مقالات

گل هایی با خواص دارویی

از زمان های گذشته که علم پزشکی و شیمی به اندازه امروز پیشرفت نکرده و امکان ساخت دارو های شیمیایی وجود نداشت، انواع گل ها و گیاهان تنها منبع کمکی برای درمان بیماری ها بودند. بر اساس علم تجربی و توسط دانشمندان آن زمان، خواص بسیاری از هر نوع گیاه و گل دارویی کشف شد که با علم امروز نیز این خواص به اثبات رسیده‌اند. گل هایی با خواص دارویی هنوز هم یکی از بهترین روش های ما برای درمان و بهبود علائم بیماری ها هستند و به خصوص در ایران طرفداران بسیاری دارند. در ادامه با این گل ها و گیاهان دارویی بیشتر آشنا خواهیم شد.

گل هایی با خواص دارویی

گل هایی با خواص دارویی در همه جای دنیا محبوب هستند و کشت و پرورش داده می‌شوند. در ایران نیز بسیاری از مردم این گل ها و گیاهان را به دارو های شیمیایی ترجیح می‌دهند و یا در کنار دارو های تجویزی و به عنوان کمکی از این گیاهان برای بهبود علائم بیماری استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که گیاهی بودن این دارو ها به معنای کم بودن تاثیر آن ها نیست و این گیاهان نیز باید تحت نظر پزشک مصرف شوند و مصرف بیش از اندازه آن ها مانند دارو های شیمیایی ممکن است مضر باشد. 

از بهترین و محبوب‌ترین گل هایی با خواص دارویی می‌توان موارد زیر را نام برد.

گل گاو زبان

گیاه گل گاو زبان یک گل آبی رنگ و زیباست که سال هاست در میان ما ایرانیان به عنوان یکی از گل هایی با خواص دارویی شناخته شده و مصرف می‌شود. این گیاه دارای خواص آرامش بخشی و بسیار فواید دیگر است و به صورت جوشانده و دم کرده و یا به روش های دیگر می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. توجه داشته باشید که مصرف بی رویه گل گاو زبان می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و علائم منفی در فرد ایجاد نماید.

اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس نیز یک گیاه خوشبو و معطر است که استفاده های بسیاری از جمله خوراکی دارد. از این گیاه در کنار رزماری و گیاهان معطر دیگر می‌توان به عنوان خوشبو کننده و ادویه غذا نیز استفاده کرد. اسطوخودوس آرامش دهنده اعصاب است و تنها استشمام آن کافیست تا خواب راحت‌تر و اعصاب آرام‌تری داشته باشید.

همیشه بهار

گل همیشه بهار از دیگر انواع گل هایی با خواص دارویی است که به عنوان خوراکی و به علت داشتن رنگ زیبا در تزئین سالاد و غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین عصاره آن برای ساخت انواع کرم و لوازم آرایش و انواع پماد و محصولات بهداشتی استفاده می‌شود. علت این امر خاصیت ضد التهابی، ضد قارچ، ویروس، باکتری و همچنین آنتی اکسیدانی در گل همیشه بهار است.

بنفشه

گل بنفشه نیز از جمله گل هایی با خواص دارویی است که آن را بسیار در باغچه ها و باغ های مختلف دیده‌اید. این گل زیبا خوراکی است و دارای خواص درمانی و ضد درد می‌باشد و احتمالا می‌تواند فشار خون را نیز تا حدی کاهش دهد. فواید گل بنفشه تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود و این گل زیبا برای کاهش التهابات ریوی، بهبود شرایط پوست، درمان بیخوابی، تقویت سیستم گوارشی و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داوودی

گل های زیبا و رنگارنگ داوودی نیز در دسته گل هایی با خواص دارویی قرار می‌گیرند و خوراکی هستند. این گل های زیبا گیاه ملی کشور ژاپن بوده و به طور کلی در آسیای شرقی طرفداران بسیاری دارند. دمنوش و جوشانده این گیاه بسیار محبوب است و خواص و فواید زیادی دارد. این گل می‌تواند در بهبود علائم بیماری های تنفسی و همچنین مشکلات قلب و عروق مانند فشار خون بالا موثر باشد.

رزماری

رزماری یک گیاه دارویی و پر از خواص موثر است که سرعت رشد بالایی دارد و با محیط های مختلف سازگار می‌شود و آن را می‌توانید در باغچه های مختلف ببینید. از این گیاه برای طعم دادن به غذا نیز استفاده می‌شود، اما خواص دارویی آن بسیار بیشتر از یک طعم دهنده ساده است. رزماری می‌تواند درد مفاصل و عضلات را تسکین دهد و برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش سطح استرس نیز موثر خواهد بود.

بابونه

گل بابونه یکی از گیاهان دارویی معروف است و در طب سنتی به عنوان یک داروی گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گل دارای خواص درمانی متعددی است که از جمله آن ها می‌توان به آرامش بخش بودن و کاهش استرس و اضطراب، ، ضد التهاب و ضد عفونی کننده، آنتی ‌باکتریال بودن، تسکین دهنده علائم بیماری های گوارشی، آنتی ‌اکسیدان قوی و غیره اشاره کرد.

ختمی

گل ختمی، گیاهی با خواص دارویی است که در طب سنتی بسیار استفاده می‌شود. این گل دارای خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده و آرامش بخش است. برخی از کاربرد های گل ختمی شامل درمان عفونت‌ های پوستی مانند زخم‌ ها و سوختگی ‌ها، کاهش التهابات دستگاه گوارش مانند التهاب روده و عفونت معده، تسکین علائم آسم و آلرژی‌ ها، کاهش درد و التهاب مفاصل و بهبود خواب و آرامش است. با این حال، قبل از استفاده از گل ختمی به عنوان درمان، بهتر است با پزشک یا متخصص گیاهان دارویی مشورت کنید تا مقدار استفاده را تعیین کند و همچنین اطمینان حاصل کنید که با دارو های دیگر تداخل ندارد.

لادن

گل لادن نیز یکی دیگر از انواع گل هایی با خواص دارویی است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده، آرامش بخش و ضد اسپاسماتیک است. برخی از کاربرد های گل لادن شامل درمان عفونت ‌های تنفسی مانند سرفه، سردرد و التهاب حلق، کاهش علائم آسم و برونشیت، تسکین درد های عضلانی و مفصلی، بهبود عملکرد گوارشی و کاهش التهابات روده‌ای و همچنین کاهش التهابات پوستی مانند آکنه و زخم‌ ها می‌باشد.

محمدی

گل محمدی یا رز، یک گل زیبا و معروف است که از نظر طب سنتی خواص درمانی متعددی دارد. این گل دارای خواص ضد التهابی، ضد اسپاسم، ضد اضطراب و آرامش بخش است. برخی از کاربرد های گل محمدی شامل درمان عفونت ‌های تنفسی مانند سرفه و سردرد، کاهش التهابات پوستی مانند آکنه و قرمزی پوست، تسکین درد های عضلانی و مفصلی، کاهش اضطراب و استرس، بهبود خواب و آرامش، و کاهش علائم قاعدگی و اختلالات هورمونی می‌باشد. گل محمدی همچنین ممکن است به عنوان یک ماده ضد اکسیدان قوی کارایی داشته باشد و بتواند در مقابله با آزاد رادیکال ‌ها و کاهش خطر بروز بیماری ‌های قلبی و سرطان مفید باشد. قبل از استفاده از گل محمدی به عنوان درمان، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

زنبق

گل زنبق، یک گل زیبا و معروف است که در بسیاری از فرهنگ ‌ها و سنت ‌ها ارزش ویژه‌ای دارد. همچنین، این گل خارق ‌العاده دارای خواص درمانی و بهداشتی است. برخی از این خواص شامل ویژگی های ضد التهاب و ضد عفونی کننده، آرامبخش و ضد استرس، ضد افسردگی، ضد سرطان، آنتی ‌اکسیدان قوی و غیره است. مهم است توجه داشته باشید که این ادعا ها بر اساس تحقیقات علمی انجام شده است، اما به هر حال قبل از استفاده از گل زنبق برای هدف درمانی خاصی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

گل هایی با خواص دارویی

نکته بسیار مهم در استفاده از گل هایی با خواص دارویی

نکته بسیار مهمی که در استفاده از گل هایی با خواص دارویی باید در نظر داشته باشید، این است که تنها به علت گیاهی بودن آن ها تصور نکنید که خواص آن ها تاثیر چندانی ندارند و به هر میزان و برای هر فردی می‌توانید از این گیاهان استفاده کنید.

برخی از این گل ها کاهش یا افزایش دهنده فشار خون هستند و برای افرادی که به طور زمینه‌ای فشار خون بالا یا پایین دارند می‌توانند خطرناک باشند. همچنین بسیاری از آن ها برای خانم های باردار و شیرده و یا کودکان منع مصرف دارند. 

بنابراین حتما پیش از مصرف گل هایی با خواص دارویی، مانند دارو های شیمیایی با پزشک مشورت نموده و به هیچ وجه خودسرانه برای خود یا دیگری گیاهان دارویی را تجویز نکنید.

نتیجه گیری

در این مطلب با گل هایی با خواص دارویی آشنا شدیم و خواص برخی از آن ها را شناختیم. گل های دارویی در برخی موارد می‌توانند جایگزین مناسبی برای دارو های شیمیایی و در موارد بسیار دیگری، یک ترکیب مناسب برای بهبود سریع‌تر علائم بیماری ها باشند. برای خرید و مصرف مداوم این دارو ها بر اساس بیماری های خود و یا تنها برای آرامش و خواب آرام یا کاهش استرس و اضطراب، بهتر است با یک پزشک متخصص طب سنتی مشورت نموده و بر اساس شرایط جسمانی و سلامتی خود گیاه مناسب را انتخاب نمایید.

سوالات متداول

1-منظور از گل با خاصیت دارویی چیست؟

گل ‌هایی با خواص دارویی گل‌ هایی هستند که به طور طبیعی دارای مواد و مولکول های شیمیایی هستند که از آن ها در ساخت دارو های دیگر استفاده می‌شود و این مواد و مولکول ها می‌توانند بر بدن انسان تاثیر بگذارند و علائم بیماری ها را بهبود دهند و یا در درمان موثر باشند. این گل‌ ها می‌توانند برای درمان بیماری ‌ها، کاهش التهاب، بهبود سیستم ایمنی، آرامش بخشی و سایر مشکلات بهداشتی استفاده شوند.

2-چه گونه گل‌ هایی خواص دارویی دارند؟

بسیاری از گل‌ های خوراکی خواص دارویی مختلفی دارند. برخی از معروف‌ترین گل ‌هایی که خواص دارویی دارند عبارتند از: گل رزماری، زنبق، گل بابونه، گل آفتابگردان، گل چای ترش، گل بادام، گل سرخ، گل بنفشه و گل کاسنی.

3-چگونه می‌توان از گل ‌های با خواص دارویی استفاده کرد؟

برای استفاده از گل ‌های با خواص دارویی، راه‌ های مختلفی وجود دارد. می‌توان آن ها را در قالب عصاره‌ ها، روغن‌ های خام، چای گیاهی، سیروپ ‌ها، کپسول‌ ها و حتی در مواد غذایی مصرف کرد. همچنین، گل ‌های خشک شده می‌توانند به عنوان تزئینات یا در تهیه عطر ها، صابون ‌ها و لوازم آرایشی نیز استفاده شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا