از گلدان سرازیر می‌شود.

10-گیاه هویا لاینریس

برگ های گیاه هویا لاینریس کشیده و ظریف هستند و این گیاه می‌تواند یکی از بهترین گیاهان برای ساخت گلدان آویزی باشد، زیرا ساقه های آن رشد بسیار خوبی دارند و می‌توانند به سرعت به قد مورد نظر شما برسند.

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی بهترین گیاهان برای ساخت گلدان آویزی پرداختیم و مزایا و نحوه ساخت این گلدان ها را نیز بررسی نمودیم. گلدان ها و گیاهان سبز و زیبا می‌توانند روش بسیار مناسبی برای زیباسازی محیط و همچنین بهبود روحیه و تصفیه هوای فضا های داخلی باشند. گلدان های آویزی نیز روش جالبی برای اضافه کردن بر تعداد گلدان های شما با صرفه جویی در فضای مورد نیاز برای پرورش گیاهان هستند.

سوالات متداول

1-چه ویژگی ‌هایی باید در گیاهان مناسب برای ساخت گلدان آویزی مدنظر قرار گیرد؟

برای انتخاب بهترین گیاهان برای ساخت گلدان آویزی، ویژگی‌ های زیر را در نظر بگیرید:

  • رشد مناسب
  • ساقه های باریک و رونده
  • برگ های ظریف و کوچک
  • امکان رشد در فضای بسته با نور کم
  • ترجیحا نیاز به آبیاری کمتر نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی

2-آبیاری گیاهان گلدان آویزی چگونه انجام می‌شود؟

آبیاری گیاهان مناسب برای گلدان های آویزی، مانند آبیاری سایر گیاهان آپارتمانی باید زمانی انجام شود که خاک سطحی گلدان خشک شده باشد و نباید آبیاری را زمانی انجام داد که خاک هنوز مرطوب است، زیرا رطوبت بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد. همچنین برای فواصل آبیاری و نحوه آبیاری، باید به نیاز های گیاه و نوع آن توجه داشته باشید.

3-چه گلدان هایی برای ساخت گلدان آویزی مناسب هستند؟

گلدان مناسب برای ساخت گلدان های آویزی باید متناسب با اندازه گیاه و میزان رشد ریشه آن باشد. همچنین باید کف محکمی داشته باشد و در عین استحکام، نباید وزن خیلی زیادی داشته و خیلی بزرگ باشد. این گلدان باید دارای امکان آویز شدن از طریق زنجیر یا بافت های مکرومه به سقف یا سطوح دیگر باشد. همچنین به زیبایی گلدان توجه ویژه داشته باشید، زیرا بیشتر از گلدان هایی که بر روی زمین قرار می‌دهید در مقابل دید خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا