مقالات

خواص درمانی گل‌ ها در طب سنتی

گل ها و گیاهان همواره جزء مهمی از محیط اطراف ما، چه در محیط های داخلی و چه خارجی هستند. گل ها محیط اطراف را زیباتر می‌کنند و احساس خوبی در افراد ایجاد نموده و بر روحیه انسان تاثیر مثبت دارند. همچنین برخی گیاهان می‌توانند هوای خانه را تصفیه کنند و تنفس شما را بهبود بخشند. اما فواید گیاهان و گل های مختلف موجود در طبیعت، به این موارد محدود نمی‌شود. برخی گل ها خواص دارویی و درمانی دارند که در طب سنتی به اثبات رسیده است. در ادامه با خواص درمانی گل ها بیشتر آشنا خواهید شد.

گل هایی با خاصیت درمانی

خواص درمانی گل ها می‌تواند بسیار متنوع باشد. هر گل یا گیاه خاص، ویژگی ها و فواید مشخصی دارد که بر اساس این خواص می‌توان از آن ها در طب سنتی و برای درمان یا کنترل بیماری ها استفاده نمود. گل هایی که دارای خواص درمانی هستند کاملا خوراکی و غیر سمی می‌باشند و مشکلی برای افراد به وجود نمی‌آورند. مگر اینکه فرد به گل حساسیت داشته باشد و یا میزان بسیار زیادی از آن را مصرف کند و دچار مسمومیت شود. 

توصیه می‌شود همواره با توصیه پزشک متخصص طب سنتی گل ها و گیاهان مختلف را مصرف کنید و از مصرف خودسرانه و بیش از حد این گیاهان خودداری نمایید. از خواص درمانی گل ها به روش های مختلفی می‌توان استفاده نمود. از جمله این روش ها عصاره گیری از گل و یا دم کردن آن و مصرف به شکل دمنوش و چای را می‌توان نام برد. در ادامه با برخی از بهترین گل های دارای خواص درمانی آشنا خواهید شد.

1-گل داوودی

گل داوودی گیاهی بسیار زیبا با گل های نسبتا بزرگ است که رنگ های متنوعی دارد. این گیاه بومی مناطق شرق آسیا و شمال شرقی اروپا است و در این کشور ها بسیار زیاد کاشته و پرورش داده می‌شود و مورد علاقه مردم می‌باشد. مردم شرق آسیا در کشور هایی مانند چین و ژاپن به دمنوش و چای گل داوودی علاقه دارند و روزانه آن را مصرف می‌کنند. همچنین این گل، گیاه ملی کشور ژاپن است و این کشور با جشنواره های سالانه سعی در معرفی خواص آن به مردم دارد.

گل داوودی در اغلب شهر های ایران نیز پرورش داده می‌شود و طرفداران زیادی دارد. این گل در خاک باغچه بهتر رشد می‌کند و به نور مستقیم خورشید نیاز دارد. فصل پاییز فصل شکفتن گل داوودی است و هر سال در پاییز گل های داوودی شکوفه می‌دهند. 

گل داوودی ویژگی هایی دارد که در دسته خواص درمانی گل ها قرار می‌گیرند. مردم آسیای شرقی معتقدند دمنوش گل داوودی بر روح و جسم انسان تاثیر مثبت دارد و می‌تواند سیستم تنفسی و گردش خون را بهبود بخشد. بنابراین از جمله خواص دمنوش گل داوودی می‌توان تصفیه خون، رفع بیماری های کبدی، رفع فشار خون بالا، سرماخوردگی، آنفولانزا و غیره را نام برد.

2-لاوندر یا اسطوخودوس

گیاه لاوندر یا اسطوخودوس یک گیاه درمانی فوق العاده است که ویژگی های آن در دسته خواص درمانی گل ها قرار می‌گیرند. در طب سنتی استفاده از اسطوخودوس بسیار توصیه شده است. از این گیاه می‌توان به صورت عصاره گیری استفاده نمود. عرق و روغن لاوندر دو محصولی هستند که از این گیاه به دست می‌آیند و در محصولات درمانی و آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پرورش این گیاه ساده است و در مناطق مختلف ایران کشت داده می‌شود. این گل در خاک های مختلف می‌تواند رشد کند و به آبیاری کمی احتیاج دارد. بهتر است لاوندر برای رشد نور مستقیم خورشید را دریافت کند و در رطوبت و گرمای شدید نباشد. بهترین مناطق برای پرورش لاوندر مناطق کوهستانی با خاک حاصلخیز هستند.

گیاه لاوندر خواص درمانی مختلفی دارد. این گیاه در درمان تب، بی خوابی، مشکلات گوارشی، خستگی مفرط، مشکلات پوستی و انواع سوختگی و زخم موثر است. اگر قصد مصرف خوراکی این گیاه را دارید می‌توانید آن را به صورت دم کرده نیز مصرف کنید. طبع این گیاه گرم و خشک است و می‌تواند در رفع سردی بدن موثر باشد.

3-رزماری

گیاه رزماری نیز دارای خواص درمانی گل ها است و در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه شرایط پرورش آسانی دارد و در اغلب مناطق ایران، حتی در پارک ها و فضا های سبز عمومی نیز کاشته می‌شود. رزماری به نور مستقیم خورشید و آّبیاری کمی نیاز دارد و می‌توانید آن را در گلدان و در خانه نیز پرورش دهید.

این گیاه از زمان های بسیار دور به عنوان ادویه در غذا نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. علت این انتخاب عطر و بوی خوب رزماری و خواص درمانی آن است. رزماری دارای طبع گرم و خشک است و مواد مغذی و مفید بسیاری از قبیل آهن، کلسیم، ویتامین C و A، پتاسیم، فیبر، آنتی اکسیدان، کربوهیدرات و غیره را در خود دارد.

از این گیاه به روش های مختلفی می‌توان استفاده کرد. در برخی موارد روغن و اسانس رزماری گرفته می‌شود و در محصولات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان برگ تازه این گیاه و یا برگ خشک شده و پودر آن را در آشپزی مورد استفاده قرار داد. رزماری را می‌توانید در قوری دم کنید و به صورت دمنوش نیز مصرف نمایید.

رزماری خواص بسیاری دارد که از جمله آن ها می‌توان تسکین درد مفاصل و استخوان ها، تقویت حافظه و تمرکز، کاهش ریزش مو و کمک به رشد مو ها، کاهش استرس و اضطراب و ایجاد آرامش ذهنی، تقویت سیستم ایمنی و غیره را نام برد.

4-گل بنفشه

گل بنفشه یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین گیاهانی است که دارای خواص درمانی گل ها می‌باشد و از زمان های قدیم در نقاط مختلف دنیا از جمله ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این گل هم جنبه تزئینی و هم جنبه درمانی دارد و می‌توانید به راحتی آن را در داخل خانه یا حیاط خود پرورش دهید. گل بنفشه به آبیاری کم و نور مستقیم خورشید به همراه هوای خنک بهاری نیاز دارد و در این شرایط بهترین رشد را خواهد داشت.

گل بنفشه را می‌توان به صورت دمنوش و عصاره یا روغن استفاده نمود و از خواص آن بهره مند شد. طبع این گل در طب سنتی سرد و تر است و می‌تواند در رفع گرمی مزاج موثر باشد. خواص مهم گل بنفشه شامل آرامش بخش بودن، خواص ضد درد، کاهش فشار خون، بهبود بیخوابی، درمان مشکلات تنفسی مانند برونشیت، سیاه سرفه و غیره، تقویت سیستم گوارشی، کاهش انواع التهاب در بدن، تقویت پوست و ضد آکنه بودن و غیره می‌شود.

5-گل همیشه بهار یا کالاندولا

گل همیشه بهار یا کالاندولا یک گل بسیار زیبا با رنگ های زرد و نارنجی است که در اغلب مناطق به راحتی رشد می‌کند و به نور مستقیم خورشید نیاز دارد. این گیاه به آبیاری زیادی نیاز نخواهد داشت و در صورت کم آبی نیز مقاومت خواهد کرد. گل همیشه بهار هم از لحاظ زیبایی و هم به علت داشتن خواص درمانی گل ها بسیار محبوب است.

گل همیشه بهار را می‌توان به صورت خوراکی و برای تزئین غذا و میز پذیرایی و یا کیک و شیرینی مورد استفاده قرار داد. همچنین دمنوش و عصاره آن نیز بسیار پرطرفدار است. عصاره این گیاه در انواع مواد آرایشی و بهداشتی و دارویی استفاده می‌شود. از جمله این محصولات می‌توان پماد های بهبود دهنده محل نیش حشرات و زخم های سطحی، انواع کرم، روغن، صابون، شامپو، قطره چشم و غیره را نام برد.

خواص مهم این گل شامل خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد التهابی می‌شود و در بدن عملکرد بسیار خوبی در مقابل این عوامل بیماری زا دارد. طبع گل همیشه بهار در طب سنتی سرد و خشک است و می‌توانید برای کاهش گرمی مزاج نیز از آن استفاده نمایید.

گل هایی با خاصیت درمانی

6-گل لادن

گل لادن نیز یک دیگر از گیاهان بسیار زیبا و با رنگ های متنوع است که خواص درمانی گل ها را به شما هدیه می‌دهد. این گل بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است اما در ایران نیز در اغلب مناطق پرورش داده می‌شود. این گیاه نیاز به نور خورشید و خاک همیشه مرطوب دارد. همچنین به گرمای محیط حساس است و می‌تواند در مقابل سرما مقاومت کند.

گل لادن را می‌توانید به صورت خوراکی در انواع سالاد مصرف نمایید. همچنین دمنوش این گل نیز در طب سنتی بسیار توصیه می‌شود. گل لادن دارای طبع گرم و خشک است و خواص بسیاری دارد. از جمله این خواص می‌توان کمک به رفع یبوست، درمان گلودرد و سرماخوردگی، کاهش تب، خواب آرام، تقویت موی سر و درخشندگی و کاهش ریزش مو ها و غیره را نام برد.

7-گل ختمی

گل ختمی یک گل رنگارنگ و بسیار جالب و زیباست که بومی آسیا و اروپا می‌باشد. این گیاه دارای خواص درمانی گل ها است و در طب سنتی برای درمان بیماری های مختلف توصیه می‌شود. گل ختمی بسیار مقاوم و سازگار است و می‌توان آن را در محیط های مختلف پرورش داد. این گل به آبیاری کم و نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

گل ختمی را می‌توان به صورت عصاره و دمنوش مصرف کرد. خواص این گیاه در درمان مشکلاتی مانند یبوست، گلودرد و سرفه، دیابت، اگزما، زخم بستر، زخم دیابتی، التهاب پوست، بیماری های لثه، کلسترول بالا و غیره موثر هستند. طبع این گیاه سرد و تر است و می‌تواند در رفع گرمی مزاج موثر باشد. همچنین خواص ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی گل ختمی اثبات شده است.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی خواص درمانی گل ها و ویژگی های آن ها پرداختیم و با خواص گل هایی مانند لاوندر، رزماری، همیشه بهار، ختمی، داوودی و غیره آشنا شدیم. گل ها و گیاهانی که در طبیعت می‌رویند همگی خوراکی نیستند و تنها بخشی از آن ها را می‌توان به صورت عصاره یا دمنوش مورد استفاده قرار داد. 

دانشمندان و متخصصان طب سنتی با سال ها تحقیق بر روی این گیاهان خواص و ویژگی های هر کدام را به دقت پیدا کرده و محصولات متنوعی با استفاده از خواص این گیاهان عرضه کرده‌اند. توجه داشته باشید مصرف خودسرانه این گیاهان به میزان بالا ممکن است مانند دارو های شیمیایی خطرناک باشد و شما را دچار مسمومیت و مشکلات جدی‌تر کند.

سوالات متداول

1-آیا دارو های گیاهی نیز به اندازه دارو های شیمیایی موثر هستند؟

دارو های گیاهی می‌توانند کاملا در درمان بیماری ها موثر باشند و شما می‌توانید کاهش علائم را در اثر مصرف این گیاهان به وضوح مشاهده کنید. با این حال ممکن است سرعت اثر کردن آن ها از دارو های شیمیایی کندتر باشد و مجبور باشید مدت زمان بیشتری آن ها را مصرف کنید. یکی از مزایای دارو های گیاهی نسبت به دارو های شیمیایی، عوارض کمتر و آسیب نزدن به سایر اندام ها است.

2-آیا مصرف دارو های گیاهی می‌تواند مشکل و عوارضی ایجاد کند؟

دارو های گیاهی در مقایسه با دارو های شیمیایی مشکلات و عوارض کمتری ایجاد می‌کنند. با این حال باید در مصرف آن ها کاملا مراقب باشید و دارویی را بدون توصیه پزشک متخصص طب سنتی و یا بیش از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. همچنین برای بیماران خاص و خانم های باردار و یا در حال شیردهی باید مراقبت های بیشتری در نظر گرفته شود. برخی افراد نیز ممکن است به طور کلی به گیاه خاصی حساسیت داشته باشند و دچار واکنش های آلرژیک شوند.

3-آیا می‌توان همزمان چند گل با خواص درمانی را استفاده کرد؟

برای استفاده همزمان از چند گیاه با خواص درمانی و دارویی باید حتما با متخصص طب سنتی مشورت نمایید. به هیچ وجه این گیاهان را به میزان بالا و خودسرانه و یا در ترکیب با یکدیگر مصرف نکنید و حتما طبق توصیه پزشک پیش بروید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا