مقالات

کاشت و نگهداری گل‌ ها در شیشه

امروزه روش های نگهداری از انواع گل و گیاه نسبت به گذشته تفاوت های بسیار زیادی داشته و مردم از پرورش گیاهان در فضا های باز مانند باغ و حیاط، به کاشت و نگهداری آن ها در محیط بسته خانه و غیره روی آورده‌اند. یک روش جدید‌تر برای پرورش گیاهان در فضا های بسته، نگهداری گل ها در شیشه است. به این مجموعه اصطلاحا تراریوم نیز گفته می‌شود که در ادامه بیشتر با آن و نحوه نگهداری گل ها در شیشه آشنا خواهیم شد.

آیا می‌توان گل ها را در شیشه پرورش داد؟

بله، نگهداری گل ها در شیشه یکی از روش هایی است که در سال های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده و محبوب شده است. البته باید توجه داشته باشید که هر گیاهی برای نگهداری در یک شیشه در بسته یا باز مناسب نمی‌باشد و باید گل مناسب را برای قرار دادن در این فضا انتخاب نمایید.

به مجموعه یک ظرف شیشه‌ای در بسته یا باز به همراه تعدادی گیاه مختلف درون آن، تراریوم گفته می‌شود. تراریوم ها دارای یک اکوسیستم کامل در داخل شیشه هستند که مانند یک جنگل کوچک عمل می‌کند و رطوبت و دمای مورد نیاز خود را تامین می‌نماید.

عمل تبخیر و بازگشت آب به خاک و سایر مراحل رشد گیاه در داخل شیشه انجام می‌شود و در برخی موارد حتی نیاز به آبیاری وجود ندارد. با این حال بر اساس نوع تراریوم باید نحوه نگهداری از آن را یاد بگیرید تا نگهداری گل ها در شیشه به یک تجربه لذت بخش برای شما تبدیل شود.

انواع تراریوم و نگهداری گل ها در شیشه

نگهداری گل ها در شیشه می‌تواند به روش های مختلفی انجام شود. به طور کلی تراریوم ها دو نوع باز یا بسته دارند که نحوه مراقبت از آن ها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه با هر یک از انواع تراریوم به طور مفصل آشنا خواهیم شد.

تراریوم بسته

تراریوم بسته همانطور که از نام آن پیداست یک ظرف شیشه‌ای با در مهر و موم شده است که یک یا چند نوع گیاه در داخل آن به همراه خاک و سایر موارد مورد نیاز برای رشد قرار گرفته‌اند. تراریوم بسته یکی از روش های نگهداری گل ها در شیشه است که نیازی به آبیاری توسط شما ندارد.

در داخل این فضای شیشه‌ای ممکن است حتی لامپ مناسب برای رشد گیاه نیز قرار داده شود و نیازی به قرار دادن ظرف در مقابل نور هم نداشته باشید. رطوبت لازم برای آبیاری گیاه از طریق تبخیر آب و بازگشت آن به صورت قطرات آب تامین می‌شود.

همچنین هوای مورد نیاز برای تنفس گیاه نیز از طریق چرخه مصرف دی اکسید کربن و اکسیژن توسط خود گیاه تامین می‌گردد. به این ترتیب که گل در طول روز دی اکسید کربن مصرف و اکسیژن تولید می‌کند و در طول شب برعکس این چرخه را انجام می‌دهد.

همچنین در داخل خاک این تراریوم ها باکتری و میکرو ارگانیسم هایی نیز وجود دارند که بقایای مرده گیاه را تجزیه می‌کنند و در تامین دی اکسید کربن و مصرف اکسیژن نیز نقش دارند.

تراریوم باز 

تراریوم باز روش دیگری برای نگهداری گل ها در شیشه است که تفاوت چندانی با نگهداری آن ها در شرایط عادی و فضای باز ندارد. از آنجایی که یک سمت این تراریوم ها باز است و هوای تازه داخل و خارج می‌شود و همچنین می‌توانید گیاه را آبیاری نمایید، نقش شیشه در این نوع تراریوم در واقع تزئین است و اکوسیستم خاصی در داخل آن وجود ندارد.

با این حال برای نگهداری گل ها در این نوع تراریوم باید گیاهانی را انتخاب کنید که اولا اندازه کوچکی داشته باشند و رشد آن ها به خاطر قرارگیری در فضای شیشه محدود نشود و همچنین نیاز آن ها به رطوبت کمتر باشد.

نگهداری گل ها در شیشه

چه گیاهانی برای نگهداری در شیشه مناسب هستند؟

همانطور که گفته شد برای نگهداری گل ها در شیشه باید گیاهان مناسب را انتخاب کنید و نمی‌توان هر گیاهی را در فضای بسته و یا حتی باز شیشه‌ای محدود کرد. به خصوص در مورد تراریوم های بسته باید گیاهانی در شیشه قرار داده شوند که به خوبی توانایی تطبیق با اکوسیستم داخل شیشه را داشته باشند. به طور کلی گل های مناسب برای هر نوع تراریوم باید ویژگی های زیر را داشته باشند.

گل های مناسب برای تراریوم بسته

از مناسب‌ترین انواع گیاهان برای تراریوم های بسته می‌توان انواع خزه، ارکیده، بنسا، بگونیا و غیره را نام برد. ویژگی های مشترک این گیاهان که برای نگهداری در اکوسیستم بسته داخل شیشه مناسب هستند، عبارتند از:

  • رشد محدود و اندازه کوچک متناسب با اندازه شیشه
  • نیاز کمتر به هوای آزاد
  • رشد بهتر در شرایط رطوبت زیاد و نیاز به هوای شرجی

گل های مناسب برای تراریوم باز

از میان گیاهان مناسب برای تراریوم های باز می‌توان انواع کاکتوس، ساکولنت ها و به طور کلی انواع گیاهان هوازی را نام برد. برای انتخاب این نوع گیاهان نیز باید به تناسب اندازه رشد آن ها با فضای شیشه‌ای توجه داشته باشید. سایر ویژگی های لازم برای انتخاب این گیاهان عبارتند از:

  • نیاز به هوای تازه و گردش مداوم هوا
  • نیاز کمتر به رطوبت و آبیاری
  • نیاز به نور مستقیم

روش ها و نکات نگهداری گل ها در شیشه

نگهداری گل ها در شیشه در واقع بسیار آسان‌تر از نگهداری گیاهان معمولی در فضای باز است و زمان کمتری از شما می‌گیرد. با توجه به نوع گیاهانی که می‌توانند در فضای شیشه‌ای بسته دوام بیاورند و همچنین اکوسیستمی که به صورت خودکار در داخل شیشه به وجود می‌آید، کار هایی که لازم است انجام دهید بسیار آسان و محدود است. به همین دلیل تراریوم ها یک هدیه مناسب برای افرادی هستند که فرصت زیادی برای نگهداری از گیاهان ندارند.

آبیاری

آبیاری داخل تراریوم تا حد زیادی بستگی به نوع گیاه و میزان مهر و موم بودن ظرف شیشه‌ای دارد. میزان آبیاری مورد نیاز هر تراریوم را باید در هنگام خرید از فروشنده جویا شوید. نکته مهم در آبیاری تراریوم ها این است که به هیچ وجه نباید مانند سایر گیاهان به طور مستقیم آب را داخل خاک آن ها بریزید و باید به صورت اسپری یا مه پاشی به گیاه آب بدهید. مدت زمان آبیاری تراریوم ها ممکن است هر ده روز یک بار تا هر چند سال یک بار باشد. 

نوردهی

نکته بسیار مهم برای نوردهی به گیاهان داخل شیشه های تراریوم این است که به هیچ وجه نباید آن ها را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید. از آنجایی که شیشه مانند یک ذره بین عمل می‌کند و نور را روی گیاه داخل ظرف متمرکز می‌نماید، ممکن است گیاه در اثر دمای بالا دچار سوختگی شود. برای نوردهی به گیاهان داخل تراریوم از نور غیرمستقیم و فضای داخلی اتاق استفاده نمایید.

کوددهی

برای نگهداری گل ها در شیشه و مراقبت از یک تراریوم نیز کوددهی با فواصل و میزان مشخص، مورد نیاز خواهد بود. توجه داشته باشید که مانند گیاهان دیگر، کوددهی بیشتر به خاک تراریوم، باعث رشد بیشتر گیاهان داخل آن نخواهند شد و میزان کوددهی را باید طبق دستورالعمل های فروشنده پیش ببرید.

دما و رطوبت

در مورد تراریوم های بسته، رطوبت هوای بیرونی تاثیر چندانی بر محیط داخلی ظرف شیشه‌ای ندارد و رطوبت مورد نیاز گیاه در همان فضا تامین می‌شود، اما دمای هوای بیرون می‌تواند بر چرخه داخل تراریوم اثر بگذارد و آن را تغییر دهد. بنابراین دمای اتاقی که گیاه در آن قرار دارد را همواره در حد تعادل نگه دارید و خیلی سرد یا گرم نکنید. برای تراریوم های باز نیز رطوبت و دمای هوا باید بر اساس نوع گیاه تعیین شود.

مزایای نگهداری گل ها در شیشه

نگهداری گل ها در شیشه مزایای فراوانی در مقایسه با نگهداری عادی از گیاهان در هوای آزاد دارد و به همین دلیل طرفداران تراریوم ها روز به روز در حال افزایش است. مهم‌ترین مزایای این ظرف های شیشه‌ای به شرح زیر است.

  • گزینه بسیار مناسب جهت هدیه دادن 
  • زیبایی و جذابیت 
  • مناسب برای دکوراسیون داخلی خانه و محل کار
  • نگهداری آسان و کم زحمت برای افراد پرمشغله
  • تنوع بسیار بالا از لحاظ شکل ظرف شیشه‌ای و گیاهان داخل آن
  • امکان سفارش و شخصی سازی ظرف و گیاه

نتیجه گیری

نگهداری گل ها در شیشه یکی از روش های نوین مراقبت از گیاهان است که بسیار محبوب شده و علاقمندان زیادی دارد. شما می‌توانید این ظرف های شیشه‌ای را با ابعاد مختلف و گیاهان متنوع تهیه کنید و به عنوان بخشی از دکوراسیون در سالن پذیرایی، اتاق خواب یا کار قرار دهید. همچنین تراریوم ها هدیه بسیار مناسبی برای عزیزان و دوستان شما هستند که می‌توانید بر اساس بودجه خود انواع مختلف آن ها را تهیه کنید.

سوالات متداول

1-ظرف شیشه‌ای حاوی گیاه را باید در کجا قرار داد؟

تراریوم ها را در نقاط مختلفی از خانه می‌توانید قرار دهید و محدودیتی در این زمینه نخواهید داشت. از آنجایی که اغلب نقاط داخل خانه نور مستقیم دریافت نمی‌کنند می‌توانید روی میز ها و یا حتی روی زمین را برای قرار دادن ظرف شیشه‌ای انتخاب کنید. تنها نکته مهم این است که نور مستقیم به ظرف شیشه‌ای تراریوم برخورد نکند، اما از نور غیرمستقیم نیز صرف نظر نشود.

2-آیا گیاهان داخل تراریوم نیاز به هرس کردن دارند؟

بر اساس میزان مهر و موم بودن ظرف شیشه‌ای تراریوم، ممکن است نیاز به هرس کردن گیاهان وجود داشته باشد. در برخی موارد ممکن است تعدادی از برگ های گیاه دچار قارچ و بیماری شوند که در این شرایط باید حتما آن ها را جدا کنید. همچنین در تراریوم های باز روال هرس کردن را مانند سایر گیاهان انجام دهید.

3-آیا قیمت تراریوم ها بالاست؟

قیمت انواع تراریوم یا همان ظرف های شیشه‌ای حاوی گیاه، طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود. قیمت این تراریوم  ها بر اساس اندازه ظرف و همچنین نوع گیاه تعیین می‌گردد و مبلغ ثابتی نیست. در مورد برخی گیاهان خاص و یا با اندازه های بزرگ ممکن است قیمت تراریوم بالا باشد، اما شما می‌توانید تراریوم هایی با ابعاد کوچک و گیاهان ساده‌تر را با قیمت های مناسب پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا