مقالات

لیست گل‌ هایی که باعث جذب حشرات می‌شوند

گل ها و گیاهان رنگارنگ، تنوع گونه‌ای بسیار زیادی در سراسر دنیا دارند و هنوز هم می‌توان در مناطق دوردست و ناشناخته گیاهانی را پیدا کرد که تاکنون کشف نشده و ویژگی های عجیب و متفاوتی دارند. یکی از عجیب‌ترین و جالب‌ترین گونه های گیاهی که تنوع بالایی نیز دارند، گل های جاذب حشرات هستند که معمولا به آن ها گیاهان گوشتخوار هم گفته می‌شود. با توجه به ظاهر خاص و متفاوت اغلب این گیاهان، بسیاری از افراد علاقه دارند که از آن ها در منزل خود نگهداری کنند. در ادامه با انواع گل های جاذب حشرات بیشتر آشنا خواهید شد.

آشنایی با گل های جاذب حشرات

شاید برای شما جالب باشد که بدانید گل ها و گیاهانی در دنیا وجود دارند که به روش های مختلف حشرات را به خود جذب نموده و از آن ها تغذیه می‌کنند. اولین شگفتی و سوالی که درباره گل های جاذب حشرات برای افراد به وجود می‌آید این است که گیاهان معمولا غذای خود را از طریق خاک و ریشه ها تامین می‌کنند، پس چه نیازی به خوردن حشره ها خواهند داشت و این کار را چطور انجام می‌دهند؟

در وهله اول باید توجه داشته باشید که اغلب گل های جاذب حشرات و گوشتخوار، معمولا در مناطق مردابی و لجنزار با خاک نه چندان حاصلخیز می‌رویند. بنابراین خاک منطقه بومی آن ها توانایی تامین نیاز های تغذیه‌ای گیاه مانند ترکیبات نیتروژن دار را نخواهد داشت. 

به این ترتیب این گیاهان به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که این نیاز های تغذیه‌ای را از طریق بدن جاندارانی مانند حشرات تامین کنند. همچنین کلمه خوردن حشرات در مورد این گیاهان کاملا مشابه با مقوله خوردن در سایر موجودات زنده نیست و این گیاهان در واقع تنها به مواد مغذی موجود در بدن حشره نیاز دارند و آن را به روش های مختلفی از بدن جاندار خارج و جذب می‌کنند.

جالب است بدانید که گل های جاذب حشرات هر کدام روش مخصوص به خود را برای جذب طعمه دارند و پس از جذب اجازه خروج و جدا شدن حشره از بدنه گیاه را نخواهند داد. همچنین هر کدام از آن ها به گونه خاصی از جانداران و حشرات علاقه دارند و موجودات دیگر را در دام نخواهند انداخت و در این زمینه کاملا هوشمندانه عمل می‌کنند.

انواع گل های جاذب حشرات

ممکن است برخی افراد تصور کنند که نگهداری گل های جاذب حشرات در خانه، باعث می‌شود که خانه آن ها پر از این حشرات شود و نمی‌توان از چنین گیاهانی در خانه نگهداری نمود. در حالی که کارشناسان معتقدند این گیاهان می‌توانند حشراتی که در خانه شما هستند را به خود جذب نموده و شما را از دست آن ها راحت کنند.

بنابراین لازم نیست نگران این موضوع باشید و می‌توانید در صورتی که به یکی از این گل ها و گیاهان علاقه دارید، با فراهم نمودن شرایط لازم آن ها را در منزل یا حیاط خود نگهداری کنید. اغلب این گیاهان می‌توانند هوا را نیز تصفیه کنند و ظاهر جالب و متفاوتی نیز دارند. در ادامه با برخی از گونه های گیاهی جاذب حشرات یا همان گوشتخوار آشنا خواهید شد.

گل ساراسنیا (Sarracenia)

گل ساراسنیا یکی از انواع گل های جاذب حشرات است که ظاهر عجیب و متفاوتی دارد. روش جذب حشرات توسط این گیاه به کمک رنگ جذاب، بوی تند برای حشرات و همچنین شیره چسبناک با بوی جاذب حشرات است. این گل دارای بدنه‌ای به شکل کوزه است و به آن گل کوزه دار هم گفته می‌شود.

شیره چسبناک این گیاه از لبه های خارجی شروع می‌شود و داخل قسمت کوزه شکل نیز وجود دارد. حشرات با نشستن بر روی این شیره به گیاه چسبیده و به مرور به داخل کوزه چسبناک کشیده می‌شوند تا خورده شوند. این گیاه رشد سریع و مقاومت مناسبی جهت نگهداری در منزل دارد.

گل دروزرا (Drosera)

گل دروزرا یکی دیگر از گل های جاذب حشرات است که ظاهری زیبا و عجیب با رنگ صورتی دارد و به آن شبنم خورشید نیز گفته می‌شود. این گیاه در محل خزه های خشک شده می‌روید و برای تغذیه خود یک سیستم هوشمند و پیشرفته برای جذب حشرات دارد.

این گل بر روی برگ های خود بخش های نازک و کوچک سوزن مانندی دارد که از نوک آن ها یک شیره چسبناک رنگی و دارای بوی مورد علاقه حشرات ترشح می‌شود. حشرات پس از نشستن بر روی برگ گیاه به کمک این شیره به گیاه چسبیده و کم کم توسط همین ماده و پرز های روی برگ ها تجزیه خواهند شد.

گیاه ونوس حشره خوار (Venus FlyTrap)

گیاه ونوس حشره خوار یکی از شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین گل های جاذب حشرات است و زمانی که عنوان گیاه گوشتخوار را می‌شنوید احتمالا ظاهر این گیاه به ذهن شما می‌آید. ونوس حشره خوار همان گیاهی است که برگ های آن به شکل دو صفحه در مقابل هم و مانند یک صدف قرار گرفته‌اند و زمانی که یک حشره در داخل این محفظه قرار می‌گیرد به سرعت بسته شده و تا پایان هضم طعمه باز نخواهند شد.

این گیاه نیز دارای محرک هایی برای جذب حشرات است که باعث نشستن حشره بر روی برگ ها شده و پیش از آن که حشره متوجه تله شود آرواره ها بر روی او بسته خواهند شد. این گیاه را می‌توان در گلخانه یا حتی منزل پرورش داد و حتی اگر ماهیانه یک عدد مورچه هم شکار کند برای رشد آن کافی خواهد بود.

گل های گیاه ونوس که دارای گرده های لازم برای تولیدمثل گیاه هستند در بالای این برگ های مهاجم قرار دارند و با وجود این ویژگی حشراتی که مسئول گرده افشانی هستند طعمه برگ ها نخواهند شد.

گل رنگین کمان (Byblis)

این گل زیبا و جذاب یکی دیگر از گل های جاذب حشرات است که هم نوع بیابانی و هم نوع آبزی دارد که هر دو آن ها شکارچی هستند. این گیاه بر روی ساقه های خود دارای ماده‌ای چسبناک با بو و مزه شیرین و جذب کننده برای حشرات است و زمانی که حشره بر روی این ماده می‌نشیند، به آن چسبیده و کم کم توسط ساقه تجزیه و جذب گیاه خواهد شد.

گل های جاذب حشرات

گل باترورت (ButterWort)

گل باترورت که به آن گیاه کره‌ای هم گفته می‌شود یکی از دیگر از گل های جاذب حشرات است که ظاهری چرب و چسبناک دارد و به همین علت به کره صبحانه تشبیه شده است. محل رویش این گل زیبا و عجیب در میان شکاف سنگ ها و صخره هاست و رنگ گل های آن بنفش یا آبی خواهد بود.

بر روی برگ های این گل غددی وجود دارند که ماده‌ای چسبناک و دارای قابلیت جذب حشرات ترشح می‌کنند. حشرات به این ماده جذب شده و بر روی برگ می‌نشینند. زمانی که حشره متوجه می‌شود که توانایی بلند شدن از روی برگ را ندارد شروع به تقلا و حرکت بیشتر می‌کند که همین امر باعث ترشح ماده چسبناک بیشتر و همچنین لوله شدن برگ ها و تنگ‌تر شدن تله می‌شود تا در نهایت حشره تجزیه گردد.

گیاه بروچینیا (Brocchinia Reducta)

گیاه بروچنیا یکی از جالب‌ترین گل های جاذب حشرات است که از خانواده گیاه آناناس است و دارای برگ های بزرگی است که به صورت چندتایی کنار هم قرار گرفته و در داخل آن ها یک حفره ظرف مانند ایجاد می‌شود. در داخل این حفره مایعی معطر پر می‌شود که بوی آن می‌تواند حشرات را جذب کند.

همچنین لبه های این برگ ها نیز دارای بازتاب نور ماورای بنفش است که توسط حشرات قابل تشخیص می‌باشد. حشرات به بوی مایع و این نور جذب شده و از آنجایی که لبه های خارجی برگ ها لیز است به داخل حفره افتاده و کم کم تجزیه خواهند شد.

سفالوتوس (Cephalotus)

گیاه سفالوتوس هم از دیگر گل های جاذب حشرات است که دارای برگ هایی به شکل کوزه های کوچک است که نزدیک به زمین می‌رویند. برگ های کوزه شکل این گیاه از یک مایع چسبناک و جاذب حشرات نیمه پر شده است و همچنین دارای یک درپوش برای جلوگیری از ورود آب باران است. حشرات با ورود به این محفظه پر از مایع چسبناک، در آن حبس شده و به مرور تجزیه می‌شوند.

نتیجه گیری

تنوع گونه های گیاهی در نقاط مختلف دنیا به طرز شگفت آوری زیاد است و هر گونه گیاهی ویژگی جدیدی برای متعجب ساختن شما دارد. گل های جاذب حشرات و گوشتخوار یکی از جالب‌ترین و عجیب‌ترین گونه های گیاهی هستند که می‌توانند دارای اندازه های بسیار بزرگی نیز باشند.

در برخی از مناطق تا مدت ها تصور می‌شد که این گونه ها توانایی خوردن انسان را نیز دارند و مردم از آن می‌ترسیدند. اما لازم نیست نگران باشید، زیرا اغلب آن ها بسیار هوشمندانه طعمه خود را انتخاب می‌کنند و تنها حشرات خاصی را جذب و تجزیه خواهند کرد.

سوالات متداول

1-آیا می‌توان گل های جاذب حشرات را در خانه نگه داشت؟

بله، بسیاری از این گیاهان امکان پرورش در فضای خانه، حیاط یا گلخانه را دارند و با فراهم کردن شرایط مشابه با منطقه بومی آن ها می‌توانید این گیاهان را نگه دارید. همچنین آن ها می‌توانند حشرات مزاحم خانه شما را جذب نموده و از بین ببرند و تعداد این حشرات را کاهش دهند و همچنین هوا را نیز تصفیه کنند.

2-آیا نگهداری از گیاهان جاذب حشرات سخت است؟

نگهداری از این گیاهان نیز شباهت زیادی به نگهداری گیاهان آپارتمانی معمولی دارد و آن ها نیز به مقدار مشخصی نور و آب و دما و رطوبت نیاز دارند. با این حال ممکن است برخی از این گونه ها نیاز های خاصی داشته باشند که شما نتوانید در محیط خود آن ها را برآورده کنید و یا این کار برای شما سخت باشد. توصیه می‌شود پیش از خرید حتما تمام نکات نگهداری گیاه را از فروشنده بپرسید و با شرایط خود مقایسه نمایید.

3-از کجا می‌توان گل های جاذب حشرات را خرید؟

این گل ها از گیاهان آپارتمانی دیگر کمیاب‌تر هستند و ممکن است در هر گلفروشی پیدا نشوند. برای خرید این گل ها بهتر است به گلخانه هایی که تنوع گیاهی بالایی دارند و یا فروشگاه های آنلاین گل و گیاه که می‌توانند گیاهان مورد نظر شما را تامین نمایند مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا