مقالات

بهترین روش‌های کاشت و آبیاری برای گل‌های شمعدانی

کاشت و آبیاری گل‌های شمعدانی

گل شمعدانی یکی از آن دسته گل‌های زیبا و محبوب است. این گل در فصل‌های گرم مانند بهار و تابستان رشد می‌کند. اما به طور کلی شمعدانی گلی همیشگی است. این گل همیشه شکوفه دارد و گل می‌دهد. زیبایی ظاهری این گل به دلیل رنگ‌های پرانرژی و جذابش است. در واقع این گل حیاط یا باغچه‌ها را بسیار زیبا جلوه می‌دهد. اگر به این گل علاقه دارید، باید انواع آن و بهترین روش‌های کاشت و آبیاری برای گل‌های شمعدانی را بدانید. در این مقاله از سایت گل بیار درباره بهترین روش‌های کاشت و آبیاری برای گل‌های شمعدانی توضیح می‌دهیم.

شمعدانی چه گیاهی است؟

شمعدانی یکی از گیاهان بومی آفریقای جنوبی است. شمعدانی‌ها گل‌های مناسب برای پرورش هستند. در واقع این گل‌ها نیاز زیادی به توجه و مراقبت ندارند. به طور کلی هم کاشت آن‌ها آسان است و هم مراقبت از آن‌ها. این گیاه به آفتاب زیاد و خاک مناسب نیاز دارد. همین دو مورد برای ادامه رشد و گل‌دهی آن کافی است. در واقع این گیاه یکی از آسان‌ترین و محبوب‌ترین گیاهان برای نگهداری است.

معرفی انواع مختلف شمعدانی

شاید تصور کنید که شمعدانی‌ها فقط یک نوع دارند. در واقع چنین تصوری درست و صحیح نیست. باید بدانید که این گل انواع مختلفی دارد. هر کدام از انواع شمعدانی‌ها شکل ظاهری و نوع مراقبت‌های متفاوتی دارند. در ادامه این بخش از مطلب به معرفی انواع مختلف شمعدانی می‌پردازیم. پس با ما همراه شوید.

  • شمعدانی رگال یا شمعدانی اژدر
  • شمعدانی آنجل
  • شمعدانی برگ عشق
  • شمعدانی زونال
  • شمعدانی یونیک
  • شمعدانی برگ عطری

شمعدانی اژدر و رگال یک نوع از شمعدانی‌های بسیار محبوب است. همه ما این نوع از شمعدانی‌ها را بیشتر دیده‌ایم و بیشتر با مراقبت از آن‌ها آشنایی داریم. در واقع شمعدانی رگال پرطرفدارترین نوع شمعدانی است. در نتیجه شما هم اگر به دنبال خرید یک گل رایج و محبوب هستید، به سراغ خرید این گل بروید. بقیه انواع شمعدانی‌ها هم محبوبیت مخصوص به خود را دارند. در ادامه این مقاله از سایت گل بیار با بهترین روش‌های کاشت و آبیاری برای گل‌های شمعدانی آشنا می‌شوید.

نحوه نگهداری و پرورش شمعدانی

برای نگهداری از شمعدانی، باید به سراغ نیازهای اولیه آن بروید. اطلاع از این نیازها اهمیت زیادی برای پرورش و رشد صحیح شمعدانی دارد. این گیاه هم مانند اغلب گل‌ها و گیاهان دیگر، نیازهای حیاتی ثابتی مانند میزان دریافت نور خورشید، آبیاری اصولی، کوددهی و همچنین هرس کردن به موقع دارد. در غیر این صورت گیاه به سرعت از بین می‌رود. برای آن که مطمئن شوید که گیاه شمعدانی به خوبی رشد می‌کند باید آن را در محیطی با آب و هوای مناسب قرار دهید. رطوبت و دمای هوا از جمله نکات تعیین کننده در پرورش شمعدانی هستند. در ادامه به معرفی شرایط مناسب برای پرورش این گل می‌پردازیم.

  • میزان نور خورشید مناسب برای شمعدانی

شمعدانی یک گیاه نیازمند به نور زیاد خورشید است. این گیاه را می‌توانید در زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید. نور خورشید برای پرورش شمعدانی باید بسیار زیاد و به مدت طولانی به آن بتابد. مهم است بدانید که شمعدانی‌ها به محیط‌های گرم و نور زیاد علاقه دارند. اگر این گیاه نور کافی دریافت نکند، به سرعت رشدش متوقف می‌شود. بنابراین برای تداوم رشد و پرورش آن، باید آن را در زیر نور خورشید قرار دهید. حتی این گیاه را می‌توانید در فضای بیرونی بالکن یا حیاط قرار دهید.

کاشت و آبیاری گل‌های شمعدانی

  • روش آبیاری گل شمعدانی

شاید جالب باشد که بدانید شمعدانی در برابر خشکی و آبیاری کم، مقاومت بالایی دارد. از آن جایی که این گیاه اصالتا از آفریقا می‌آید، خشک بودن برای آن امری طبیعی است. با این وجود برای رشد بهتر گل شمعدانی، باید آن را به صورت مرتب آبیاری نمایید. آبیاری مرتب باعث گل دهی و رشد صحیح این گیاه می‌شود. در نتیجه بهتر است همیشه روی آبیاری این گیاه دقت زیادی به خرج دهید. البته باید در نظر بگیرید که قبل از آبیاری این گیاه، خاک آن باید کاملا خشک شود. به این ترتیب باید اول خاک گلدان را مورد بررسی قرار دهید. با در نظر گرفتن این نکته، باید شمعدانی را هر ۵ روز تا یک هفته یکبار آبیاری نمایید. در ادامه با میزان رطوبت کافی برای شمعدانی هم شما را آشنا خواهیم کرد. پس با ما همراه شوید.

  • رطوبت کافی برای شمعدانی

این گیاه نیاز به رطوبت زیادی ندارد. رطوبت موجود در خاک آن می‌تواند باعث فاسد شدن ریشه گیاه شود. به همین دلیل می‌گوییم قبل از آن که شمعدانی را آبیاری کنید، میزان خشکی خاک آن را بررسی نمایید. با این وجود قرار گرفتن گلدان گل شمعدانی در زیر نور مستقیم خورشید، باعث خشکی بیش از حد خاک آن می‌شود. در نتیجه اگر شمعدانی را در زیر نور مستقیم قرار می‌دهید، باید آبیاری آن را به شکل منظم‌تری انجام دهید. 

  • دمای مناسب برای رشد شمعدانی

دمای مورد نیاز برای رشد شمعدانی بستگی به نوع شمعدانی دارد. در اغلب موارد، برای رشد شمعدانی باید دمای آن بین 10 تا 25 درجه سانتی گراد باشد. اما نوعی از شمعدانی به نام برگ عطری وجود دارد که در دمای زیر ۱۰ درجه هم رشد می‌کند. به همین دلیل دمای مورد نیاز برای رشد شمعدانی را باید از باغبانان یا فروشندگان گل سوال کنید.

  • اصول کوددهی به گل شمعدانی

کوددهی برای گل شمعدانی باید در فصول بهار و تابستان انجام شود. به هیچ عنوان این کار را در فصل پاییز و زمستان انجام دهید. در کل بهترین نوع کود برای شمعدانی کود سه بیست نام دارد. سه بیست یعنی میزان نیتروژن و فسفات موجود در این کود باید ۲۰ درصد باشد. همچنین پتاسیم آن هم باید ۲۰ درصد باشد. فسفات باعث قدرت یافتن ریشه، نیتروژن باعث رشد و برگ‌دهی گیاه و همچنین پتاسیم باعث افزایش گل‌دهی می‌شود.

  • آفت‌ها و بیماری‌های رایج در گل شمعدانی

اگر شمعدانی را پرورش داده باشید، احتمالا دیده‌اید که برگ‌ها آن ممکن است سوراخ شوند. این مسئله به دلیل وجود حلزون یا کرم‌های سبز روی گیاه شمعدانی ایجاد می‌شود. سمپاشی می‌توان این مشکل را رفع کند. همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که برای شمعدانی پیش می‌آید، سفید شدن برگ‌های آن است. دلیل سفید شدن برگ‌ها در واقع کپک پودری یا کمبود نور است. از جمله آفات رایج برای گیاه شمعدانی می‌توان به مگس سفید ،کنه تارعنکبوتی و شپشک آرد آلود اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

گل شمعدانی یک گیاه مناسب برای نگهداری است. به راحتی می‌توان از این گیاه در فضای آپارتمان مراقبت کرد. همچنین این گیاه در برابر آفات و مشکلات به شدت مقاوم است. در نتیجه این گیاه به شدت بی دردسر به حساب می‌آید. از آن جایی که گل شمعدانی محبوبیت زیادی دارد، در این مقاله شما را با بهترین روش‌های کاشت و آبیاری برای گل‌های شمعدانی آشنا کردیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا