مقالات

گل برگ بو چیست؟ روش های کاشت و نگهداری گل برگ بو

گیاه برگ بو چیست؟

احتمالاً تا به حال بارها نام گیاه برگ بو را شنیده باشید. زیرا این گیاه کاربرد زیادی در آشپزی دارد. گیاه برگ بو، یکی از آن دسته گیاهانی است که افرادی که علاقه زیادی به باغبانی و آشپزی دارند، معمولاً در باغچه اختصاصی خود آن را می‌کارند. گیاه برگ بو یک درختچه‌ی پربرگ و بار و همیشه سبز است. این گیاه با برگ‌های زیبا و معطرش، به باغچه‌ها جلوه خیره‌کننده‌ای می‌دهد. این گیاه به دلیل نگهداری آسان، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. برگ‌های خوش عطر و طعم آن به صورت تازه یا خشک در آشپزی استفاده می‌شوند. در ادامه این مقاله از گل‌بیار همراه ما باشید تا به سوالاتی مانند گل برگ بو چیست؟ روش های کاشت و نگهداری گل برگ بو کدامند؟ پاسخ خواهیم داد. 

خانم‌های خانه‌دار و افرادی که بیشتر زمان روزانه خود را صرف آشپزی می‌کنند، با گیاه برگ بو به خوبی آشنایی دارند. این گیاه در واقع یک گیاه مدیترانه‌ای است. به دلیل عطر بسیار خوب و قوی برگ‌های این گیاه، از آن در آشپزی و پخت و پز استفاده زیادی می‌شود. البته این گیاه انواع مختلفی دارد و در کشورهای گرمسیری مانند هند و اندونزی رشد می‌کند.

این گیاه خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد. مخصوصا که برگ بو، یک گیاه ضدعفونی کننده است. به همین دلیل هم در پخت غذاها کاربرد دارد. از فواید دیگر آن می‌توان به حفظ سلامت دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی اشاره کرد. در ادامه این مطلب به نکات مهم در زمان کاشت گیاه برگ بو اشاره می‌کنیم.

انتخاب جای مناسب برای کاشت گیاه برگ بو

از آنجایی که درختچه‌های برگ بو اندازه مناسبی دارند و همچنین پرتراکم هستند، معمولاً به عنوان پرچین از آن‌ها استفاده می‌شود. در واقع این گیاه برای جداسازی فضای داخلی حیاط و بیرون منزل کاربرد دارد. این درختچه‌ها باید در محلی کاشته شوند که در معرض باد شدید نباشند، اما نور آفتاب مستقیم به آن‌ها بتابد. همچنین نباید درختچه‌های برگ بو را در مناطق سردسیر کاشت. زیرا به راحتی در دمای کمتر از ۵ درجه از بین می‌روند.

نحوه کاشت درختچه برگ بو

برگ بو را می‌توان در یک گلدان یا در زمین‌های کشاورزی و باغچه‌ها پرورش داد. البته برگ بو یک گیاه آپارتمانی نیست و حتما باید در فضای باز رشد کند. تنها در صورتی می‌توان گیاه برگ بو را داخل آپارتمان پرورش داد که نور کافی و زیادی به آن برسد. برای کاشت این گیاه ابتدا خاک باغچه را کنار بزنید و یک سوراخ ایجاد کنید. سپس محلی که سوراخ را ایجاد کردید، آبیاری نمایید. اجازه دهید کمی این محل خشک شده و سپس ریشه گیاه را داخل آن قرار دهید. توجه کنید که ساقه گیاه کاملا صاف و عمودی در خاک قرار گرفته باشد. روی ریشه را دوباره با خاک باغچه بپوشانید. سپس گیاه را در خاک به خوبی سفت و محکم کنید. در این مرحله کمی خاک را آبیاری کرده و به آن مالچ بزنید.

روش نگهداری از گیاه برگ بو

روش نگهداری از گیاه برگ بو

نگهداری از گیاه برگ بو بسیار آسان است. در واقع همین راحتی در پرورش، سبب شده که افراد زیادی به مراقبت از درختچه برگ بو در حیاط خانه‌شان روی آورند. درختان برگ بو عاشق گرما و نور مستقیم آفتاب هستند. اغلب درختچه‌هایی برگ بویی که در خاک باغچه کاشته می‌شوند، نیاز چندانی به آبیاری ندارند. اما اگر درختچه برگ بو در گلدان باشد، باید آن را ماهی یکبار آبیاری کرد. برگ بو نیاز شدیدی به هرس شدن دارد. این گیاه به راحتی هرس شده و شکل‌های مختلفی می‌توان به آن داد. بهترین زمان برای هرس کردن این گیاه در فصل تابستان است. جالب است بدانید که این گیاه در برابر بسیاری از آفات و بیماری‌های گیاهی هم مقاوم است. مهم‌ترین حشرهاتی که در برابر آن‌ها باید از گیاه برگ بو محافظت شود، شپشک و بید هستند. در ادامه این مطلب از سایت گل بیار درباره این موارد بیشتر توضیح خواهیم داد.

با بید و شپشک روی برگ بو چه کنیم؟

بید و شپشک دو حشره رایج در گیاه برگ بو هستند. هر دوی این حشرات به برگ چسبیده و از شیره گیاه تغذیه می‌کنند. در نهایت با وجود آن‌ها روی برگ گیاه نقاط سفید رنگی به وجود می‌آید. باید این بیدها و شپشک‌ها را حتما از درختچه برگ بو جدا کنید. در غیر این صورت مانع رشد صحیح گیاه و سبب افتادن و زردی برگ‌ها می‌شوند. اگر برگ‌های درخت برگ بو به هم چسبیدند، باید به سراغ سمپاشی بروید. معمولا وجود کرم شب پره باعث چسبندگی برگ‌ها می‌گردد.

سوالات متداول درباره درختچه‌های برگ بو

  • آیا می‌توان درختان برگ بو را در گلدان کاشت؟ 

بله، امکان کاشت درختچه‌های برگ بو در گلدان وجود دارد. با این وجود در این حالت باید از چند نکته آگاهی پیدا کنید. یکی از آن‌ها هرس کردن به موقع برگ‌ها است. همچنین برای درختچه‌های برگ بو کاشته شده در گلدان باید آبیاری و کوددهی بهتر و بیشتری انجام دهید.

  • آیا می‌توان با برگ گیاه برگ بو آشپزی کرد؟

بله. این گیاه در تمام سال با برگ‌های متراکم پوشیده شده است. بنابراین هر زمان که بخواهید می‌توانید برگ‌های تازه آن را داخل غذا بریزید. همچنین می‌توانید این برگ‌ها را خشک کرده و سپس آن‌ها را در پخت و پز استفاده کنید. برگ بو یک افزودنی معطر فوق‌العاده برای تهیه بسیاری از غذاها است. به خصوص برای گرفتن بوی زهم گوشت و مرغ از آن استفاده می‌شود.

  • روش صحیح تکثیر گیاه برگ بو کدام است؟

برای تکثیر این گیاه باید از روش قلمه زدن استفاده کرد. برای این کار تنها کافی است که به اندازه ۲۰ سانتی‌متر از یکی از شاخه‌های برگ بو برش بزنید. این شاخه باید در یک گلدان مناسب کاشته شود. سپس آن را در یک محیط گرم و تاریک قرار دهید. روی این شاخه را هم با کیسه پلاستیک بپوشانید تا رطوبت در آن باقی بماند.

نتیجه گیری

گیاه برگ بو یک گیاه کاربردی و در عین حال معطر و زیبا است. با کاشت آن می‌توانید به راحتی از برگ‌هایش برای پخت و پز و همچنین از زیبایی و بوی خوبش برای جلوه بهتر دادن به باغچه استفاده کنید. به علاوه گیاه برگ بو یک گیاه همیشه سبز است که هیچوقت زیبایی و جلوه زیبایش را از دست نمی‌دهد. یک مزیت دیگر این گیاه هم نگهداری و پرورش بسیار آسان آن است. در نتیجه بسیاری از افراد به دلیل این مزایا نگهداری از آن را پیشنهاد می‌کنند. در این مقاله از سایت گل بیار قصد داشتیم که شما را با پاسخ سوالات گل برگ بو چیست؟ روش های کاشت و نگهداری گل برگ بو کدامند؟ آشنا کنیم. با خواندن این مقاله احتمالا نکات جالبی درباره این گیاه را فهمیده باشید. در نتیجه می‌توانید از این نکات برای پرورش و نگهداری از گیاه برگ بو استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا