مقالات

انتخاب رنگ گل برای باغچه، ایجاد هارمونی و تعادل

ایجاد باغچه های زیبا و رنگارنگ

احتمالاً تا به حال بارها باغچه‌های زیبا و رنگارنگ را دیده‌اید. شاید تصور کنید که شکل زیبای این باغچه‌ها به صورت کاملاً تصادفی به وجود آمده است. اما در واقع کاشت گیاهان زیبا و خوش رنگ در کنار هم برای ایجاد هارمونی و تعادل رنگی، کاری پیچیده و دقیق است. اغلب کسانی که باغچه‌های بسیار زیبایی دارند، از اصول اولیه رنگ برای کاشت گیاهان و گل‌ها با رنگ‌های مختلف در کنار هم استفاده می‌کنند. در واقع با دانستن و رعایت این اصول می‌توانید یک محیط بسیار زیبا و آرامش بخش برای خود با کمک گیاهان بسازید. اگر از رنگ‌های اشتباه در کنار هم استفاده نمایید ممکن است باغچه شما جلوه جذابی نداشته باشد. در ادامه این مقاله از گل‌بیار همراه باشید تا درباره انتخاب رنگ گل برای باغچه، ایجاد هارمونی و تعادل صحبت کنیم. 

نکاتی که باید برای انتخاب رنگ گل برای باغچه به آن دقت کنید!

چند نکته اصولی و مهم وجود دارد که قبل از انتخاب رنگ برای باغچه باید به آن دقت نمایید. از جمله این اصول می‌توان به اندازه فضا، نور آن و سبک طراحی مورد علاقه‌تان اشاره کرد. برای آشنایی با سبک‌های مختلف طراحی فضای سبز، حتماً باید عکس‌های مرتبط با این سبک‌ها را در اینترنت جستجو کنید. از این طریق با آن‌ها آشنا خواهید شد. برای طراحی یک باغچه زیبا، باید حتی وسایل و لوازم مخصوص فضای باز را مطابق با پالت رنگی خاص خود تهیه کنید. اگر اندازه فضای باغچه کوچک است، باید از رنگ‌ها روشن‌تر استفاده کنید. 

توجه به روانشناسی رنگ‌ها

همانطور که می‌دانید رنگ‌های مختلف احساسات متفاوتی در انسان برمی‌انگیزند. به همین دلیل توجه به روانشناسی رنگ‌ها برای ایجاد هارمونی و تعادل در هر اثر هنری و حتی شکل دهی به یک باغچه اهمیت زیادی دارد. به طور مثال رنگ‌های گرم‌تر مانند قرمز و نارنجی احساس شادی و سرزندگی را در انسان به وجود می‌آورند. اما در مقابل رنگ‌هایی مانند آبی و سبز احساس آرامش را در افراد ایجاد می‌کنند. برای ایجاد هارمونی در هر فضایی، باید از تعادل بین رنگ‌های سرد و گرم استفاده شود.

از اولین نکاتی که در هنگام طراحی یک باغچه یا حیاط باید به آن دقت کنید، حس کلی فضا است. اگر می‌خواهید که این باغچه احساس آرامش در افراد ایجاد کند، باید از رنگ‌های خاصی استفاده کنید. به طور مثال به کار بردن رنگ‌های سفید و بنفش یا آبی، در کنار سایر گیاهان، محیطی آرامش بخش را به وجود می‌آورد. در مقابل برای ایجاد یک باغچه سرزنده و شاداب باید رنگ‌های متضاد را در کنار هم قرار دهید. مثلاً کاشت گل‌های قرمز و زرد در میان سبزی چمن یا برگ‌های گیاهان می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد. همچنین برای علاقمندان به سبک های طراحی مینیمال، استفاده از رنگ‌های مونوکروم و تک رنگ را توصیه می‌کنیم.

آشنایی با چرخه و تئوری رنگ‌ها

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هر هنرمند یا شخصی که با رنگ‌ها سر و کار دارد، باید با آن آشنایی داشته باشد، چرخه رنگ است. این چرخه در واقع ارتباط میان رنگ‌های مختلف را با هم نشان می‌دهد. هر دو رنگی که در این چرخه روبروی هم قرار می‌گیرند، با هم در تضاد هستند. معمولاً از رنگ‌هایی که با هم تضاد بیشتری دارند، برای ایجاد هارمونی و تعادل استفاده می‌شوند. مثلا در این چرخه رنگ زرد در مقابل رنگ بنفش قرار می‌گیرد. یعنی رنگ زرد و بنفش کاملا در تضاد با یکدیگر هستند. به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در کنار هم استفاده کرد. 

همچنین اگر طرفدار سادگی باشید می‌توانید از رنگ‌ها مونوکروم برای طراحی باغچه استفاده کنید. رنگ‌های مونوکروم در واقع در یک دسته رنگی قرار می‌گیرند. مثلا استفاده از رنگ‌هایی مانند قرمز کم‌رنگ و پر‌رنگ در کنار هم یک پالت رنگی مونوکروم را تشکیل می‌دهد. استفاده از چرخه رنگ قوانین متعددی دارد. در این بخش به دو قانون استفاده از رنگ‌های متضاد و مونوکروم اشاره کردیم. البته قوانین دیگری هم وجود دارند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که برای تزئین بهتر و بیشتر باغچه و حیاط خود در این رابطه بیشتر مطالعه کنید.

رنگ گل برای باغچه

انتخاب رنگ گل برای باغچه، ایجاد هارمونی و تعادل با توجه به سلیقه شخصی

توجه داشته باشید که این باغچه و حیاط باغچه شخصی شما است به همین دلیل می‌توانید هر نوع طراحی و دکوراسیونی که علاقه دارید را در آن به کار ببرید قوانینی که در بخش‌های قبل از آنها یاد کردیم تنها قوانین کلی مربوط به رنگ‌ها هستند شما می‌توانید با توجه به سلیقه شخصی خود از آنها پیروی کنید یا آنها را کنار بگذارید یعنی دست شما کاملاً در انتخاب رنگ‌ها باز است. خود را محدود به قوانین کلی و اصلی نکنید. از خلاقیت، سلیقه و علایق خود استفاده کنید. به این صورت می‌توانید یک فضای زیبا و شخصی‌سازی شده در منزل خود داشته باشید. سپری کردن اوقات فراغت در چنین فضایی یک تجربه رویایی خواهد بود. به طور مثال اگر علاقه زیادی به رنگ‌های پاستلی و روشن دارید می‌توانید این رنگ از گل‌ها و گیاهان را در کنار هم بکارید. با کاشتن این گیاهان در کنار هم فضایی لطیف، زیبا و آرامش‌بخش خواهید ساخت.

از آزمون و خطا نترسید!

یکی از نکات مهم برای هر نوع طراحی دکوراسیون نترسیدن از آزمون و خطا است. هر فردی باید بداند که می‌تواند از خلاقیت و سلیقه شخصی خود برای طراحی یک فضا استفاده کند. استفاده از قوانین کلی طراحی تنها تا یک جایی کاربردی و موثر هستند. تعهد بیش از حد به آن‌ها ممکن است دست و پا گیر باشد. در راه انجام این طراحی‌ها باید به خود اطمینان داشته باشید و از آزمون و خطا نترسید!

حتی ممکن است احساس کنید که در کاشت یک گیاه شک دارید. با این وجود نباید اصلا ناامید شوید. به سراغ عکس‌ها و ویدیوهای موجود در اینترنت بروید تا طرح موردنظرتان را به صورت اجرا شده ببینید. اگر آن را پیدا نکردید، خودتان انجامش دهید. در صورتی که طرح نهایی مورد تایید خودتان نبود می‌توانید برخی از گیاهان را جابه‌جا کنید. به همین دلیل نباید از آزمون و خطا پرهیز کنید. باید قویا به کار خود ادامه دهید و به تصمیمات خود اطمینان داشته باشید. نهایتا می‌توانید جای گیاهان را پس از مدتی تغییر دهید.

نتیجه گیری

انتخاب رنگ گل برای باغچه، ایجاد هارمونی و تعادل یک امر ساده نیست. این کار نیازمند آشنایی با اصول مهم و خاصی است که افراد عادی نمی‌دانند. با دانستن قوانین کلی می‌توانید عملکرد بهتری داشته باشید. ولی همانطور که گفتیم خود را محدود به این قوانین دست و پا گیر نکنید. از خلاقیت خود بهره ببرید. انتخاب رنگ گل برای طراحی یک باغ، کاری بسیار لذت بخش و جالب است. در نهایت باید فضایی ایجاد کنید که خلاقیت و شخصیت شما را نشان دهد. با کمک قوانین رنگ و روانشناسی آن، می توانید باغی بسازید که حواس پنجگانه را بر انگیزد و احساس خوبی در افراد ایجاد کند. به این صورت، این فضا به مکانی مناسب برای استراحت و سپری کردن اوقات فراغت و ملاقات‌های دوستانه تبدیل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا